Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1220523
IVLs rapport (Den där som räknade med att det skulle ta typ 7 år att köra in utsläppen från ett batteri i Tesla-storlek... under förutsättning att det gjordes på ganska smutsig el) nämnde också att med Svensk elmix hade utsläppen från batteriet minskat med 60%. Sen fanns det ytterligare att hämta om man förändrade gruvbytningen och tillverkning av halvfabrikat.
Så min tolkning av det är att det är åtminstone 60% av utsläppen som kommer från elanvändningen i själva batterifabriken.


Om det är stora skillnader i utsläpp, så finns det också goda möjligheter att minska miljöpåverkan. Tillverkningen kan använda mer grön el och material kan återvinnas effektivt. Studien visar att elmixen har stor påverkan och att utsläppen kan minska med 60 procent om exempelvis svensk elmix används istället för den 50-70 procent fossila.

https://www.nyteknik.se/opinion/krav-mi ... en-6853528
#1220555
Första miljarden verkar snart hemma.. Då kan bygget i Västerås börja.

Nästa steg är 10 miljarder.. innan man kan börja med bygget uppe i Skellefteå.
Känns rätt mycket... _Men har dom lyckats skramla ihop första miljarden kanske det inte är helt omöjligt?

http://www.vindkraftsnyheter.se/2017112 ... -northvolt
#1220996
Saftigt.. Hur lång tid brukar en sån ansökan ta att få behandlad? 6 månader känns förhållandevis kort tid, men inte omöjlig...? Eller?
#1221078
Undrar om dom kan prioritera den högre och behandla den snabbare utan att det ses som nån form av konkurrensfördel eller så.
Det blir lite svårt med byggstart i sommar annars..
#1221111
De ska ha lämnat in en miljöansökan om demofabriken i Västerås till Mark- och Miljödomstolen i Nacka. Här är byggstart planerad tills i mars, men tomten är inte ens köpt.

Tydligen planeras även flera fabriker (?) i Västerås, eftersom de vill hålla på en större tomt.

Här är en bra artikel från ett fackmöte:
http://www.ingenjoren.se/2017/12/13/nor ... stmanland/
#1221127
Om man läser detta samrådsdokument för Västerås på blott 18 sidor så inser man att det är tusentals saker att tänka på:
http://resources.mynewsdesk.com/image/u ... 3fs1ar.pdf
I Västerås ska byggnaden stå i närheten av grundvattentäkten och de ska göra utsläppen via dagvattenledningar till Svartån, som sedan mynnar ut i Mälaren. Och det finns fornlämningar i närheten... Om de hittar fornlämningar under bygget så måste de avbryta...

Samrådsdokumentet för Skellefteå är på 40 sidor: http://resources.mynewsdesk.com/image/u ... cn99cs.pdf
#1221183
Förresten, tvärs över gatan från den tomt som är planerad för Northvolt i Västerås, där ligger Westinghouse. Westinghouse tillverkar kärnbränsle och hanterar brandfarliga kemikalier och gaser. Jag hoppas att det inte innebär något problem att placera en demofabrik för litiumjonbatterier så nära. :shock: Men jag tycker nog att det borde finnas andra, lämpligare tomter...
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 52

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]