- mån 25 dec 2017, 17:14
#1220523
IVLs rapport (Den där som räknade med att det skulle ta typ 7 år att köra in utsläppen från ett batteri i Tesla-storlek... under förutsättning att det gjordes på ganska smutsig el) nämnde också att med Svensk elmix hade utsläppen från batteriet minskat med 60%. Sen fanns det ytterligare att hämta om man förändrade gruvbytningen och tillverkning av halvfabrikat.
Så min tolkning av det är att det är åtminstone 60% av utsläppen som kommer från elanvändningen i själva batterifabriken.
Om det är stora skillnader i utsläpp, så finns det också goda möjligheter att minska miljöpåverkan. Tillverkningen kan använda mer grön el och material kan återvinnas effektivt. Studien visar att elmixen har stor påverkan och att utsläppen kan minska med 60 procent om exempelvis svensk elmix används istället för den 50-70 procent fossila.
https://www.nyteknik.se/opinion/krav-mi ... en-6853528
Så min tolkning av det är att det är åtminstone 60% av utsläppen som kommer från elanvändningen i själva batterifabriken.
Om det är stora skillnader i utsläpp, så finns det också goda möjligheter att minska miljöpåverkan. Tillverkningen kan använda mer grön el och material kan återvinnas effektivt. Studien visar att elmixen har stor påverkan och att utsläppen kan minska med 60 procent om exempelvis svensk elmix används istället för den 50-70 procent fossila.
https://www.nyteknik.se/opinion/krav-mi ... en-6853528
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13