Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Icenberg
#1205942
Hej! Jag tänkte kolla med er kunniga här om ni vet hur mycket watt en Volvo S40 från 1999 klarar att ge. Jag vet faktiskt inte exakt vad jag har för en generator men det kanske inte finns så många olika att välja på på de gammla S40 modellerna. Har dock en Mitsubishi motor i om det spelar någon större roll. Anledningen till frågan är för att jag skulle vilja montera dit 3st ledlampor som drar 185w vardera. Och jag undrar om bilen skulle palla det. Tacksam för svar! :)
av Rådlös
#1205946
P = U x I. P är effekten i Watt. U är systemspänningen, Volt i batteriet. I är strömmen, Ampere i generatorn.
Det är väl batteriet du skall kolla i första hand. Det är en sorts ackumulator där energin lagras för att kunna ge ifrån sig vid behov. Är det för litet så kommer du inte långt med ditt ljus.
av Icenberg
#1205949
Okej nu har jag kollat på mitt batteri. Det står 12V och 60 ampere. Och du sa Volt gånger. ampere och då blir det 720w totalt. Hur mycket ström drar bilen normalt sett med dess standard elektronik. Vad finns kvar om man säger i watt?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1205987
Nja på batteriet står det nog 60 Ah (amperetimmar). Vilket är en kapacitet och inte en effekt. Generatorn är gissningsvis på 120-150 A dvs 1500-1800 Watt. Hur många watt som "finns över" beror på hur mycket som går till att ladda batteriet och hur många andra förbrukare som är på.

Spontant skulle jag säga att det kommer funka eftersom batteriet kommer jämna ut behovet samt att du säkert inte kör med ljusen på hela tiden.

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]