Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1210213
Är släpet gammalt och gått långt med mycket last kan bromsmekanismen (inte bara bromsbanden) i hjulen blivit sliten med åren, det finns ju oftast en back-automatik som gör att bromsbanden släpper av rotationen när hjulen rullar bakåt, om detta har slitits kan man få exakt den effekten du har.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1210272
Jag ha AL-KO bromsar på min Bränderup boggietrailer. Där sitter justeringar inne i trummorna. Det är "tandhjul" (ungefär som gamla PV och Amazon) som man justerar genom att sticka in en flat skruvmejsel i ett litet hål i bromskölden och vrida på tandhjulet. Jag har haft problem med rörelsereserven också så jag spänner alltid upp bromsen med staget annars klagar besiktningen, problemet är att då kan jag inte backa med båten på. Så efter besiktningen får jag släppa lite, det fungerar perfekt när reserven ligger på c:a 15 %. Trailern är från -90 så det är lite slitet i lederna, men mindre än mitt "vanliga" släp. som rullat mångfalt fler mil. Skulle tippa att boggietrailern har rullat i genomsnitt 25 mil om året sedan det var nytt. Ännu mindre sedan jag köpte det. Så här ser bromsarna ut. Justeringen är nr 22 och 23
Trailerns bromsar.jpg
Trailerns bromsar.jpg (72.5 KiB) Visad 2846 gånger
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1210323
om jag släpper på bromsjusteringen under släpet och den som ev. finns i trummorna och samtidigt spänner vantskruven ännu mer, så kommer bromsarmen lägga sig närmare dragrör om jag tänker rätt?
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1210378
Denna anvisning har jag alltid följt och det har funkat bra. Finns mer bra info i den andra länken

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... ti5IKGe2te

https://valeryd.se/fragor-svar/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1210405
Jo den första länken beskrev det bra och precist. Får "ta" ett varv till med båttrailern när jag fått båten på sina bockar. Det ska gå att både backa och bromsa med godkänd reserv, jag har bara inte kommit dit än...... Den har varit sådan sådan jag köpte den, så det är något i kedjan jag missat. Den är relativt nybesiktigad så jag har tid på mig.... :roll:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1210407
milktrucker skrev:om jag släpper på bromsjusteringen under släpet och den som ev. finns i trummorna och samtidigt spänner vantskruven ännu mer, så kommer bromsarmen lägga sig närmare dragrör om jag tänker rätt?
Både rätt och fel, du ska släppa på dragstången (var glad att du inte har en boggi) så vajrarna är lösa, sedan justerar du som beskrivet i länken. Det sitter en excenter av samma typ som till handbromsen på Volvo (fram till 2000 nånting) och den ska vara så långt tillbaka som möjligt för bäst bromsverkan, därför ska allt utanför bromstrummorna vara släppt och löst. Den excentern pressas då av fjädrarna i backarna tillbaka till sitt bakersta läge, då kan man justera i trumman. Sedan får man med vantskruven "dra fram" vajrarna och justera så båda hjulen tar ungefär samma. Excentern är nummer 8 på bilden ovan och vajern är ju kopplad till den
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.