Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1213292
Här är en teststräcka där dom visar att det funkar att föra över kräm till bilen i över 100km/h. Dock är den här bara på 22kw, så i motorvägsfart är det inte mycket man får laddat. Bara framdrivningen drar runt 15kw monumtant i 110km/h på dom snålaste bilarna. En Tesla Model X ligger troligen strax över det...

Men själva principen verkar funka, och man bör ju, om det nu är vettigt rent prismässigt, kunna öka effekten från pilot-banan.

[youtube]2t0E4AcVu6o?t=17s[/youtube]
#1213327
Klart det funkar, det gör även magnetsvävartåget i shanghai som svävar på magnetfält, jag vet för jag har åkt det i 430 km/h och det har varit igång i 15 år.

Nå varför byggs det inte massor med sådana då, jo det är ju brutalt sjukt dyrt, det kostar en bråkdel att köra TGV och Shinkansen lika fort så det finns ingen som helst affär i det. Det är sjukt dyrt att bygga och underhålla en väg som består av spolar och elektronik. Vi har ju knappt råd att bygga och underhålla asfalten.

Ända platsen det kan vara lönsamt är väl tex vid ett rödljus eller vid ändhållplatsen där fordonen står still ett tag.
#1213336
Jag menade inte inlägget som något som emotsa det du sa, utan bara en intressant video i ämnet.

Själv tror jag nog mer (i allafall till en början innan tekniken eventuellt blir billigare) på induktionsladdning vid parkering. Det är en billig lösning som dessutom innebär en smidighet för många som är bättre än både dagens sladdladdning för elbilar och tankning för bensin/diesel etc.
#1213346
Jag tror inte att det faller på tekniken. Från induktionsladdning vid parkering till dynamisk laddning under färd är steget kortare än göra motsvarade laddning med sladd. 8)

Det som nog blir det största problemet är att någon vill ha betalt för elen. Elförbrukningen måste kunna mätas upp under färd och över landsgränser...
#1213364
Allinug skrev:Jag tror inte att det faller på tekniken. Från induktionsladdning vid parkering till dynamisk laddning under färd är steget kortare än göra motsvarade laddning med sladd. 8)
Klart det inte faller på tekniken, den finns redan, Det faller på kostnaden. Magleven har induktion på 30 km och går back med 1 miljard kronor per år. Hur skulle man kunna få ekonomi i att bygga milslånga induktionssystem i vägbanan längs europavägarna och sedan ha råd att uderhålla dessa. Vi kar ju knappt råd att underhålla asfalten.
#1213406
Kostnader kan snabbt svänga.. så man kan inte helt avfärda det p.g.a vad saker kostar nu. (Fast jag tror som sagt det är en bit kvar innan vi ser vägnät med laddning i vägen.)

Betalning borde inte vara något problem heller egentligen. Bilen identifierar sig själv och den ström man får blir man debiterad. Det finns ett sånt system som testas idag för sladdladdning. Där man alltså bara behöver koppla in sladden och är man registrerad användare känner stolpen igen bilen och man blir debiterad den ström man laddar.
#1213429
Allinug skrev:Jo, men vi har ju råd att bygga både dynamiska farthinder och andra farthinder lite varstans. Det behöver väl inte vara mer avancerat än så.
Ett dynamiskt farthinder är 0.5 meter långt, ett induktionssytem behöver ju vara flera mil långt och försörjas med flera megawatt om det ska göra någon nytta och ladda något hundratal bilar som befinner sig på sträckan. . Viss skillnad.
#1213450
På vissa ställen i Stockholm skulle det inte behövas så lång sträcka.. På vissa ställen där känns det som om man promenerar snabbare. :)

Men å andra sidan är det inte på sånna ställe det behövs, den laddningen man behöver för att köa omkring i en stad kan man få där man är parkerad...
#1213557
Det kommer nog inte bara att finnas EN lösning på transportsektorns problem, utan många men inga kommer att serveras på silverfat. Så klart finns det utmaningar. Hur tycker du att det borde vara då, VolvoB20?

Om man inte har "rälsen" i vägen och laddar med induktion så kan man ladda via rälor på fordonstaket:
https://www.oppcharge.org/index.php
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 52

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]