Derank skrev:andersuw skrev:Inga färska nyheter direkt. Rapporten har tidigare uppmärksammats här på forumet med början för ett halvår sedan då det var ett inslag om den på nyheterna i TV.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1180652
För den som vill ta del av själva rapporten finns den att tillgå här:
http://www.ivl.se/download/18.592228171 ... eries+.pdf
Och största riskerna vid brand i liion är vid överladdning. De börjar inte brinna För att ett fordon krockar. Och det krävs en hel del för att det ska ta eld. Tillverkarna är ju inte dumma i huvudet i et avseendet att skydda batterierna om man nu trodde det.
Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Så har ja också uppfattat det.
Och då är det oftast också inte i själva bilen det börjar utan på laddsidan p.g.a undermålig elinstallation.
Bra att kolla upp att man har hela och fräscha delar när man ska börja ladda hemma.
Jag tog hem en elektriker som drog helt nytt kablage från min säkringsbox, och satte upp ett enfas CEE-uttag. Kostade en tusing.
När de gäller Tesla så är deras fabrik driven av förnyelsebar el, så dom släpper inte ut några ton per batteri.