Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1233191
Derank skrev:Alvarligt, vill ni åka runt med ett släp efter?

Det där tror jag inte på för fem öre.
Inte jag heller. Dessutom är det få batteribilar som är godkända för att dra släp. De allra flesta batteribilar får man inte montera dragkrok på.
#1233202
Det är ju det vi säger.. Lyckas dom få det till nått man sätter på dragkroken likt ett cykelställ eller sån där pack-box skulle det vara vettigare.
Som släpvagn tror jag inte på det.
(Egentligen tror jag behovet kommer vara för litet för att få ekonomi i även den andra lösningen.. men då är det i allafall en lösning som kan spara in tid för föraren.)

Man får montera krok på flera men inte dra släp (!). Flera som monterat krok på både Leaf och Tesla Model S, där dom hävdar att det bara är för cykelstället. Vet inte hur besiktningen ser på det..
Förhoppningsvis får vi se elbilar kommande året/åren med krok nu när batterierna/kapaciten börjar bli lite bättre.
#1233261
joel80 skrev:
Man får montera krok på flera men inte dra släp
Vet inte hur besiktningen ser på det..
Besiktningskravet för dragkrok har väl upphört.
#1233277
Sant. Men bilen måste vara typad ändå för krok. Det finns tyvärr flera hybrider/elbilar som inte är det. Då funkar alltså inte ens "cykelhållartricket".
#1233278
Attans :lol:
#1233511
Lövet skrev:Sant. Men bilen måste vara typad ändå för krok. Det finns tyvärr flera hybrider/elbilar som inte är det. Då funkar alltså inte ens "cykelhållartricket".
Det där måste ju vara en övergående nackdel med elbilar att man förbjuder dragkrok. De gör ju elbilar värdelösa för mig. Att inte ens kunna hänga på en lätt EU-kärra är ju så sjukt dåligt att det inte är sant.

Kan inte tänka mig att man bygger såna elbilar i framtiden.
#1233517
Tror det har med viss osäkerhet hos tillverkarna att göra. Dels att dom är rädda att folk blir arga för att räckvidden blir dålig när man har släp eller husvagn. (Vilket den ju blir, men det borde kunna få vara ägarens val...) men också på att det kräver aktiv kylning av batterierna vilket många elbilar inte haft tidigare. Nu börjar det komma (alla Tesla har haft det från början) även på t.ex nya Leaf.
Skulle bli förvånad om vi inte har ett par elbilar förutom Model X inom nått år som får dra släp.

Om inte någon av Volvos elbilar som kommer 2019 får dra släp borde dom avskeda nån på utvecklingsavdelningen!
#1233564
På tal om elbilar.... Snart kommer nästa steg
Anrika Harley Davidson goes electric
2014 presenterade Harley Davidson LiveWire en prototyp av en elmotorcykel. Ett 40-tal exemplar tillverkades och har nu körts av tusentals personer som gett sin input till Harley Davidson. Nu meddelar den anrika tillverkaren att man kommer sätta sin första elmotorcykel i produktion.
Jag har läst om mindre motorcyklar och mopeder (flakmopeder har funnits länge) men detta är en "fullsize" motorcykel med 74 hk elmotor :lol: :lol:
Från Svensk Verkstad (får på mail flera ggr i veckan om nyheter i industrivärden)
#1233648
Jag har sneglat på en KTM Freeride E-SX i nått år.. En kompis som kört lite cross senaste åren vill att vi tar tillvara medelålderskrisen ordentligt.
http://www.ktm.com/se/e-ride/freeride-e ... g/Overview

Den är inte så farligt dyr heller... Fast lite saftigt ändå om man ska köpa ny och bara ha för "lek". :)

Annars har det ju kommit några tillverkare av "riktiga" elmotorcyklar också.. bl.a:
http://www.zeromotorcycles.com/2017/zf6.5/
#1233656
När jag jobbade i stan hade jag en BMW C600 Sport. Den tillverkade BMW som prototyp i eldrivet utförande men det blev aldrig nån produktionsvariant. Det är ju några år sedan, misstänker att de då inte fick priset till rätt nivå. För pendling 2x1.5 mil är ju elmotorcykel fullständigt briljant.
(Och nä, elcykel är inte alls samma sak. Ingen komfort, inget väderskydd)
Bild
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 52

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]