Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Nywack
#1210613
Hej!
Min kära mekaniker har en Toyota Avensis från 03 med motorn "1AZ-FSE" först och främst var ägaren till bilen in till en verkstad i detta fall var det Mekonomen.

Efter att ägaren hade varit inne på Mekonomen fortsatte bilen att gå taskigt så ägaren åkte in till min mekaniker och han kunde konstatera att motorn behövde bytas då det skulle bli dyrare att reparera själva motorn som satt i än att köpa en ny (motorn läckte från toppen med mera). Motorn som satt i innan bytet hade gått strax över 13.000 mil. Motorn byttes till en likadan "1AZ-FSE" från 05 som hade 11.000mil på nacken. Efter bytet vägrade bilen starta och det utfördes en hel del felsökning som han sedan kunde konstatera att var en jordkabel som inte fick ordentligt med kontakt.
När jorden fick ordentlig kontakt startade den men gick väldigt taskigt. Mekanikern har kollat igenom hela kabelhärvan och även lött ihop nya kablar där de såg något skadade ut. spridaren på cylinder tre byttes på grund av att den läckte för mycket. Alla fyra tändspolar och stift är bytta.

Bilen går fortfarande taskigt och ger oss felkoden P0302 -misständning på cylinder nr.2

vid uppstart efter den stått går den helt okej när den går på choke ca 1.500 varv/min och motorlampan lyser.
När choken lägger sig och varven går ner till ca 1.100 - 900 varv/min börjar det rycka och motorlampan blinkar. Ger man då bilen gas så man hamnar på 2000 varv och uppåt så slutar motorlampan blinka och bilen går "bättre".

Har någon av er en aning om varför detta händer?
Trasig spridare till cylinder nr2?
Eller har ni någon annan teori?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning Adam.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]