Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1206087
Tittar man lite framåt när det gäller den biltekniska utvecklingen är det nog knappast batterier man i första hand skall ha ögonen på. Det är ju en ovanligt dyr, ovanligt tung, ovanligt utrymmeskrävande och ovanligt miljöbelastande typ av kemisk lagring. Varför skall man åka omkring med både en elektrolyscell och en bränslecell i bilen när det räcker med bara en bränslecell? Varför skall man släpa på både bränsle och avgaser när det räcker med bara bränsle? Varför skall man tvingas "tanka" fossil el från elnätet när man kan tanka förnyelsebart bränsle på macken? Varför skall "tankningen" behöva ta timmar i anspråk när den kan klaras av på några minuter? Där har vi fyra bra skäl för Sverige att tacka nej till Northvolt.
#1206088
joel80 skrev:Har inte dom redan varit avstängda ett tag redan isåfall?
Om Oscarshamn 2 är en av dem så har den väl inte varit igång sen 2013.

Är dom andra två Ringhals? Dom vattenfall ville stänga av i förtid för att det var för dålig ekonomi i kärnkraft?
Vi gick ju igenom det här i detalj rätt nyligen här. Har du redan glömt det?

Såhär ligger det till för de nio reaktorer vi fram till sommaren hade i drift:

Oskarshamn 1 lades ned i somras
Ringhals 1 läggs ned 2019
Ringhals 2 läggs ned 2020
Oskarshamn 3 läggs kanske ner under de närmsta åren
Ringhals 3 läggs kanske ner under de närmsta åren
Ringhals 4 läggs kanske ner under de närmsta åren
Forsmark 1 drivs vidare efter 2020
Forsmark 2 drivs vidare efter 2020
Forsmark 3 drivs vidare efter 2020

Några citat från Svenska Kraftnäts rapport till Energi- och miljödepartementet i somras:

"Avvecklingen av de tre svenska kärnkraftsreaktorerna Oskarshamn 1 samt Ringhals 1 och 2 år 2017, 2019 och 2020 leder till att en installerad effekt om 2 258 MW försvinner, vilket medför en försämrad årlig energi- och effektbalans för Sverige."

"För Forsmarks tre kärnkraftreaktorer är beslut fattat om investeringar för att kunna driva dem vidare efter 2020 men det är fortsatt oklart vilka av kärnkraftsreaktorerna Oskarshamn 3, Ringhals 3 och Ringhals 4 som kommer att genomföra nödvändiga investeringar för att kunna drivas vidare."

"En av de viktigaste slutsatserna i analysen är att det kan bli svårt att hinna ersätta kärnkraften med annan planerbar elproduktion utifrån de marknadsvillkor som kraftproducenterna möter. Elpriserna ser ut att kunna förbli låga fram till dess att kärnkraften läggs ned, vilket innebär att annan kraftproduktion kommer ha svårt att hinna ersätta kärnkraften i tid. Analysen visar att nedläggning av kärnkraften leder till ett stort antal timmar med mycket höga elpriser, samt ett flertal timmar med svårigheter att överhuvudtaget få effektbalansen att gå ihop."

http://www.svk.se/siteassets/om-oss/rap ... apport.pdf
joel80 skrev:Med fortsatt hög ökning (många nya parker har fått tillstånd och är i bygg eller planeringsstadie.) ser jag inget problem kring stängningen av de tre reaktorerna jag tror du menar.
Svenska kraftnät ser uppenbarligen lite annorlunda på effekterna av kärnkraftsavvecklingen än du. Jag har för egen del inga svårigheter att avgöra vems bedömning jag bör lita på. ;-)
joel80 skrev:Men det är klart att dom måste sätta in en ännu högre växel om man ska stänga ner all kärnkraft, men stängningarna av de tre varav två idag nästan helt nedstängda bör inte göra speciellt mycket då man senaste åren byggt ut mer än vad det tappet är.
Av allt att döma har det istället lagts in en lägre växel vad vindkraftsutbyggnaden beträffar. Se t.ex. här:

https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ ... 4358239.ab

Och menar du att det inte gör något att Sverige förlorar produktionskapacitet, att vi därför kan exportera mindre eller tvingas importera mer och att våra grannländer därför måste elda på ytterligare i sina fossila kraftverk? Och tycker du verkligen mot den här bakgrunden att det är en god idé att spä på fossilbördan ytterligare genom att lägga till de drygt 2 TWh Northvolts fabrik kräver?
#1206115
Vindkraftsutbyggnaden verkar ha tagit fart igen efter ett halvår i limbo. Väldigt många projekt har godkänts och ligger i planeringsstadiet om du kollar siffror lite närmre istället för ifrån tidigt i våras.

Då stämmer alltså mina siffror med att det är väldigt lite kärnkraft vi förlorar på de första tre reaktorerna. Alltså har vi redan täckning bara sett till ny vindkraft. Samtidigt har det byggts och byggs värmekraftverk också, samt att solkraften ökar.

2TWh extra per år är inga problem att producera om man både kollar historiskt och vad som nu byggts.

Inte heller det bortfall för de tre reaktorerna (varav 2 så gott som redan avstängda) verkar vara ångor problem i nuläget utan utbyggnaden senare årtiondet är bra mycket högre än det bortfallet.
#1206117
andersuw skrev:Tittar man lite framåt när det gäller den biltekniska utvecklingen är det nog knappast batterier man i första hand skall ha ögonen på. Det är ju en ovanligt dyr, ovanligt tung, ovanligt utrymmeskrävande och ovanligt miljöbelastande typ av kemisk lagring. Varför skall man åka omkring med både en elektrolyscell och en bränslecell i bilen när det räcker med bara en bränslecell? Varför skall man släpa på både bränsle och avgaser när det räcker med bara bränsle? Varför skall man tvingas "tanka" fossil el från elnätet när man kan tanka förnyelsebart bränsle på macken? Varför skall "tankningen" behöva ta timmar i anspråk när den kan klaras av på några minuter? Där har vi fyra bra skäl för Sverige att tacka nej till Northvolt.
Du tittar framåt med skygglappar.

Kommer det inte ett enormt genombrott både för drivlinan men också för produktionen på vätgas kommer elbilen vara mycket billigare och bätte/enklare/billigare.
Vätgasbilen har av vad man kan se nu rätt liten chans att ta marknadsandelar.

Hur mycket mer plats menar du att batterier tar mot för bränsletankar för vätgas?
Kan man lägga vätgasen i en platt tank under golvet på bilen? Kan man bygga vätgastanken i flera moduler som man placerar där det finns extra utrymme?

Elbilens priskurva går rakt neråt, batterierna a energitäthet ökar stadigt (vikten minskar) och en elbil är en bra mycket enklare konstruktion än vätgasbilen. (get t.ex billigare underhåll och när batterierna går ner i pris lite mer billigare inköp.)
Även driften blir billigare med mindre energiåtgång.

Så fram till att det isåfall kommer ett rejält genombrott på vätgasbilen ser jag den "framtida biltekniska utvecklingen" inte så positiv ut för vätgasbilen.
#1206160
VolvoB20 skrev:Hmm Känns som man bara jagar bidrag. Stålverk-80 tomten är ju forfarande färdigprojekterad och står ledig med perfekt infarstukur så som väg, järnväg, båt och flygförbindelse. Men Luleå var kanske inte sugna på att sponsra flera sådana här projekt.

Dom har inte fått ihop en ettöring än till fabriken, de summor som bla ABB 100mil sek och Vattenfall 5milj sek investerat ( köpt aktieandelar i bolaget ) ska gå till testanläggningen i Västerås.

Och hur stor ägarandel Vattenfall och ABB får är ännu inte klart, som upplagt för trubbel. Exakt samma upplägg som Northland resources, men säljer ut delar av bolaget för en summa till ett bolag som ska leverera produkter till "tiggaren" när sedan pengarna är slut tigger man mer hos leverantören, och leverantören vill ju båda ha sina pengar och fortsatt jobb, så han känner sig tvingad att låna ut igen, mot aktier i bolaget.

Metso Minerals gick in med 250mil sek sista gången, de förlorade totalt över 1miljard på Northlands konkurs. hej och hå, repris nummer 2
#1206209
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Så för mig är argumentet med sveriges elmix orelevant för de steg som drar mycket el sker på andra ställen än i batterifabriken.
Jo, mycket av elen förbrukas faktiskt vid själva batteritillverkningen i en fabrik av här aktuellt slag, inte bara i stegen dessförinnan. Se mitt svar till dig här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1205852

Northvolt säger ju för övrigt själva att de behöver drygt 2 TWh per år. Det är ju bortemot två procent av Sveriges samlade konsumtion.
Ja, det går åt väldiga mängder elenergi, bla annat för aluminiumet som används både som substrathållare och ledningsmaterial i batteriet. Jag har inte sagt imot det. Men det förbrukas ju hos Gränges Aluminium i Sundsvall (Numera Kubal) inte i Northvols sammansättningslinje.

För övrigt riskerar ju Kubal att flytta aluminiumproduktionen från Sverige för det är på tok för dyrt att ha den här pga löner, miljöavgifter och elpris.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... ningshotat
#1206284
Oavsett var elen förbrukas, om det nu är Sundsvall eller i Skellefteå, åtgår det ju mer el när det skall framställas/bearbetas mer aluminium. Northvolt säger som sagt själva att det handlar om drygt 2 TWh.
#1206305
Räknar man med 100 000 ton batterier som ska återvinnas redan 2020? Från nuvarande elbilar alltså? För sina egna batterier kommer dom ju troligen inte behöva återvinna i stor skala innan typ 2030 i allafall.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 52
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]