Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1212618
Allinug skrev:
El är en väldigt flexibel och effektiv energibärare. Man kan faktiskt framställa vätgas genom att använda el som energibärare, men det känns kanske som ett extrasteg om man har batteri, men om man inte har något batteri så...

http://www.atl.nu/teknik/jan-gor-sin-egen-vatgas/

Tänker man till ordentligt när man planerar infrastrukturen så kan man ha fordon som drivs på många olika sätt.
Problemet med elektrolys av vätgas är att det går åt runt 3-4ggr så mycket el per km drivning av en vätgasbil jämfört med om du använder elen till en elbil.

Sen ska man (om man inte gör den hemma eller lokalt på macken...) transportera vätgasen till alla fem mackarna! ;)
#1212625
Min poäng var att man kan ha en infrastruktur baserad på el, där man både kan betjäna bränslecellsbilar med vätgas (genererad med el som energibärare) och batteribilar med el. Det är inte bra om man ska bygga en infrastruktur som är alltför beroende av hur man rent tekniskt och internt har löst energiförsörjningen till bilens elmotor(er).
#1212939
Allinug skrev:
joel80 skrev:Precis... diesel och bensinbilen/motorn har utvecklats i 100 år. Vi har kommit typ så långt man kan komma där. Elbilar och eldrivna fordon är precis i sin linda och utvecklingspotentialen är enorm. Det finns redan idag hemmaladdare att köpa som är induktion. Där du lägger en platta på gararge-golvet eller din P-plats som du parkerar ovanför. På bilar utan induktion inbyggt (vilket är väldigt ovanligt än så länge) krävs det att man installerar en platta under bilen också. Men tekniken finns och fungerar.

Även induktionsladdning under färd har testats och man kan ladda i motorvägsfarter. Den lösning jag såg en video på hade då bara 22kw laddning, vilket inte räcker till mycket mer än att hålla bilen i 110km/h plus ladda några enstaka km extra per mil körd i 110km/h. Men det går säkert att få upp hastigheten där, och i långsam trafik blir det som sagt mer över...
Audi har laddning via induktionsplatta.
IKEA har flera möbler med induktionsladdning. Snart kommer de väl med batteribilen "KÖRA" som man monterar ihop själv och laddar med induction. :wink:
2002 larmade man att barn fick cancer av induktionsfälten....

https://www.aftonbladet.se/bil/article10259678.ab

Nu brassar man på 100 eller 1000 gånger så starka fält och ingen klagar.
#1212971
Är det inte farligt att vistas under kraftledningar heller längre, det ju enorma kraftfält där. Eller det blir en annan typ av kraftfält?? Eller vistas på rangerbangårdar, fast där finns andra faror också.
Kor säger man är dumma, men i hagar med högspänningsledningar ser man aldrig kor som ligger och idisslar under ledningarna. Men som sagt dom är ju dumma.............
Det där med att överföra ström utan ledningar är ju inget nytt, det gjorde Tesla (Nikolai) redan 1893. Då stoppades det av hans arbetsgivare som tillverkade kabel och stolpar för "vanlig" överföring av ström. Han fick "kalla fötter" när han fick reda på vad Tesla sysslade med
#1212988
Fast nu anser man väl bara att joniserande strålning direkt kan skada kroppens celler?

De elektromagnetiska fält som finns vid induktion räknas till icke-joniserande strålning. Dit hör också radiofrekvent strålning, som vi brassar på med vid användning av mobiltelefoner och all trådlös teknik.
Men folk tycks få sjukdomar av den strålningen ändå! Men dessa sjukdomar måste väl uppstå då genom att de indirekt skadar kroppens celler på något sätt?
#1212990
Frågorna kring huruvida elektromagnetiska fält från induktiv laddning kan skapa biologiska effekter och negativa hälsoeffekter är oklara. Mycket av den forskning kring elektromagnetiska fält som har utförts har fokuserat antingen på lågfrekventa fält, såsom fält från kraftledningar, eller på radiofrekventa fält från framförallt mobiltelefoner, och endast ett fåtal studier har hittills tittat närmare på de intermediära frekvenserna där frekvenser för induktionsladdning ingår.
INDUKTIV LADDNING OCH HÄLSO-EFFEKTER
RAPPORT - OMVÄRLDSANALYS KRING ELEKTROMAGNETISKA FÄLT VID INDUKTIV LADDNING AV ELFORDON
http://ri.diva-portal.org/smash/get/div ... TEXT02.pdf
#1212991
Allinug skrev:Fast nu anser man väl bara att joniserande strålning direkt kan skada kroppens celler?
Joo, det är ju därför sköterskorna på röntgenavdelningen har skyddskläder, själv fick jag faktiskt "blyfiltar" på mig sist jag var där (2009).
Men då är ju korna dumma ändå eftersom det kraftfältet är ofarligt ?:-/ ??:-/
Jag har inte läst igenom alla inläggen i denna tråd, men nog verkar det som ett "pengaspel" på hög nivå. Kanske i nivå med Northland i Pajala för några år sedan. Bara namnet Northvolt borde ju avskräcka dom flesta investerare och sedan blir det bara "korna" (stat och kommun) kvar....
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1212992
Allinug skrev: Dit hör också radiofrekvent strålning, som vi brassar på med vid användning av mobiltelefoner och all trådlös teknik.
Öhhh... Brassar o brassar. Definitionen av brassar verkar väldigt flytande, En mobil avger max 2 Watt, Bluetotth 0.1 Watt, Wifi 0.2 Watt det är ju inte mycket brassade om man jämför att föra över 100.000 watt till bilen trådlöst, kanske 1.000.000 watt till ett lastbil. Visst är frekvensen annorlunda och man försöker hålla större delen av magnetfältet mellan spolarna, men vi pratar ju rätt många tiopotenser i effekt.
#1213036
lennarte skrev:
Allinug skrev:Fast nu anser man väl bara att joniserande strålning direkt kan skada kroppens celler?
Joo, det är ju därför sköterskorna på röntgenavdelningen har skyddskläder, själv fick jag faktiskt "blyfiltar" på mig sist jag var där (2009).
Men då är ju korna dumma ändå eftersom det kraftfältet är ofarligt ?:-/ ??:-/
Jag har inte läst igenom alla inläggen i denna tråd, men nog verkar det som ett "pengaspel" på hög nivå. Kanske i nivå med Northland i Pajala för några år sedan. Bara namnet Northvolt borde ju avskräcka dom flesta investerare och sedan blir det bara "korna" (stat och kommun) kvar....
Jag tror att kossorna är smartare än vi tror. De känner nog av obehag i form av att nervsystemet påverkas, så de går därifrån.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 52

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]