Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1213768
Kul! Med rälorna på taket är det direktkontakt med ledningarna som gäller vid laddning. I upplägget som de har med TOSA-bussarna i Geneve toppas batteriet med 600 kW på 15 sekunder vid vissa hållplatser. Sedan kan man ladda längre tider i bussgaraget när bussen är ur trafik.

Jag tror Scania-bussarna har något upplägg med induktiv laddning som är i drift: https://www.kth.se/forskning/artiklar/h ... a-1.693996

Här i stan kör bussarna sedan länge på biogas, men jag undrar just hur länge till?
#1213812
Allinug skrev:Kul! Med rälorna på taket är det direktkontakt med ledningarna som gäller vid laddning. I upplägget som de har med TOSA-bussarna i Geneve toppas batteriet med 600 kW på 15 sekunder vid vissa hållplatser. Sedan kan man ladda längre tider i bussgaraget när bussen är ur trafik.

Jag tror Scania-bussarna har något upplägg med induktiv laddning som är i drift: https://www.kth.se/forskning/artiklar/h ... a-1.693996

Här i stan kör bussarna sedan länge på biogas, men jag undrar just hur länge till?
Jo precis, Volvos Pluggin:er går på HVO.

Hemma kör de oxå på biogas, Volvo har ju tyvärr övergett det.
#1214163
För att påbörja och göra forsknings och testanläggningen i Västerås hade han väl en gräns på 800miljoner eller nått sånt? Det betyder ju att dom kommer börja bygga där i allafall.

Var läste du om att han skrapat ihop en miljard? Många tomburkar att panta blir det..
#1214329
Det är ju Nortvolt som själva skickat ut pressmeddelandet ""Att man kan ta in ytterligare en miljard i höstens finansieringsrunda"

""Kan" är ju en fin formulering, om man verkligen lyckats har man inte berättat ännu i alla fall.

"Ytterligare" är ju också fin formulering, vadå ytterligare, man har ju inte tagit en en första miljard, så hur skulle detta kunna bli ytterligare en miljard.

Mycket av de pengar man kör upp i dagsläget kommer ju från Vinnova, Energimyndigheten, Vattenfall

Från Di Ambitionerna är höga och planen var att bolaget redan i september skulle ha att fått ihop 100 miljoner euro, vilket motsvarar omkring 960 miljoner kronor. Nu i mitten av oktober har batteritillverkaren endast fått in kapital på totalt 215 miljoner kronor. Det är med andra ord drygt 740 miljoner som fortfarande saknas.

Mera:

”Vi tar en beprövad produktteknologi från Japan och jobbar med beprövade partners i den utrustning vi etablerar. Det blir givetvis upp till investeraren att bedöma riskerna. Men om omställningen sker i den planerade tidsperioden och vårt team klarar att exekvera då är riskerna hanterbara”, säger Peter Carlsson.

Och hur ser ni på konkurrensen?
“Det är en konkurrensutsatt industri, men vi tror att vi har hittat ett koncept som är intressant både ur ett kostnadsperspektiv men kanske ännu mer ur ett kapacitet- och miljöperspektiv. Vi har fått en enorm respons från den potentiella kundbasen i Europa och tror att vi har ett koncept som kan vinna i konkurrensen.”


Man ska alltså köra med gammal beprövad teknik, det enda man ska vara bättre på är att man ska vara billigare än lågkostnadsländer och miljövänligare. låter inte speciellt enkelt tycker jag.
#1214340
Att man bara fått in 215 miljoner i mitten av oktober betyder ju inte att man inte fått in mer nu... Men siffrorna en miljard kan alltså vara lite flytande...?

Konkurrensen kommer dom kanske inte ha så stora problem med första tiden i allafall.. Tror det kommer vara högt tryck på att få tag på batterier för biltillverkare utan egna fabriker närmsta 10 åren. Så klarar dom bara av att leverera hittar dom sannolikt köpare.
#1214392
VolvoB20 skrev:“Det är en konkurrensutsatt industri, men vi tror att vi har hittat ett koncept som är intressant både ur ett kostnadsperspektiv men kanske ännu mer ur ett kapacitet- och miljöperspektiv. Vi har fått en enorm respons från den potentiella kundbasen i Europa och tror att vi har ett koncept som kan vinna i konkurrensen.”

Man ska alltså köra med gammal beprövad teknik, det enda man ska vara bättre på är att man ska vara billigare än lågkostnadsländer och miljövänligare. låter inte speciellt enkelt tycker jag.
Att löftena om "grön" tillverkning inte håller i praktiken vet vi ju redan. Den enda väsentliga fördelen jag kan se vad kostnadsläget beträffar är relativt låga elpriser i jämförelse med vissa andra länder. Men där ser det ju rätt skakigt ut för framtiden. Om inget radikalt görs förutspår Svenska Kraftnät perioder med extremt höga elpriser och svårigheter att få kraftbalansen att överhuvudtaget gå ihop.

Hög tillverkningskapacitet kan kanske vara en fördel om batteribilsförsäljning och batteribilstillverkning i Europa expanderar bortom den embryonala nivå där den nu befinner sig (0,81 procents marknadsandel första fyra månaderna i år). Men kommer inte de stora biltillverkarna att i det läget vilja ha kontroll över den allra mest vitala komponenten i en batteribils drivlina och därför satsa på vertikal integration (egen batteritillverkning) precis som Tesla gjort när de nu försöker expandera till mer storskalig batteribilsproduktion? Och i den mån de ändå väljer att "outsourca", kommer de då inte att vilja vända sig till redan etablerade samarbetspartners som dessutom kan bjuda på både egenutvecklad batteriteknologi och mycket mer än bara det, exempelvis Bosch.
#1214411
VolvoB20 skrev:Det är ju Nortvolt som själva skickat ut pressmeddelandet ""Att man kan ta in ytterligare en miljard i höstens finansieringsrunda"

""Kan" är ju en fin formulering, om man verkligen lyckats har man inte berättat ännu i alla fall.

"Ytterligare" är ju också fin formulering, vadå ytterligare, man har ju inte tagit en en första miljard, så hur skulle detta kunna bli ytterligare en miljard.

Mycket av de pengar man kör upp i dagsläget kommer ju från Vinnova, Energimyndigheten, Vattenfall

Från Di Ambitionerna är höga och planen var att bolaget redan i september skulle ha att fått ihop 100 miljoner euro, vilket motsvarar omkring 960 miljoner kronor. Nu i mitten av oktober har batteritillverkaren endast fått in kapital på totalt 215 miljoner kronor. Det är med andra ord drygt 740 miljoner som fortfarande saknas.

Mera:

”Vi tar en beprövad produktteknologi från Japan och jobbar med beprövade partners i den utrustning vi etablerar. Det blir givetvis upp till investeraren att bedöma riskerna. Men om omställningen sker i den planerade tidsperioden och vårt team klarar att exekvera då är riskerna hanterbara”, säger Peter Carlsson.

Och hur ser ni på konkurrensen?
“Det är en konkurrensutsatt industri, men vi tror att vi har hittat ett koncept som är intressant både ur ett kostnadsperspektiv men kanske ännu mer ur ett kapacitet- och miljöperspektiv. Vi har fått en enorm respons från den potentiella kundbasen i Europa och tror att vi har ett koncept som kan vinna i konkurrensen.”


Man ska alltså köra med gammal beprövad teknik, det enda man ska vara bättre på är att man ska vara billigare än lågkostnadsländer och miljövänligare. låter inte speciellt enkelt tycker jag.
Sedärja jag läste nog lite för snabbt. Nä, det där blir aldrig av, sanna mina ord. Vi nova överlever man inte på
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 52
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]