Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1205010
fyrahjul skrev:Går i tankarna om en ny bil samtidigt så börjar jag bli stressad av det faktum att en fossil bil kanske inte är så mycket värd om säg 3-4 år?
Fossilbil? De allra mest fossila bilar vi idag har är de som drivs med batteri. Har du någonsin tänkt på vad elen kommer ifrån? För varje ny batteribil du sätter på laddning i vårt nordcentraleuropeiska elnät (Norden plus Tyskland, Polen och Baltikum) bidrar du lika mycket eller mer till CO2-utsläppen än om du kör på bensin. En Tesla Model S som sätts på laddning i vårt land ger upphov till ett CO2-utsläpp på i storleksordningen 300 till 400 gram per km WTW ("well to wheel"). En modern V70/S80/S90/V90 T5 är bättre ur miljösynpunkt även om den är allt annat än bra.

Att en bil har förbränningsmotor betyder inte nödvändigtvis att den måste köras på fossilt bränsle. Vill du verkligen köra icke-fossilt idag, köp en bil som går att köra på ren biodiesel (HVO100) eller ren biogas. På några års sikt kan även en bränslecellsbil vara ett alternativ.
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1205011
SBergdahl skrev:Luften i större städer lär bli mätbart renare.
Inte det heller. Det har gjorts bra studier i Kina både av amerikanska och kinesiska forskare. Även de rent hälsomässiga problemen blir större snarare än mindre med batteridrivna elbilar. Kolkraftverken, som av begripliga skäl inte ligger i ödebygder, måste jobba hårdare och är allt annat än rena bortsett från CO2-utsläpp. Och från klimatsynpunkt är batteridrivna elbilar en katastrof eftersom CO2-utsläppen ökar, inte minskar, om vi ersätter bensin i bilar med kol i kraftverk.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1205099
andersuw skrev:
fyrahjul skrev:Går i tankarna om en ny bil samtidigt så börjar jag bli stressad av det faktum att en fossil bil kanske inte är så mycket värd om säg 3-4 år?
Fossilbil? De allra mest fossila bilar vi idag har är de som drivs med batteri. Har du någonsin tänkt på vad elen kommer ifrån? För varje ny batteribil du sätter på laddning i vårt nordcentraleuropeiska elnät (Norden plus Tyskland, Polen och Baltikum) bidrar du lika mycket eller mer till CO2-utsläppen än om du kör på bensin. En Tesla Model S som sätts på laddning i vårt land ger upphov till ett CO2-utsläpp på i storleksordningen 300 till 400 gram per km WTW ("well to wheel"). En modern V70/S80/S90/V90 T5 är bättre ur miljösynpunkt även om den är allt annat än bra.

Att en bil har förbränningsmotor betyder inte nödvändigtvis att den måste köras på fossilt bränsle. Vill du verkligen köra icke-fossilt idag, köp en bil som går att köra på ren biodiesel (HVO100) eller ren biogas. På några års sikt kan även en bränslecellsbil vara ett alternativ.
Den diskussionen har ju du och Joel redan i en annan tråd. Det räcker
#1205104
På jobbet är det Tesla som är hetast att snacka om just nu, men det är bara snack och inga köp. Vad gäller andra bilar så är det heller inga köp utan mer ett slags vänteläge. Var det verkligen elhybrid vi ville ha eller är det bara ett kort mellansteg till elbil?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1205115
Jag såg i senaste numret sv Motor att en expert hade uttalat sig att den sämsta nya bil att köpa idag är en bensinare då den inte går att köra på icke fossilt bränsle. Han trodde vidare att krav kommer på biltillverkare om att godkänna sina dieselbilar för fossilfritt. HVO100 går ju att köra på med nästan vilken diesel som helst men Volvo har ännu inte godkänt sina bilar för det. Det tror jag kommer att ske då det inte finns teknisk anledning att vägra det. Jag är också övertygad om att man hittar medel för att förhindra algblomning i tanken. Det är väl möjligtvis det förbehållet man kan ha mot HVO100.
#1205126
Åh, alger! Alger har man ju sett som en framtida förnyelsebar energikälla... Så om man nu fått dem att trivas i tanken, utan fotosyntes och allt, så är man nog på rätt spår!
#1205129
Derank skrev:Den diskussionen har ju du och Joel redan i en annan tråd. Det räcker
Inte din sak att avgöra. Vad som är relevant att diskutera avgörs av trådämnet, inget annat.
#1205130
Robbi skrev:Jag såg i senaste numret sv Motor att en expert hade uttalat sig att den sämsta nya bil att köpa idag är en bensinare då den inte går att köra på icke fossilt bränsle. Han trodde vidare att krav kommer på biltillverkare om att godkänna sina dieselbilar för fossilfritt. HVO100 går ju att köra på med nästan vilken diesel som helst men Volvo har ännu inte godkänt sina bilar för det. Det tror jag kommer att ske då det inte finns teknisk anledning att vägra det. Jag är också övertygad om att man hittar medel för att förhindra algblomning i tanken. Det är väl möjligtvis det förbehållet man kan ha mot HVO100.
Jag hoppas precis som du att fler biltillverkare godkänner sina bilar för körning på HVO100. PSA har redan gjort det för alla dieslar som är Euro 5 eller bättre och VAG testar det hela i samarbete med Scania. Än så länge tyvärr tyst om saken från Volvos sida. Jag ser gärna att staten trycker på för att fler godkänner om inte tillverkarna kan visa att det faktiskt är skadligt för motorn att köra på HVO100.

Alger i tanken är dessbättre inget problem alls för HVO100. I huvudsak är HVO kemiskt sett samma sak som fossil diesel. Det är FAME (t.ex. rapsmetylester) som kan ställa till det när det gäller alger. Därför tillåter man också bara begränsad FAME-inblandning. Det är tänkbart att FAME försvinner helt så småningom eftersom det finns andra biobränslen, t.ex. HVO, som är bättre inte bara med avseende på algerna utan också med tanke på miljönyttan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-)

Såg på protokollet att du också […]

Brainys V60

Tack :-D