Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1213406
Kostnader kan snabbt svänga.. så man kan inte helt avfärda det p.g.a vad saker kostar nu. (Fast jag tror som sagt det är en bit kvar innan vi ser vägnät med laddning i vägen.)

Betalning borde inte vara något problem heller egentligen. Bilen identifierar sig själv och den ström man får blir man debiterad. Det finns ett sånt system som testas idag för sladdladdning. Där man alltså bara behöver koppla in sladden och är man registrerad användare känner stolpen igen bilen och man blir debiterad den ström man laddar.
#1213429
Allinug skrev:Jo, men vi har ju råd att bygga både dynamiska farthinder och andra farthinder lite varstans. Det behöver väl inte vara mer avancerat än så.
Ett dynamiskt farthinder är 0.5 meter långt, ett induktionssytem behöver ju vara flera mil långt och försörjas med flera megawatt om det ska göra någon nytta och ladda något hundratal bilar som befinner sig på sträckan. . Viss skillnad.
#1213450
På vissa ställen i Stockholm skulle det inte behövas så lång sträcka.. På vissa ställen där känns det som om man promenerar snabbare. :)

Men å andra sidan är det inte på sånna ställe det behövs, den laddningen man behöver för att köa omkring i en stad kan man få där man är parkerad...
#1213557
Det kommer nog inte bara att finnas EN lösning på transportsektorns problem, utan många men inga kommer att serveras på silverfat. Så klart finns det utmaningar. Hur tycker du att det borde vara då, VolvoB20?

Om man inte har "rälsen" i vägen och laddar med induktion så kan man ladda via rälor på fordonstaket:
https://www.oppcharge.org/index.php
#1213572
Allinug skrev:Om man inte har "rälsen" i vägen och laddar med induktion så kan man ladda via rälor på fordonstaket:
Tror jag läste att Norge (Trondheim, Bergen??) köpt detta av Volvo (Scania??). Det skulle vara en kortare sträcka (några km) med laddning vid ändstationerna.
#1213602
Bussarna laddar vid hållplatser, där de ändå skulle ha stannat för att passagerare ska stiga på och av. Det är Volvo-bussar på bilderna, men de laddas med snabbladdare från olika leverantörer som alla kör med samma gränssnitt. Snabbladdarna ger 450 kW, så hur långt laddningen räcker beror ju på fordonen och batterierna. Det är flera länder som provar detta.
#1213665
Jag tror på den typen av induktiv laddning där fordonet står still, t.ex på en parkeringsplats eller ändhållplats. Det går att få ekonomi i. Fordonet kan placeras exakt, man klarar sig med en spole istället för miljoner stycken över flera mil. Man kan ha mindre avstånd mellan spolen i bilen och marken vid stillastående.
#1213707
Tror också att det är vad som kommer bli huvuddelen av induktionsladdning.

BMW har tidigare sagt att det kommer inbyggt på vissa av deras modeller från 2018.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -laddning/

En sån platta skulle jag kunna ha i garaget eller på uppfarten.. Plus att det vore smidigt i stadsmiljö där stolpar ofta är i vägen och på många ställen omöjliga att sätta upp.
Hoppas bara dom kan komma överens om en standard...
#1213747
Allinug skrev:Bussarna laddar vid hållplatser, där de ändå skulle ha stannat för att passagerare ska stiga på och av. Det är Volvo-bussar på bilderna, men de laddas med snabbladdare från olika leverantörer som alla kör med samma gränssnitt. Snabbladdarna ger 450 kW, så hur långt laddningen räcker beror ju på fordonen och batterierna. Det är flera länder som provar detta.
Har sysslat med de bussarna som redan finns i trafik i Gbg/Stockholm/Hamburg.
Det har dock inte varit induktiv laddning i de fallen.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 52
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]