- tis 17 okt 2017, 00:16
#1205010
Att en bil har förbränningsmotor betyder inte nödvändigtvis att den måste köras på fossilt bränsle. Vill du verkligen köra icke-fossilt idag, köp en bil som går att köra på ren biodiesel (HVO100) eller ren biogas. På några års sikt kan även en bränslecellsbil vara ett alternativ.
fyrahjul skrev:Går i tankarna om en ny bil samtidigt så börjar jag bli stressad av det faktum att en fossil bil kanske inte är så mycket värd om säg 3-4 år?Fossilbil? De allra mest fossila bilar vi idag har är de som drivs med batteri. Har du någonsin tänkt på vad elen kommer ifrån? För varje ny batteribil du sätter på laddning i vårt nordcentraleuropeiska elnät (Norden plus Tyskland, Polen och Baltikum) bidrar du lika mycket eller mer till CO2-utsläppen än om du kör på bensin. En Tesla Model S som sätts på laddning i vårt land ger upphov till ett CO2-utsläpp på i storleksordningen 300 till 400 gram per km WTW ("well to wheel"). En modern V70/S80/S90/V90 T5 är bättre ur miljösynpunkt även om den är allt annat än bra.
Att en bil har förbränningsmotor betyder inte nödvändigtvis att den måste köras på fossilt bränsle. Vill du verkligen köra icke-fossilt idag, köp en bil som går att köra på ren biodiesel (HVO100) eller ren biogas. På några års sikt kan även en bränslecellsbil vara ett alternativ.
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut