- ons 18 okt 2017, 20:00
#1205384
Jag skulle inte vara så orolig över begagnatpriset om så snart som 3-4 år, även om jag tror vi kommer få sen en väldigt snabb omställning på nybilsmarknaden. Om 3-4 år kommer elbilarna ha närmat sig fossilbilen i försäljningspris och kan vara billigare med den bonus-malus som är på väg. Då kommer det accelerera ännu mer än vad vi ser idag.
Min nästa bil blir ren el, jag byter om 1 år, fast kan ev förlänga min nuvarande leasing ett år till om det kommit nån Volvo jag verkligen kan tänka mig som är på väg ut.
Har dom inget vettigt alternativ byter jag märke. Redan idag finns det bra elbilsalternativ, och då kör jag ofta 30-35 mil ett par dagar i veckan.
Andersuw åsikter om att diesel skulle vara det miljövänligaste nu är han rätt ensam om och det finns massor kring det i diskussionen i en annan tråd precis som Derank nämnde så vi kan kanske nöja oss med att bara konstatera att hans inställning till diesel och elbilar inte står oemotsagt.
HVOn släpper ut nästan lika mkt lokala utsläpp, så blir dieselförbuden i städerna verklighet tror jag inte HVOn kommer vara undantagen. Så den hjälper kanske inte andrahandsvärdet helt ut.
Köper du ny bil med horisont 7-10 år fram skulle jag nog säga skippa diesel och bensin, men som sagt, om 3-4 år finns det fortfarande en andrahandsmarknad stor nog för diesel och bensinbilar. Det tror även jag som kanske är den mest elbilspositiva här på forumet. ;)
Kommer förbuden i städerna fort kan andrahandspriset kanske påverkas lite.. Men det borde väl ligga mer än 3 år fram?
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13