Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av fyrahjul
#1204915
Går i tankarna om en ny bil samtidigt så börjar jag bli stressad av det faktum att en fossil bil kanske inte är så mycket värd om säg 3-4 år? Vi som köper Volvo lägger ju ut mellan 300 - 500 000 på en ny Volvo i snitt. Någon stans kommersat komma en brytpunkt med en rejäl dipp. Frågan är när den kommer. Tycker också dom har varit långsamma då det gäller elalternativ till vettiga pengar.

Jag antar att Volvo löper risk att förlora sjukt mycket på försäljningen av nya XC40 årsmodell 2019 samt andra fossila bilar. Tror knappast många är intresserad av att köra dom med så hög skatt. Utöver det så kanske det finns folk som lämnar Volvo för laddhybrider/el-bilar till vettigare priser hos andra märken? Jag känner själv flera som skippat köpa en volvo nu.

Vad tror ni?
#1204921
Tror absolut att en omställning tar betydligt längre tid än 3-4 år. En hybrid är ju trevligt men eftersom det tar runt en 3-4 eller så år beroende på hur mycket man kör att räkna hem en sådan jämfört med en fossilbil så är det kanske inte alltid det som lockar en nybilsköpare.

Elbil tror jag har rätt lång omställningstid då de flesta inte har möjlighet att ladda, och även om de har det så flyttar ju folk som aldrig förr och då ska ju ens personbilslösning kunna laddas där med.

Tittar just nu på en ny toyotamodell som svärmor ska ha, den tar mellan 4-5 år att räkna hem jämfört med en bensinare för henne.
#1204944
Bilar förlorar gissningsvis ca 40% av värdet på tre år.

Begagnatköparna kör mindre än nybilsköparna, ofta under 1000 mil per år.

Det gör att de som tittar på en stor bil för 200.000 till 250.000 (där många begagnade Volvo hamnar) aldrig kan räkna hem en ny hybrid för 400.000:-

Därmed tror jag att det under överskådlig framtid kommer att finnas en begagnadmarknad för "vanliga" bensin och dieselbilar. Visst finns det en chans att värdeminskningen blir något högre i och med teknikskiftet, men jag tror inte att det rör sig om speciellt många procent. Begagnatköpare är en annan kundgrupp än nybilsköpare. Det är inte så att en begagnatköpare gladeligen hostar upp ett par 100.000 till för nöjet att köra en ny hybrid istället. De får vackert köpa det som såldes som nytt.

När det gäller nybilsförsäljningen så är det en helt annan sak. Där tror jag att el och hybridandelen kommer att öka rätt rejält om inte alltför lång tid. Lägre priser tillsammans med subventioner och andra fördelaktiga regler ser ut att styra rätt hårt i den riktningen.

Jag har själv just köpt en XC90 D5. En T8 hade varit trevligare, men det finns inget sätt för mig att räkna hem prisskillnaden. Jag skulle tro att jag kommer att ha kvar bilen 4 till 6 år. När jag säljer den kommer den att konkurrera mot andra begagnade bilar i samma storlek och prisklass. Eftersom det är de bilar som säljs i dag, där relativt få är hybrider (och inga rena elbilar förutom möjligtvis Tesla X som är rejält mycket dyrare) så tror jag nog att det går att få den såld.

Om inte annat så får jag ha kvar den något år till. :wink:
#1204945
Jag kan tänka mig en hybrid bara den går minst 10mil. Omställningen till enbart EL kommer inte att gå snabbt. Det är vad jag tror.
Fosilarna kommer leva kvar lite till.
När merparten kör elbilar kommer miljöeliten att slita sitt hår för att luften inte blivit renare :lol:
Jag kan ha fel.
#1204947
Perra83 skrev:Jag kan tänka mig en hybrid bara den går minst 10mil. Omställningen till enbart EL kommer inte att gå snabbt. Det är vad jag tror.
Fosilarna kommer leva kvar lite till.
När merparten kör elbilar kommer miljöeliten att slita sitt hår för att luften inte blivit renare :lol:
Jag kan ha fel.
Luften i större städer lär bli mätbart renare.

Men ska tyskarna fortsätta ersätta sin kärnkraft med brunkol hamnar det utsläpp någon annan stans.
#1204953
I övrigt så kanske Volvo ligger lite illa till om det skulle svänga fortare än väntat i och med att ingen av deras relativt nya plattformar är byggda för att göra riktiga elbilar. Svänger det långsammare lär de väl hinna få ut en riktig elbilsplattform i tid.

Det känns lite osäkert hur det slår. Å ena sidan driver Kina på utvecklingen något brutalt. Å andra sidan känns tekniken inte riktigt där än vad gäller prestanda per krona för att slå brett.
#1204996
En bil i storlek med V60 som drivs på enbart el med 80-100 mils räckvidd på en laddning, då kan vi börja diskutera... :wink:
#1204997
fjohan82 skrev:En bil i storlek med V60 som drivs på enbart el med 80-100 mils räckvidd på en laddning, då kan vi börja diskutera... :wink:
Får vara V70-storlek åtminstone, annars kan man ju lika gärna låta bli att ha bil ;-)

Jag har också som skall-krav att kunna hålla bilen i rullning en hel dag och avverka 100-150 mil. Eftersom jag bara har bil för fritidsresor blir det rätt poänglöst annars..
Användarvisningsbild
av Derank
#1204998
fjohan82 skrev:En bil i storlek med V60 som drivs på enbart el med 80-100 mils räckvidd på en laddning, då kan vi börja diskutera... :wink:
Då får du nog vänta 10år till, minst
Användarvisningsbild
av Derank
#1205001
fyrahjul skrev:Går i tankarna om en ny bil samtidigt så börjar jag bli stressad av det faktum att en fossil bil kanske inte är så mycket värd om säg 3-4 år? Vi som köper Volvo lägger ju ut mellan 300 - 500 000 på en ny Volvo i snitt. Någon stans kommersat komma en brytpunkt med en rejäl dipp. Frågan är när den kommer. Tycker också dom har varit långsamma då det gäller elalternativ till vettiga pengar.

Jag antar att Volvo löper risk att förlora sjukt mycket på försäljningen av nya XC40 årsmodell 2019 samt andra fossila bilar. Tror knappast många är intresserad av att köra dom med så hög skatt. Utöver det så kanske det finns folk som lämnar Volvo för laddhybrider/el-bilar till vettigare priser hos andra märken? Jag känner själv flera som skippat köpa en volvo nu.

Vad tror ni?
Du kan vara rätt lungn, i normala fall dyker en ny bil ju iaf runt 50% på 3-4år och det finns och kommer alltid att finnas en marknad för beggade dieslar. Jag förstår inte vad alla oroar sig för hela tiden när de ska byta bil. Blir ju bara jättejobbigt bilägande om man ska gå och fundera på hur mycket man förlorar hela tiden. Gör som mig, se pengarna som borta och den dagen jag ska byta då sonderar jag marknaden och köper det jag vill och har råd med då.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]