Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1212251
Idag presenterade Tesla sin Semi.
teslatruck.jpeg
teslatruck.jpeg (58.99 KiB) Visad 284 gånger
800km på en laddning. Snabbladdning i nya "Megachargers" ska kunna ge 640km på 30 minuter.

0-100km/h på runt 20 sekunder med 36ton trailer! Det är rätt snabbt för en semi.
0-96km/h (60mph) på runt 5 sekunder om man kopplar bort trailern!
Förarstolen placerad i mitten är ju lite speciellt...

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... tmotstand/

https://www.theverge.com/2017/11/16/166 ... lf-driving

[youtube]h_SjAcQeU1A[/youtube]
#1212256
Ja, du kommer att få forsätta tanka bilar så längre som de kräver att man tillför något drivmedel. Batteribilisterna kommer däremot att kunna skippa sladden så småningom och kunna ladda trådlöst.

Allt fler olika fordonstyper börjar använda sig av batteridrift: bussar, gruvmaskiner och elcyklar säljs som aldrig förr. Det är troligt att batteribranschen kommer att utvecklas och att man kommer att hitta lösningar inom alla dessa områden som kommer att samverka. En fordonstillverkare som enbart tittar på drivmedel som måste tankas kommer inte att hänga med. Man kommer knappast att göra elcyklar som drivs av vätgas eller diesel.

Batteribilen kan ingå i ett annat system där den inte bara fungerar som bil, utan också fungerar som ett energilager för hushållsel genererat t ex från solenergi. Din diesel- eller din vätgasdrivna elbil - den kommer bara att forsätta vara en bil.
#1212263
joel80 skrev: Idag presenterade Tesla sin Semi.
800km på en laddning. Snabbladdning i nya "Megachargers" ska kunna ge 640km på 30 minuter.

0-100km/h på runt 20 sekunder med 36ton trailer! Det är rätt snabbt för en semi.
0-96km/h (60mph) på runt 5 sekunder om man kopplar bort trailern!
Förarstolen placerad i mitten är ju lite speciellt...
Det gäller att surra fast lasten ordentligt! :D

Men den kan ännu mer, enligt Elon Musk på Twitter (https://twitter.com/elonmusk):
"It can transform into a robot, fight aliens and make one hell of a latte"

Dvs allt en lastbilschaufför någonsin kan behöva och önska sig! :D
#1212266
Alliung
Precis... diesel och bensinbilen/motorn har utvecklats i 100 år. Vi har kommit typ så långt man kan komma där. Elbilar och eldrivna fordon är precis i sin linda och utvecklingspotentialen är enorm. Det finns redan idag hemmaladdare att köpa som är induktion. Där du lägger en platta på gararge-golvet eller din P-plats som du parkerar ovanför. På bilar utan induktion inbyggt (vilket är väldigt ovanligt än så länge) krävs det att man installerar en platta under bilen också. Men tekniken finns och fungerar.

Även induktionsladdning under färd har testats och man kan ladda i motorvägsfarter. Den lösning jag såg en video på hade då bara 22kw laddning, vilket inte räcker till mycket mer än att hålla bilen i 110km/h plus ladda några enstaka km extra per mil körd i 110km/h. Men det går säkert att få upp hastigheten där, och i långsam trafik blir det som sagt mer över...
#1212272
joel80 skrev:Precis... diesel och bensinbilen/motorn har utvecklats i 100 år. Vi har kommit typ så långt man kan komma där. Elbilar och eldrivna fordon är precis i sin linda och utvecklingspotentialen är enorm. Det finns redan idag hemmaladdare att köpa som är induktion. Där du lägger en platta på gararge-golvet eller din P-plats som du parkerar ovanför. På bilar utan induktion inbyggt (vilket är väldigt ovanligt än så länge) krävs det att man installerar en platta under bilen också. Men tekniken finns och fungerar.

Även induktionsladdning under färd har testats och man kan ladda i motorvägsfarter. Den lösning jag såg en video på hade då bara 22kw laddning, vilket inte räcker till mycket mer än att hålla bilen i 110km/h plus ladda några enstaka km extra per mil körd i 110km/h. Men det går säkert att få upp hastigheten där, och i långsam trafik blir det som sagt mer över...
Audi har laddning via induktionsplatta.
IKEA har flera möbler med induktionsladdning. Snart kommer de väl med batteribilen "KÖRA" som man monterar ihop själv och laddar med induction. :wink:
#1212314
andersuw skrev:
Allinug skrev:@andersuw: Du får skaffa dig en Tesla Roadster. Den klarar 100 mil på en laddning.
Nä. Jag föredrar att köra så miljövänligt som omständigheterna tillåter och behöver dessutom lastkapacitet.
Då passar nog Teslas semi-truck dig perfekt! :wink:
#1212317
andersuw skrev:
Allinug skrev:Allt fler olika fordonstyper börjar använda sig av batteridrift: bussar, gruvmaskiner och elcyklar säljs som aldrig förr. Det är troligt att batteribranschen kommer att utvecklas och att man kommer att hitta lösningar inom alla dessa områden som kommer att samverka. En fordonstillverkare som enbart tittar på drivmedel som måste tankas kommer inte att hänga med. Man kommer knappast att göra elcyklar som drivs av vätgas eller diesel.
Din uppfattning delas inte av det stora flertalet beslutsfattare inom bilbranschen. De tror att batteribilen kommer att stupa på infrastrukturella hinder och att bränslecellsbilen istället kommer att bli det verkliga genombrottet för elektrisk mobilitet. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1201150
Nu har ju Kina också sagt att de kommer att fasa ut fossildrivna bilar och regeringen vill se 5 miljoner elbilar på gatorna 2020.
Jag har sett siffror på att det sålts 300-400 tusen elbilar förra året i Kina.
http://money.cnn.com/2017/09/11/news/ch ... index.html

Det skulle vara intressant att se siffror på hur många av dessa elbilar som är bränslecellsbilar och hur många som är batteribilar. Det talas mest om infrastruktur för laddning så jag får intrycket att det handlar mest om batteribilar.
#1212320
Allinug skrev: Det skulle vara intressant att se siffror på hur många av dessa elbilar som är bränslecellsbilar och hur många som är batteribilar. Det talas mest om infrastruktur för laddning så jag får intrycket att det handlar mest om batteribilar.
Bränslecellsbilar har ingen fungerande infrastruktur. Skulle vilja se nån som smidigt lyckas åka på en 200-milasemester i en bränslecellsbil. Känns inte riktigt som att det funkar lika bra som i en elbil precis.
Och man kan inte få ut vätgas ur eluttaget hemma heller.

Har ingen statistik på bränslecellsbilar i Kona, men i Sverige har det hittills i år sålts 5st Mira (som av vad jag vet är den enda bränslecellsbilen som sålts i Sverige).
Samtidigt har det sålts 14815st laddhybrider och elbilar. (Kanske är det nån laddhybrid som klassas som supermiljöbil.. men jag tror inte det...)
Skärmklipp 2017-11-17 16.35.23.png
Skärmklipp 2017-11-17 16.35.23.png (187.5 KiB) Visad 317 gånger
#1212330
Allinug skrev:Då passar nog Teslas semi-truck dig perfekt! :wink:
Det blir nog lite väl mycket av det goda är jag rädd. ;-)
#1212416
Allinug skrev:Allt fler olika fordonstyper börjar använda sig av batteridrift: bussar, gruvmaskiner och elcyklar säljs som aldrig förr.
Tja av de tre fordonstyperna du hänvisar till säljs två med hjälp av bidrag, så jag vet inte om det är så fantastisk försäljning eller om det är bidragsjakt?
Och när det gäller gruvmaskiner så är det väl kabel som gäller om de inte kör på diesel.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 52

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]