Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1230411
Januari-siffrorna är inne.

7.1% supermiljöbilar, en fortsatt uppgång alltså från siffrorna på ca 6,2% i november.
Under hela 2017 blev det som sagt 5,1%, och under 2016 3,5%.

Dieselandelen har en rätt kraftig nergång.
41,1 procent dieslar i januari
Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med 25,0% i januari. Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna var 41,1%. Januari förra året var dieselandelen 54,1%.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... -nya-bilar


Antalet laddhybrider den här månaden var väldigt hög (1411st) och rena elbilar var bara 186st. Frågan är om det redan kan vara en effekt av att man om ett halvår får högre premie? Känns lite tidigt för en sån effekt.
#1262784
Nu börjar det bli spännande!

Månadens statistik är lite speciell då många av de som köpt bensin/dieselbil tagit ut sin i juni. Men siffrorna på laddbara bilar är ändå ordentligt höga om man t.ex bara jämför med förra juli.

"- Antalet nyregistrerade laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade som väntat och steg med 107 procent i juli jämfört med juli förra året. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 18,7 procent i juli i år jämfört med 4,6 procent i juli förra året. Andelen laddbara bilar i juli var väsentligt högre än tidigare månader i år."

I juli var alltså nästan var femte bil som sålts en laddbar! Och ökningen från förra året på 107% är väldigt hög.

Dieselandelen var också rekordlåg.

"- Dieselandelen i juli i år var 22,6 procent, vilket är väsentligt lägre än under de senaste månaderna. Den låga dieselandelen var väntad till följd av Bonus-malussystemet. Många dieselbilar togs i trafik före 1 juli för att undvika den högre fordonsskatt som Bonus-malussystemet innebär. Juli månad förra året var andelen dieslar 48 procent. Hittills i år är dieselandelen 40,5 procent jämfört med 51,7 procent motsvarande period förra året, säger Mattias Bergman."

Om man struntar i den här månaden som som sagt påverkats av att många tog ut malus-bilar i Juli så är ändå nedgången på drygt 11 procentenheter. Eller ca 22% nedgång om man räknar från 51,7 till 40,5.

#1272213
Börjar kanske stabilisera sig lite nu så man kanske kan se ungefär vart vi nu hamnat efter bonus - malus.

Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 9,7% i augusti i år jämfört med 6% i augusti förra året, och nu i september är andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna 12,1% i år jämfört med 5,9% i september förra året.

Andelen rena elbilar av det är nu uppe på ca 3,5% och ökar mest procentuellt jämfört med laddhybrider. Så andelen "riktiga" elbilar av mängden laddbara ökar.
Förra året i september var den siffran på 1,51%.

Man säger också både hos handlarna och på Bilsweden att om det inte skulle vara så långa leveranstider både på elbilar och på laddhybrider skulle de kunna sälja ännu fler.

Dieselandelen är nere på 30% nu, backat från 47,8% förra året.

Källa:
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... er_manad_1
#1272222
Ladd och elbilar har fortfarande en del ökning kvar. VW har varken tilldelning av Passat GTE, Golf GTE eller eGolf för tillfället. När dessa tre blir tillgängliga kommer volymerna öka ytterligare.
#1272249
Ca 3.5% av septembers försäljning.
Skulle kunna vara högre då efterfrågan är mkt högre än vad biltillverkarna hinner med.

Just nu är det mer är 6 månaders kö på de flesta elbilar. :/
Jag försöker få tag på nån som redan står på bilfirma.

Verkar som att Tesla är på väg att börja leverera till Europa nu också om nån månad. Dom har fått rätt bra fart på sin tillverkning. Över 80000 bilar under tredje kvartalet.
Rätt bra för en tillverkare som är relativt ny och för några år sen knappt producerade bilar i tusental.

Tesla säljer bättre än BMW i USA nu. Och är om alla konkurrenter i samma klass med råge. Säljer lika mkt som de tillsammans.
Det verkar finnas en väldigt hög efterfrågan.

#1296483
Intressantare för varje månad som går nu! :)

- Det har varit en stark start på bilåret 2019 för laddbara bilar, där andelen i januari uppgick till 13 procent, vilket ligger i linje med vår prognos. De rena elbilarnas andel av de laddbara bilarna uppgår till 41 procent. Det är en kraftig uppgång jämfört januari förra året, då andelen laddbara bilar var sju procent och av dessa var elva procent rena elbilar, säger Mattias Bergman.

13% laddbart nu alltså... fortsätter i samma eller ännu högre takt än tidigare. Snittet har varit en ökning på ca 60% per år. Men förra Januari var andelen 7%.
13% är en ökning med 85%.

Kollar vi enbart rena elbilar är det en enorm ökning.. mycket p.g.a att utbudet under 2018 blivit lite bättre... kunde vara ännu bättre om man också kunde leverera de bilar som folk beställer.

Rena elbilar utav de laddbara är 41%. Alltså 5,3% av alla sålda bilar i januari är rena elbilar (1084st). Jämfört med förra årets januari där bara 7% var laddbara och endast 11%, alltså ca 0,8% av alla bilar, var rena elbilar. (186st)
Det är en ökning med över 550%!!

Endast en enskild månad, men ändå en tydlig trend.

http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... lmarknaden


Dieselandelen är nere på 38%, mot för 41,1% för ett år sen. Januari 2017 var dieselandelen 54,1%.




Kollade tillbaka i tråden.. för lite över ett år skrev jag bl.a så här:
joel80 skrev:Nu kom första siffrorna för november.

Plus 78 procent för supermiljöbilar i november
- Nyregistreringarna av supermiljöbilar, dvs bilar med koldioxidutsläpp högst 50 gram per km, fortsätter att gå starkt och ökade med 78 procent i november.
/.../

Om ökningen totalt kommer fortsätta i samma takt som senaste månaderna kommer siffrorna se ut så här:

Om ett år 12,3%
Om två år 21,9%
Om tre år 38,9%
om fyra år 69,3%

Nu vågar inte ens jag tro på att uppgången kommer hålla i sig lika kraftigt som senaste månaderna, men även om vi räknar på 50% ökning per år är vi på 35% om fyra år. och alltså över 50% år 2022.
Frågan är om biltillverkarna hinner med efterfrågan? Och om infrastrukturen med offentliga laddare hinner med.

Det verkar ändå som att siffrorna än så länge håller... :)
Undrar hur länge biltillverkarna kan förse den ökande efterfrågan om det fortsätter i samma takt.
#1296517
joel80 skrev:Dieselandelen är nere på 38%, mot för 41,1% för ett år sen. Januari 2017 var dieselandelen 54,1%
2012 var dieselandelen 67%. Fallet är alltså ganska markant för att uttrycka sig försiktigt. Men det beror inte bara på att folk är "rädda" för diesel utan för att alternativen blir fler och bättre. Inget ont i det.
#1296524
Och även på att politiken ändrats..
Alltså, den diesel-V70 jag köpte 2012 räknades som miljöbil och var skattebefriad 5 år...
#1296537
joel80 skrev:Och även på att politiken ändrats..
Alltså, den diesel-V70 jag köpte 2012 räknades som miljöbil och var skattebefriad 5 år...
Precis. Nybilsförsäljningen följer subventionerna. För 10år sedan var det etanol. För 5år sedan var det diesel. Nu är det el. Vad är det om 5år?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]