Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1232818
Apropå lång räckvidd med stora batterier. Har man överhuvudtaget diskuterat möjligheten att, vid långa resor, ha batterisläpvagn efter bilen?. :roll:
#1232828
SvenB skrev:Apropå lång räckvidd med stora batterier. Har man överhuvudtaget diskuterat möjligheten att, vid långa resor, ha batterisläpvagn efter bilen?. :roll:
Kanske inte helt fel tänkt....
Fick mig att tänka på den tiden jag byggde om bensinbilar till gasoldrift (LPG, början på -80-talet) . Det var en VW Buss som var delvis inredd som campingbuss (övernattning). Denna var helt ny och jag monterade en 90 l gasoltank så det skulle gå att köra från Sverige till Spanien utan att behöva tanka. Om det verkligen fungerade vet jag inte men bilen gick jättebra på gasol i alla fall. Så 90 l gasol + 60 (90??) liter bensin kommer man en bit på vägen i alla fall (kanske 200 mil), men får nog stanna och tanka gång i alla fall....
#1232860
Sven B: Jag har bestämt för mig att det har gjorts sådana försök med en släpkärra med batterier under åren. Det har säkert varit många sådana tidningsnotiser under årens lopp också. Man kanske inte "sparar det i minnet" men för något eller några år sedan var det några ungdomar på ett tekniskt gymnasium som konverterade en Volvo Amazoncombi till batteridrift. Dom hade batterier på ett släp bakom. Och om jag minns rätt, det var bly/syrabatterier. Och dom tog ur bensinmotorn och satte en elektrisk gaffeltruckmotor där i stället. I stora drag var det alltså en ganska enkel konvertering.
#1232898
Det skulle kunna vara intressant för t.ex husvagnskörning! Tänk att även ha kanske 30-40kwh batteri i husvagnen! Man skulle ha fin användning av det även då man stod stilla ibland. :)

Men för att endast förlänga "vanliga" elbilar tror jag inte det är vettigt. Man förlorar mer tid på att behöva köra sakta med släp än om man ska ladda 20 minuter varannan timme..
Och med nya laddarna som ska upp och mer batterier i kommande års bilar så blir det än större skillnad.
#1232948
Haha... helt otroligt.. (eller kanske inget slump?) Kollade igenom nya Auto Motor Sport och det här kommer upp på ett stort uppslag:

Inga batterier i släptåg, utan en motor som går på etanol och kan ladda batterierna i bilen! Haha..

Bild
#1233048
Men är det så illa då? En range extender som enbart används när den behövs. Vi får inte vara alltför fasta i våra nuvarande beteenden, det är nog ett som är säkert. Att idén dessutom är att hyra dem enbart vid behov är också smart.
#1233068
Lövet skrev:Men är det så illa då? En range extender som enbart används när den behövs. Vi får inte vara alltför fasta i våra nuvarande beteenden, det är nog ett som är säkert. Att idén dessutom är att hyra dem enbart vid behov är också smart.
Håller med till 100%, det kan ju finnas många olika modeller, Tex en lättare man bara hänger på kroken som Thules cykelhållare som tar 4 cyklar. Den blir ju billigare då den inte kräver släpvagns reggning, besiktning, däck osv, och man behöver inte köra max 80 km som med släp.
#1233070
Å
joel80 skrev: Inga batterier i släptåg, utan en motor som går på etanol och kan ladda batterierna i bilen
Då känns det som att framtiden är tryggad för mig och min etanoldrivna 745-a även efter 2030 i alla fall..... vol:-)
Fast då finns det bara ren etanol (antar jag) så får jag nog "fixa till" motorn, det krävs ju nästan "dieselkompression" för att det ska funka fullt ut med E100. Annars får man göra som under gengas tiden, man får ha en flaska bensin med sig så man lätt kan starta när det är kallt :lol: :lol:
#1233102
Så länge det är en släpkärra och man måste köra 80 så går det snabbare att köra som vanligt o stanna o ladda varannan/var tredje timme.

Men med nått liknande du säger med en lättare sak som man sätter på kroken men som inte är en kärra kanske det skulle finnas en liten marknad. :)
#1233186
Alvarligt, vill ni åka runt med ett släp efter?

Det där tror jag inte på för fem öre.

Åka runt i stan och leta parkering med ett släp efter. Lycka till


Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 52
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]