Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1232572
Rådlös skrev:Ungefär så mycket kunde jag läsa. Med skräck och fasa.
Dom lånar alltså ut "våra" pengar med stor/mycket stor risk att inte få tillbaka dom :-O) :-O) !!!!! (S)
Risken är ju då att dom måste "pytsa in" mer pengar längre fram för att inte förlora det som redan är investerat (läs ovan om Boo.com)
#1232574
lennarte skrev:
Rådlös skrev:Ungefär så mycket kunde jag läsa. Med skräck och fasa.
Dom lånar alltså ut "våra" pengar med stor/mycket stor risk att inte få tillbaka dom :-O) :-O) !!!!! (S)
Risken är ju då att dom måste "pytsa in" mer pengar längre fram för att inte förlora det som redan är investerat (läs ovan om Boo.com)
Det är ju själva grundbulten till varför man har "skattefinansierade" investeringsbanker. Det är ju för att kunna investera i sådant som inte vanliga banker, finansiärer och investerare tror på eller tycker är allt för riskabla eller kommer generera för låg avkastning.
#1232603
VolvoB20 skrev:Det är ju själva grundbulten till varför man har "skattefinansierade" investeringsbanker. Det är ju för att kunna investera i sådant som inte vanliga banker, finansiärer och investerare tror på eller tycker är allt för riskabla eller kommer generera för låg avkastning
Det är sant, men om detta varit "den potentiella vinst" det pratas om så borde väl dessa "finansiärer och investerare" stått på kö för att få vara med. Läste om Mercedes, dom ska investera, Från Svensk Verkstad

 Feb 9, 2018
Mercedes satsar 100 miljarder kronor på elbilar
Sex fabriker byggs om till elbilsfabriker och 2019 startar produktionen av den första helt eldrivna Mercedes-modellen EQC.

Batterierna är nyckelkomponenten i våra elfordon och därför lägger vi stor vikt vid att bygga dem i våra egna fabriker, säger Markus Schäfer som är ansvarig för produktion för Mercedes-Benz personbilar.

Så nog finns det pengar i det privata, Vet inte var Geely/Volvo får batterier från, eller dom ska köpa från Skellefteå??? I så fall bör det vara ordentligt bråttom med den fabriken. Volvo lär behöver många batterier från 2020.

Mercedes satsar även på hybrider och nya elsystem,

År 2022 planerar man att erbjuda 50 elektrifierade varianter i modellprogrammet varav tio helt elektriska. Även plug-in hybrider och motorer med elektrisk turbo och 48 V-teknik kommer att få en viktig roll.

Så dom elektriska bilarna kommer vi inte undan från, särskilt om miljöpartiet får som dom vill.... Enligt nyheterna i går kväll vill dom förbjuda "vanlig" bensin och diesel till 2030 så det är tur att 745-an går på etanol, den kan man i värsta fall göra själv.... :oops:
#1232609
lennarte skrev: Batterierna är nyckelkomponenten i våra elfordon och därför lägger vi stor vikt vid att bygga dem i våra egna fabriker, säger Markus Schäfer som är ansvarig för produktion för Mercedes-Benz personbilar.
Det där beror ju på om en biltillverkare tycker att drivlinan är tillräckligt viktig konkurrensfördel eller man kan köpa in den från andra producenter.

De flesta biltillverkare idag verkar ju tycka att motorn är viktig och utvecklar den själv men man köper växellådan utifrån när man bygger dagesn bilar.

I vilken av dessa fack batterierna hamnar är väl osäkert. Kommer man att köpa batterier från NorthVolt, eller producerar man själva ? Mercedes o Tesla verkar ju inte vilja köpa in utan tillverka själva, Tesla vill ju inte ens köpa cellerna. Övriga tillverkare kanske går en annan väg och köper från underleverantör. Vem vet.
#1232706
lennarte skrev:
Så dom elektriska bilarna kommer vi inte undan från, särskilt om miljöpartiet får som dom vill.... Enligt nyheterna i går kväll vill dom förbjuda "vanlig" bensin och diesel till 2030 så det är tur att 745-an går på etanol, den kan man i värsta fall göra själv.... :oops:
Vi får innerligt hoppas att dessa stollar förpassas till historiens skräphög efter höstens val!
Dilla om miljö och samtidigt vilja skrota miljoner bilar i förtid för ett suspekt ändamål! :-O)
Man tar sig för pannan!
Var hittar detta parti sina företrädare?

Mike
#1232714
lennarte skrev: Så nog finns det pengar i det privata, Vet inte var Geely/Volvo får batterier från, eller dom ska köpa från Skellefteå??? I så fall bör det vara ordentligt bråttom med den fabriken. Volvo lär behöver många batterier från 2020.
Finns ju rätt stor möjlighet att Volvo till en början kommer köpa rätt mycket "lokalt"! Byggs en batterifabrik i Torslanda.. ska vara klar redan i år och kunna producera batterier för upp mot 10 000 elbilar årligen. Bara typ 1/60-del av vad Northvolt satsar på i Skellefteå, men ändå ganska stort..
(Kapacitet på 0,5 GWh per år mot 32 GWh som Northvolt satsar på.)

https://www.nyteknik.se/energi/de-start ... er-6895670
#1232719
mikethebik skrev:
lennarte skrev:
Så dom elektriska bilarna kommer vi inte undan från, särskilt om miljöpartiet får som dom vill.... Enligt nyheterna i går kväll vill dom förbjuda "vanlig" bensin och diesel till 2030 så det är tur att 745-an går på etanol, den kan man i värsta fall göra själv.... :oops:
Vi får innerligt hoppas att dessa stollar förpassas till historiens skräphög efter höstens val!
Dilla om miljö och samtidigt vilja skrota miljoner bilar i förtid för ett suspekt ändamål! :-O)
Man tar sig för pannan!
Var hittar detta parti sina företrädare?

Mike
Om det nu blir så att elbilar och andra alternativ både blir billigare och bättre så kan det ju vara så att man innan 2030 fått en minskning av bilar som körs på bensin och diesel. Och med en fortsatt höjning av andelen biobränslen skulle man kanske kunna klarar av att hålla igång den del av fordonsflottan som har förbränningsmotorer. Redan nu ligger andelen biobränslen i Sverige på ca 20%.. Om en stor del av tung trafik går över till eldrift (vilket kan hända snabbare än för personbilar då det drivs på snabbare av ekonomi. Kan man spara ett par hundratusen på soppakostnader kommer många företag snabbt gå över till det som är billigare. (Spekulerar nu, men om det alltså händer försvinner en stor del av de som idag kör på biobränslen... vilket gör att det blir mer över till personbilar.)

Jag tror det blir svårt till 2030, men det är inte helt omöjligt. Fast då måste ju fler partier än bara MP också vara med på det.. kanske även blocköverskridande. Där blir det nog stopp...
#1232750
joel80 skrev:
lennarte skrev: Så nog finns det pengar i det privata, Vet inte var Geely/Volvo får batterier från, eller dom ska köpa från Skellefteå??? I så fall bör det vara ordentligt bråttom med den fabriken. Volvo lär behöver många batterier från 2020.
Finns ju rätt stor möjlighet att Volvo till en början kommer köpa rätt mycket "lokalt"! Byggs en batterifabrik i Torslanda.. ska vara klar redan i år och kunna producera batterier för upp mot 10 000 elbilar årligen. Bara typ 1/60-del av vad Northvolt satsar på i Skellefteå, men ändå ganska stort..
(Kapacitet på 0,5 GWh per år mot 32 GWh som Northvolt satsar på.)

https://www.nyteknik.se/energi/de-start ... er-6895670
Varför är dagens journalestik så sjukt oseriös, de skriver ju inte en siffra rätt i tidningen nuförtiden.

De startar Sveriges första storskaliga fabrik för litiumjonbatterier

De ska ju inte tillverka ett enda litiumjonbatterier, de köper ju dem färdiga och "kopplar ihop" dem till paket.

Nu har man ju skärp till sig och skrev GWh på kapaciteten, i förra artiklarna skrev man GW.
#1232797
VolvoB20 skrev:De ska ju inte tillverka ett enda litiumjonbatterier, de köper ju dem färdiga och "kopplar ihop" dem till paket.
Läser man en bit ner i artikeln så står det så, men det borde definitivt stå i rubriken också. Dessa batterier är främst för truckar och andra industriella fordon, även bussar och marint. Detta är alltså (betydligt) större batterier än till personbilar. Batterier till personbilar blir ju (säkert, jag vet inte) mer "modellanbassade", man kan ju inte gärna ta ett batteri till en motviktstruck (c:a 1x1x1 meter) och montera in i en personbil t.ex. även om man fått en ordentlig räckvidd på den bilen
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 52

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]