Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1220076
Bilar brinner.

I USA enbart brinner över 500 bilar per dag. Folk har bara accepterat det och de flesta blir inte ens nyheter.
Elbilar som brinner blir dock nyheter, och det matar såklart skeptiker som tror att det är vanligt och farligare.

Ingen av elbilarna som finns ute verkar ha tagit eld vid alla krocktester jag sett i allafall. Både NEDC och EPA har ju krocktestat de flesta modellerna.
Men precis som med bilar med flytande brännbar vätska så kan det såklart hända vid tillräckligt stort krockvåld att energin som finns lagrad tar eld. Då kan förloppet bli snabbt, oavsett elbil eller bensin/diesel.

Tidigare inlägg ovan Andersuws gällde just frakterna. Och där verkar det vara så att elbatterier är säkrare att frakta än vanliga batterier. Eftersom man bygger dem för att motstå större påfrestningar än alla andra batterier man fraktar.

Ev. har man inte räknat med VolvoB20 i en truck.... :)
#1220115
joel80 skrev:Bilar brinner.

I USA enbart brinner över 500 bilar per dag. Folk har bara accepterat det och de flesta blir inte ens nyheter.
Elbilar som brinner blir dock nyheter, och det matar såklart skeptiker som tror att det är vanligt och farligare.
Ingen har påstått att bilar med förbränningsmotor inte fattar eld, exempelvis när de kraschar. Däremot påstod Derank här, i det inlägg som jag svarade på i den länk jag gav dig, att batteribilar inte gör det. Du höll med i ditt inlägg här. Hur riskerna med avseende på brand och konsekvenserna av brand fördelar sig mellan olika biltyper tror jag inte det finns tillförlitlig statistik på än. Men det är ju bra att nya risker, såsom de med just batteribilsbränder, uppmärksammas så att man blir bättre på att förebygga dem och också bekämpa dem när de händer.
joel80 skrev:Tidigare inlägg ovan Andersuws gällde just frakterna.
Samt en del andra ting. Se ovan.
joel80 skrev:Och där verkar det vara så att elbatterier är säkrare att frakta än vanliga batterier. Eftersom man bygger dem för att motstå större påfrestningar än alla andra batterier man fraktar.
Jag trodde uppriktigt sagt att alla de batterier vi talade om, inklusive de "vanliga", var elbatterier. Om du menar batteribilsbatterier så är det fullt tänkbart att de byggs för att motstå större påfrestningar än andra litiumjonbatterier. Det handlar å andra sidan om helt andra energi- och kemikaliemängder i det förstnämnda fallet, liksom helt andra risker för påfrestningar av olika slag, inte bara när batteribilar kraschar utan även vid transport av batterierna. Stora mängder och stora tyngder har ju vissa implikationer i det sammanhanget. Vad vi därtill vet är att litiumjonbatterier är farligare med avseende på brandrisk än de "vanliga" batterier av annat slag som vi sedan tidigare är vana vid.
#1220129
Om nu batterier inte är svåra att transportera så försvann ju en stor det av Northvolts fördelar med att producera i Europa. En av deras få unika fördelar.

Visst, man kan använda ren el med lågt CO2 belastning när man laddar dem första gången innan leverans från fabriken, men hur stor roll spelar det, batteriet kommer ju laddas 3000-5000 ggr om bilen lever i 10-15 år. Vad spelar det då för roll att första laddningen var på grön el i det stora hela?

Om man laddar hemma och på jobbet, dvs 2 ggr per dag under 15 år är det ju 9000 laddcykler om man inte använder bilen 60-70 dagar per år och kör övriga dagar.

Förresten hålller batteriet 9000 laddcyckler ?
#1220134
VolvoB20 skrev:Visst, man kan använda ren el med lågt CO2 belastning när man laddar dem första gången innan leverans från fabriken, men hur stor roll spelar det, batteriet kommer ju laddas 3000-5000 ggr om bilen lever i 10-15 år. Vad spelar det då för roll att första laddningen var på grön el i det stora hela?
Ren el? Oavsett var fabriken läggs kräver den enligt Northvolts egna uppgifter mer än två TWh årligen (d.v.s. en till två procent av Sveriges totala elproduktion). Det blir ju i slutänden drygt två TWh fossilt baserad el som annars inte behövt produceras. Visst, elektronerna i Skellefteå skulle säkert komma från närbelägna vattenkraftverk, kanske till någon del också vindkraftverk. Men bortfallet av den elen kommer ju att märkas längre söderöver och kräva merproduktion där.
#1220135
joel80 skrev:Och där verkar det vara så att elbatterier är säkrare att frakta än vanliga batterier. Eftersom man bygger dem för att motstå större påfrestningar än alla andra batterier man fraktar.
Jag trodde uppriktigt sagt att alla de batterier vi talade om, inklusive de "vanliga", var elbatterier. Om du menar batteribilsbatterier så är det fullt tänkbart att de byggs för att motstå större påfrestningar än andra litiumjonbatterier. Det handlar å andra sidan om helt andra energi- och kemikaliemängder i det förstnämnda fallet, liksom helt andra risker för påfrestningar av olika slag, inte bara när batteribilar kraschar utan även vid transport av batterierna. Stora mängder och stora tyngder har ju vissa implikationer i det sammanhanget. Vad vi därtill vet är att litiumjonbatterier är farligare med avseende på brandrisk än de "vanliga" batterier av annat slag som vi sedan tidigare är vana vid.[/quote]

Jag funderade i de banorna att elbilsbatterier när dom är ihopsatta skiljer sig från andra batterier ja. Att batteripack för elbilar byggs mer robusta då de ska tåla en rejäl krock utan att börja brinna.
#1220136
VolvoB20 skrev:Om nu batterier inte är svåra att transportera så försvann ju en stor det av Northvolts fördelar med att producera i Europa. En av deras få unika fördelar.

Visst, man kan använda ren el med lågt CO2 belastning när man laddar dem första gången innan leverans från fabriken, men hur stor roll spelar det, batteriet kommer ju laddas 3000-5000 ggr om bilen lever i 10-15 år. Vad spelar det då för roll att första laddningen var på grön el i det stora hela?

Om man laddar hemma och på jobbet, dvs 2 ggr per dag under 15 år är det ju 9000 laddcykler om man inte använder bilen 60-70 dagar per år och kör övriga dagar.

Förresten hålller batteriet 9000 laddcyckler ?
Det är inte laddningen som drar stöm vid tillverkning av batterier. Själva tillverkningsprocessen av celler och all behandling av de ämnen som ska vara i batterierna är det som drar energi. Så att tillverka ett batteri drar ju många många gånger mer ström än vad batteriet sen kan lagra i en enda laddning.
#1220143
joel80 skrev:Jag funderade i de banorna att elbilsbatterier när dom är ihopsatta skiljer sig från andra batterier ja. Att batteripack för elbilar byggs mer robusta då de ska tåla en rejäl krock utan att börja brinna.
Batterier till elektronik är mera sällan ihopsatta till batteripackar överhuvudtaget, särskilt inte stora batteripackar, utan består av enskilda celler eller ett fåtal celler.
#1220147
andersuw skrev:
joel80 skrev:Jag funderade i de banorna att elbilsbatterier när dom är ihopsatta skiljer sig från andra batterier ja. Att batteripack för elbilar byggs mer robusta då de ska tåla en rejäl krock utan att börja brinna.
Batterier till elektronik är mera sällan ihopsatta till batteripackar överhuvudtaget, särskilt inte stora batteripackar, utan består av enskilda celler eller ett fåtal celler.
Ja men är det så att dom skickar som enskilda celler är det ju inte större problem med frakten än vad vi har idag. Det skickas ju miljontals batterier för allt möjligt idag. Trodde vi diskuterade om de var ihopsatta till elbilsbatterier där man har mer energi kompakt på mindre yta. Alltså att det skulle vara något som var annorlunda med batterifrakten än tidigare.
#1220156
joel80 skrev:Ja men är det så att dom skickar som enskilda celler är det ju inte större problem med frakten än vad vi har idag. Det skickas ju miljontals batterier för allt möjligt idag. Trodde vi diskuterade om de var ihopsatta till elbilsbatterier där man har mer energi kompakt på mindre yta. Alltså att det skulle vara något som var annorlunda med batterifrakten än tidigare.
Även jag trodde att vi diskuterade batteribilsbatterier, som kan innebära större risker än andra batterier vid frakt just därför att det handlar om mycket större mängder med väsentligt större packningstäthet. Att man försökt motverka de väsentligt större risker det medför innebär inte med säkerhet att man lyckats.
#1220173
Jag håller fast vid att det inte bara börjar brinna för att ett fordon krockar. Väldigt många gånger händer det ingenting trots en krock. Alltså, bara för att man krockar behöver man inte räkna med en brand.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 52

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]