Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1205797
De har ju alla förutsättningar, att själva använda en del av de producerade batterierna som energilager för att hålla nere andelen el som inte är förnyelsebar eller ger stora utsläpp, om batterierna bara får tillräcklig kapacitet att ta upp alla solstrålar. För jag antar att det är soligt i Skellefteå?

https://www.nyteknik.se/energi/batteril ... -122831618
#1205798
Nu är det ju inte bara Northvolt som säger att det går åt mycket el-energi vid batteritillverkning.

Och det är inte riktigt samma sak som batterierna I våra mobiler, det ställs mycket högre krav på livslängd, snabbladdning och hållbarhet på bilars batterier.

Och vad är det som får dig att tro att det går åt så lite energi vid tillverkning av ett batteri till en mobil? (sett till mängden energi det kan lagra alltså..)

Jag tror inte man försöker luras, men är med på att det är ett riskprojekt. Har förhoppning om att det ska gå ihop och bli verklighet, och tänker man på den kraftigt ökande efterfrågan kan det ju funka.. Men det är väldigt stora investeringar.. Från ett företag som inte har mycket egna pengar.
#1205801
joel80 skrev:Och det är inte riktigt samma sak som batterierna I våra mobiler, det ställs mycket högre krav på livslängd, snabbladdning och hållbarhet på bilars batterier.
Visst är det samma. Tesla har ju t.o.m haft samma standard batterier i sin batteripack, Panasonic 3,7 volt 18650 celler. Man laddar bara med lägra hastighet för att få dem leva längre. En mobiltelefon har alla typer av ström, spänning, laddnivåer, slitage och temperaturövervakning på batterierna.
joel80 skrev:
Och vad är det som får dig att tro att det går åt så lite energi vid tillverkning av ett batteri till en mobil? (sett till mängden energi det kan lagra alltså..)
Jag har aldrig sagt att det går åt lite energi att tillverka ett batteri. Jag har sagt att sammansättning i fabriken borde vara en mindre del av den hela kedjan över brytning, anrikning, rening, smältning, transporter osv av metaller och plaster innan de kommer fram till batterifabriken för sammansättning.
#1205808
Själva brytningen av metaller sker ju I sånna stora mängder att de ändå rätt få kilon av sällsynta metaller som använd i ett batteri kanske ändå inte har så väldigt stort påverkan per batteripack.

I den här artikeln kring rapport som blev så omskriven i våras kan man läsa följade:
Studien visar att elmixen har stor påverkan och att utsläppen kan minska med 60 procent om exempelvis svensk elmix används istället för den 50-70 procent fossila.
https://www.nyteknik.se/opinion/krav-mi ... en-6853528


Så det är inte bara batteritillverkarna som berättar att det är tillverkningen som gör av med mycket el...
#1205813
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Jag ser inte varför man skulle ljuga om var förbrukningen ligger.
Eller varför man skulle ställa så höga krav på energitillförsel till en batterifabrik om man inte behövde det.
Man måste ju uppfinna ett bra dragplåster för tilltänkta finansiärer som förklarar varför en ny tillverkningsindustri ska ligga just här med världens högsta skatter och lönekostnader så man kan få dem att lätta på lädret rejält då man själva saknar pengar.

Det är ju inte rocket-sience att sätta ihop batterierna i fabriken. En mobiltelefon skruvar man ju ihop en miljard stycken av i Kina och den är ju 100 ggr mer komplicerad då den innehåller samma batteri + så mycket mera.

En iPhone designar man ju i USA men skruvar ihop i Kina.

Man misstänker ju att de tror att det är enklare att få pengar av sugna kommunalråd och rikspolitiker här som gör vad som helst när någon viftar med nya arbetsplatser och därför överdriver man denna aspekt grovt.

Men jag väntar på att bli överbevisad ... och hoppas jag blir det också....

Här har ni en miljardblåsning till av lättlurde politiker som glömmer allt vett så fort man viftar med några nya arbetstillfällen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fanerdun-1
Du har fortfarande inte kommenterat vad du har för stöd för att det är skattepengar som slösas bort. Ägarna är inte svenska stat och kommun annat än i mycket liten skala. Annars är hela den här tråden baserat på ett antagande bara.
#1205815
Lövet skrev:Du har fortfarande inte kommenterat vad du har för stöd för att det är skattepengar som slösas bort. Ägarna är inte svenska stat och kommun annat än i mycket liten skala. Annars är hela den här tråden baserat på ett antagande bara.
Självklart är det bara antaganden. Inga pengar har ju spenderats eller investerats ännu utom i väldigt liten skala så framtiden får utvisa vad som blir resultatet.

Det är bara en massa varningsklockor som ringer från liknade projekt när de som driver det hela själva inte riskerar något eget kapital vilket alltid gör mig misstänksam, det är alltid mycket lättare att spendera andras pengar än sina egna surt förvärvade pengar.

Det klassiska har ju tydligen redan startat när kommunen köpt in marken och "lånar ut den" till Northvolt i väntan på att de ska få loss pengar, Det är ju inte första gången man har hört den.
#1205817
Att använda andras kapital är normalt sett ingen varningsklocka, så sker alltid i startups. Jag blir orolig på riktigt däremot om tekniken är föråldrad eller marknaden stöder sig på protektionism eller nationella regler. Efterfrågan på batterier känns som ett förhållandevis säkert kort när man tittar på vad bilbranschen satsar på för tillfället. Det är också bra att vara tidigt ute.

Med detta sagt vill jag inte försvara något slöseri, sannerligen tvärtom. Men jag tror det finns betydligt sämre saker för staten att lägga pengar på (hur mcyket det nu är) än Northvolt. Att riva ett fungerande sjukhus och bygga Europas dyraste bredvid är ett. Att lägga 1 miljon per meter(!) för att rika östermalmskärringar ska kunna åka till NK med spårvagn är ett annat. Skulle tro att de ihop vida överstiger statens kostnader för Northvolt :cry:
#1205820
Enligt avtalet köper kommunen marken och börjar med merkförberedelser, vilket dom sen ska få ersättning för.

Northvolt får inte tillgång till mark eller fastighet innan mars 2018 då de också senast på tilltädelsedagen ska betala för fastigheten.

Om det skiter sig räknar kommunen att markförberedelserna fram till dess kommer kostat ca 5 miljoner. Det är den risk dom tar i nuläget, men nämner samtidigt i texten i avtalet att den markförberedelsen då ändå troligen kommer till nytta för en ev annan hyresgäst och att möjligheterna att få tillbaka de spenderade pengarna om avtalet skiter sig ändå är rätt höga.


Det här är alltså vad jag kunnat läsa mig till i offentliga dokumenten på Västerås hemsida. Om summorna sen kommer stämma vet jag inte.
#1205841
Har man dessutom budgeterat 40 miljarder kommer det att behövas 15 till.

Ett gigantiskt projekt . Infrastruktur arbetare , boende osv osv osv osv tusen saker som ska klaffa. ........bara innan man kan komma igång.....och så det viktigaste. ....kapitalet.
#1205846
Derank skrev:Har man dessutom budgeterat 40 miljarder kommer det att behövas 15 till.

Ett gigantiskt projekt . Infrastruktur arbetare , boende osv osv osv osv tusen saker som ska klaffa. ........bara innan man kan komma igång.....och så det viktigaste. ....kapitalet.
Det kommer, var så säker. Vattenfall är med på ett hörn, och något annat statligt ägt företag också. Om det lyckas, det får framtiden utvisa. :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 52
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]