Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1210773
Hej jag har konverterat 3 extraljus med 100 watts xenon och en grov kabelsats plus och minuskabel är 6 kvadrat det sitter på en volvo s80-04.
Nu till min fråga jag har lite problem, det är för det mesta en som inte tänder ibland 2 när dom är varma och då blinkar det inte ens i det ljuset men när dom är kalla så tänds dom alltid, men om man väntar med att tända dom en halvminut till en minut så brukar dom funka igen. jag har 50 eller 60cm förlängningskabel mellan lampa och ballast. (Dom är köpta på tradera av Inkbuddy har mycket xenon vet ej hur kvaliten är där)
Senast redigerad av 2 volvotomas, redigerad totalt 0 gång.
#1210963
Ger inte mycket för denna kabelsats då jag höll på att elda upp min S60 pga misstaget att köra ett relä med färdigbyggd sats för två 75W xenonljus då det resulterade i en mindre kabelbrand som kunde slutat illa om jag inte märkt det i tid. Andra satsen med ett ljus klarade sig.
Efter detta kör jag hembygge av kablage med separata reläer(kör enbart hella efter detta) per ljus alt. extra kraftiga prylar med minimala längder på allt kablage och ballasten är anpassad för extraljus så förlängningskabel inte behövs.

Se även till att det är relä för 12V och inte 24V då den senare kan ge denna symptom med inkonsekvens i tillslag för man kan få fel saker.
#1210994
ER skrev:Ger inte mycket för denna kabelsats då jag höll på att elda upp min S60 pga misstaget att köra ett relä med färdigbyggd sats för två 75W xenonljus då det resulterade i en mindre kabelbrand som kunde slutat illa om jag inte märkt det i tid. Andra satsen med ett ljus klarade sig.
Efter detta kör jag hembygge av kablage med separata reläer(kör enbart hella efter detta) per ljus alt. extra kraftiga prylar med minimala längder på allt kablage och ballasten är anpassad för extraljus så förlängningskabel inte behövs.

Se även till att det är relä för 12V och inte 24V då den senare kan ge denna symptom med inkonsekvens i tillslag för man kan få fel saker.
jag köpte den här kabelsatsen: http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/x ... ampor.html
#1211043
volvotomas skrev:
ER skrev:Ger inte mycket för denna kabelsats då jag höll på att elda upp min S60 pga misstaget att köra ett relä med färdigbyggd sats för två 75W xenonljus då det resulterade i en mindre kabelbrand som kunde slutat illa om jag inte märkt det i tid. Andra satsen med ett ljus klarade sig.
Efter detta kör jag hembygge av kablage med separata reläer(kör enbart hella efter detta) per ljus alt. extra kraftiga prylar med minimala längder på allt kablage och ballasten är anpassad för extraljus så förlängningskabel inte behövs.

Se även till att det är relä för 12V och inte 24V då den senare kan ge denna symptom med inkonsekvens i tillslag för man kan få fel saker.
jag köpte den här kabelsatsen: http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/x ... ampor.html
Kolla på relät, du kan ha fått 24V varianten vilket ger den symptom du beskriver. Jag fick 24V relä av dom trotts att det var 12V jag beställde deras 80A relä. Köper numer inte av dom eller dess namne.
Ger inte mycket för denna satsen då du ban bygga bättre för mindre pengar med bättre delar.
#1211132
ER skrev:
volvotomas skrev:
ER skrev:Ger inte mycket för denna kabelsats då jag höll på att elda upp min S60 pga misstaget att köra ett relä med färdigbyggd sats för två 75W xenonljus då det resulterade i en mindre kabelbrand som kunde slutat illa om jag inte märkt det i tid. Andra satsen med ett ljus klarade sig.
Efter detta kör jag hembygge av kablage med separata reläer(kör enbart hella efter detta) per ljus alt. extra kraftiga prylar med minimala längder på allt kablage och ballasten är anpassad för extraljus så förlängningskabel inte behövs.

Se även till att det är relä för 12V och inte 24V då den senare kan ge denna symptom med inkonsekvens i tillslag för man kan få fel saker.
jag köpte den här kabelsatsen: http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/x ... ampor.html
Kolla på relät, du kan ha fått 24V varianten vilket ger den symptom du beskriver. Jag fick 24V relä av dom trotts att det var 12V jag beställde deras 80A relä. Köper numer inte av dom eller dess namne.
Ger inte mycket för denna satsen då du ban bygga bättre för mindre pengar med bättre delar.
Ser man det på relät om det är 12 eller 24 volt.
#1211182
Det står på dom så man ser det. Kan stå 14V också med dom fungerar på 12V.
#1223394
ER skrev:Ger inte mycket för denna kabelsats då jag höll på att elda upp min S60 pga misstaget att köra ett relä med färdigbyggd sats för två 75W xenonljus då det resulterade i en mindre kabelbrand som kunde slutat illa om jag inte märkt det i tid. Andra satsen med ett ljus klarade sig.
Efter detta kör jag hembygge av kablage med separata reläer(kör enbart hella efter detta) per ljus alt. extra kraftiga prylar med minimala längder på allt kablage och ballasten är anpassad för extraljus så förlängningskabel inte behövs.

Se även till att det är relä för 12V och inte 24V då den senare kan ge denna symptom med inkonsekvens i tillslag för man kan få fel saker.
Förlåt om jag kapar tråden, men jag är intresserad av det här.

För egen del kör jag på 100W xenon i helljusen på mina bilar, med en kabelsats som har ett relä på 40A. I min ena bil använder jag en kabelsats som medföljde i kartongen (länk till det jag kör på https://www.ebay.com/itm/75W-100W-AC-Di ... hash=item0) och i mina andra bil har jag en liknande kabelsats som jag köpte vid sidan av, för att på så vis kunna kasta över ballasterna baserat på vilken bil jag främst kör (jag är för snål för att köpa ytterligare en sats).

Är alltså risken för kabelbrand överhängande med de kabelsatser som medföljer till sådana kit?

Hittills har jag inte upplevt några som helst problem, vare sig i kablar, kontakter eller reflektorer. I skrivande stund har jag kört en bra bit över 1 000 mil med den ena bilen och 700 mil med den andra, varav de allra flesta av dessa har avverkats i mörker och därför med helljusen i gång. Kanske har jag haft tur?

Till trådskaparen så kan jag inte tillföra något särskilt egentligen, mer än att de kit jag har köpt från Inkbuddy har hållit en något tvivelaktig kvalité. Jag har köpt ett par lampor från dem som är mig trogna, men när jag köpte ett xenonkit för att konvertera ett par dimljus (detta avser dock 35W med H1-lampor, vilket kanske inte ger dig någon information med tanke på att tillverkaren rimligtvis skulle kunna vara en annan) har resultatet varit halvdant. Ofta vill lamporna inte tända över huvud taget, men får man väl i gång dem brukar de fungera hyfsat. Sedan återkommer problemen fort igen och lamporna vill inte tända. Detta till trots att jag har tätat kontakterna i efterhand, kontrollerat jorden och felsökt bäst jag kunnat.

Nu säger jag inte att den eBay-satsen jag använder skulle vara en superprodukt, men den har fungerat riktigt bra för mina helljus.

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Den är väl kass? Dags att byta..