Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1219649
Derank skrev:Och största riskerna vid brand i liion är vid överladdning. De börjar inte brinna För att ett fordon krockar. Och det krävs en hel del för att det ska ta eld. Tillverkarna är ju inte dumma i huvudet i et avseendet att skydda batterierna om man nu trodde det.
Så du menar att detta är "fake news"?

https://www.thesun.co.uk/motors/4721171 ... xtinguish/

http://mashable.com/2016/11/04/fatal-te ... opknGlnaqH

https://electrek.co/2017/03/31/tesla-mo ... ter-crash/

https://arstechnica.com/cars/2016/08/te ... tery-fire/
#1219657
Derank skrev:
andersuw skrev:Inga färska nyheter direkt. Rapporten har tidigare uppmärksammats här på forumet med början för ett halvår sedan då det var ett inslag om den på nyheterna i TV.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1180652

För den som vill ta del av själva rapporten finns den att tillgå här:

http://www.ivl.se/download/18.592228171 ... eries+.pdf
Och största riskerna vid brand i liion är vid överladdning. De börjar inte brinna För att ett fordon krockar. Och det krävs en hel del för att det ska ta eld. Tillverkarna är ju inte dumma i huvudet i et avseendet att skydda batterierna om man nu trodde det.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Så har ja också uppfattat det.
Och då är det oftast också inte i själva bilen det börjar utan på laddsidan p.g.a undermålig elinstallation.
Bra att kolla upp att man har hela och fräscha delar när man ska börja ladda hemma.

Jag tog hem en elektriker som drog helt nytt kablage från min säkringsbox, och satte upp ett enfas CEE-uttag. Kostade en tusing.

När de gäller Tesla så är deras fabrik driven av förnyelsebar el, så dom släpper inte ut några ton per batteri.
#1219659
joel80 skrev:När de gäller Tesla så är deras fabrik driven av förnyelsebar el, så dom släpper inte ut några ton per batteri.
Nej inte i just den fabriken förutsatt att Teslas besked om energiförsörjningen är korrekta. Men som framgår av Deranks citat från Ny Tekniks presentation av IVL-rapporten sker ca hälften av utsläppen i tidigare led, d.v.s. vid råvaruutvinning och raffinering.
#1219745
Att batteripacken (pratar inte inte laddare eller kablar) börjar brinna vid laddning beror oftast på att "elektrolyten" sväller lite vid laddningen, om de finns defekter någonstans kan det leda till kortslutning i cellen (så som hände på Samsungs Note modeller) Även en fysiksk skada utifrån kan orsaka samma händelseförlopp. Thermal runaway....
#1219749
joel80 skrev:Flyger ibland med kamerautrustning och man får ha batterier på upp till 100wh med sig. Dock vill dom oftast inte ha det incheckat utan vi tar dem i handbagaget. (och kamerorna i näven..)
Man kan ha med sig flera batterier men inget får vara på mer än 100wh.
100 wh är satt som gräns för man anser att man kan hantera och släcka den energimängden om man får en thermal runaway. Batterierna ska också inte ligga tillsammas så de kan bli kedjereaktion.

Ett tesla batteri innehåller ju 1000 ggr så mycket energi så det är betydligt jobbigare att släcka.

Har du 1000 st batterier på väg till teslas fabrik på en båt så har du en milion ggr energimängden, tufft vid en kortslutning.
#1219775
Säger inte emot dig.

Frågan är om det är större risk eller inte mot för att t.ex en oljetanker börjar brinna.. Energimängden där är ju ännu större och börjar det brinna så är resternade olja "intill" den andra så att säga också. :)

Sen blir det inte riktigt samma katastrof om en tanker med batterier går på grund eller sjunker. Känns i allafall enklare att hantera än av vad man sett när oljetankers havererar. :/
#1219781
joel80 skrev:Säger inte emot dig.

Frågan är om det är större risk eller inte mot för att t.ex en oljetanker börjar brinna.. Energimängden där är ju ännu större och börjar det brinna så är resternade olja "intill" den andra så att säga också. :)

Sen blir det inte riktigt samma katastrof om en tanker med batterier går på grund eller sjunker. Känns i allafall enklare att hantera än av vad man sett när oljetankers havererar. :/
Skillnaden är att en oljetank kan du sticka hål på utan att det händer något, så länge inte någon tänder på också. (visst du får oljespill).

Sticker du hål på batteriet händer detta. Det är ju det som är skillnaden.

#1219804
Fast sticker du hål på en tanker som kör olja rinner det ut olja... Sticker du hål på en som har batterier ombord händer det troligen inte så mkt.. (inte med batterierna i allafall) ;)
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 52

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]