Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1205115
Jag såg i senaste numret sv Motor att en expert hade uttalat sig att den sämsta nya bil att köpa idag är en bensinare då den inte går att köra på icke fossilt bränsle. Han trodde vidare att krav kommer på biltillverkare om att godkänna sina dieselbilar för fossilfritt. HVO100 går ju att köra på med nästan vilken diesel som helst men Volvo har ännu inte godkänt sina bilar för det. Det tror jag kommer att ske då det inte finns teknisk anledning att vägra det. Jag är också övertygad om att man hittar medel för att förhindra algblomning i tanken. Det är väl möjligtvis det förbehållet man kan ha mot HVO100.
#1205126
Åh, alger! Alger har man ju sett som en framtida förnyelsebar energikälla... Så om man nu fått dem att trivas i tanken, utan fotosyntes och allt, så är man nog på rätt spår!
#1205129
Derank skrev:Den diskussionen har ju du och Joel redan i en annan tråd. Det räcker
Inte din sak att avgöra. Vad som är relevant att diskutera avgörs av trådämnet, inget annat.
#1205130
Robbi skrev:Jag såg i senaste numret sv Motor att en expert hade uttalat sig att den sämsta nya bil att köpa idag är en bensinare då den inte går att köra på icke fossilt bränsle. Han trodde vidare att krav kommer på biltillverkare om att godkänna sina dieselbilar för fossilfritt. HVO100 går ju att köra på med nästan vilken diesel som helst men Volvo har ännu inte godkänt sina bilar för det. Det tror jag kommer att ske då det inte finns teknisk anledning att vägra det. Jag är också övertygad om att man hittar medel för att förhindra algblomning i tanken. Det är väl möjligtvis det förbehållet man kan ha mot HVO100.
Jag hoppas precis som du att fler biltillverkare godkänner sina bilar för körning på HVO100. PSA har redan gjort det för alla dieslar som är Euro 5 eller bättre och VAG testar det hela i samarbete med Scania. Än så länge tyvärr tyst om saken från Volvos sida. Jag ser gärna att staten trycker på för att fler godkänner om inte tillverkarna kan visa att det faktiskt är skadligt för motorn att köra på HVO100.

Alger i tanken är dessbättre inget problem alls för HVO100. I huvudsak är HVO kemiskt sett samma sak som fossil diesel. Det är FAME (t.ex. rapsmetylester) som kan ställa till det när det gäller alger. Därför tillåter man också bara begränsad FAME-inblandning. Det är tänkbart att FAME försvinner helt så småningom eftersom det finns andra biobränslen, t.ex. HVO, som är bättre inte bara med avseende på algerna utan också med tanke på miljönyttan.
#1205159
Robbi skrev:Jag såg i senaste numret sv Motor att en expert hade uttalat sig att den sämsta nya bil att köpa idag är en bensinare då den inte går att köra på icke fossilt bränsle.
Vad är det för dumheter. Klart man kan köra en bensinare på förnyelsebar bensin. FT.bensin har ju funnits i mer än 50 år

https://www.dn.se/ekonomi/motor/skogsre ... sk-bensin/
#1205169
Stämmer förstås att man även kan göra förnyelsebar bensin. Det går att göra vilket kemiskt bränsle som helst förnyelsebart bara man vill. Och tekniken för att göra det förbättras snabbt.

Dock ger diesel i praktiken mer förnyelsebart att välja på i det här läget och sannolikt också i den nära framtiden. Med den bensinvariant Preem nu erbjuder blir det 10 procent förnyelsebart. Med snart sagt vilken diesel som helst på den svenska marknaden ligger man redan på minst 20 procent. Väljer man "rätt" (t.ex. Preem) utlovas minst 30 procent. Med den särskilda miljömärkta diesel som Preem erbjuder (hittills bara i Närke och Östergötland men det sprider sig förhoppningsvis) blir det 50 procent. Och med HVO100 når man 100 procent.

Sedan går ju en diesel snålare än en bensinare vilket inte bara är bra för plånboken utan även minskar miljöbelastningen ytterligare. Och med det nya testförfarande inom EU som man nu använder för att se om bilarna kan godkännas (WLTP-körcykeln istället för NEDC och inom kort också RDE, d.v.s. verklig körning) finns det goda skäl att tro att man även kommer till rätta med de kväveoxidutsläpp som hittills varit en modern diesels enda svaghet ur miljösynpunkt jämfört med en modern bensinare.
#1205384
Jag skulle inte vara så orolig över begagnatpriset om så snart som 3-4 år, även om jag tror vi kommer få sen en väldigt snabb omställning på nybilsmarknaden. Om 3-4 år kommer elbilarna ha närmat sig fossilbilen i försäljningspris och kan vara billigare med den bonus-malus som är på väg. Då kommer det accelerera ännu mer än vad vi ser idag.

Min nästa bil blir ren el, jag byter om 1 år, fast kan ev förlänga min nuvarande leasing ett år till om det kommit nån Volvo jag verkligen kan tänka mig som är på väg ut.

Har dom inget vettigt alternativ byter jag märke. Redan idag finns det bra elbilsalternativ, och då kör jag ofta 30-35 mil ett par dagar i veckan.

Andersuw åsikter om att diesel skulle vara det miljövänligaste nu är han rätt ensam om och det finns massor kring det i diskussionen i en annan tråd precis som Derank nämnde så vi kan kanske nöja oss med att bara konstatera att hans inställning till diesel och elbilar inte står oemotsagt.

HVOn släpper ut nästan lika mkt lokala utsläpp, så blir dieselförbuden i städerna verklighet tror jag inte HVOn kommer vara undantagen. Så den hjälper kanske inte andrahandsvärdet helt ut.

Köper du ny bil med horisont 7-10 år fram skulle jag nog säga skippa diesel och bensin, men som sagt, om 3-4 år finns det fortfarande en andrahandsmarknad stor nog för diesel och bensinbilar. Det tror även jag som kanske är den mest elbilspositiva här på forumet. ;)

Kommer förbuden i städerna fort kan andrahandspriset kanske påverkas lite.. Men det borde väl ligga mer än 3 år fram?
#1205410
joel80 skrev:Andersuw åsikter om att diesel skulle vara det miljövänligaste nu är han rätt ensam om och det finns massor kring det i diskussionen i en annan tråd precis som Derank nämnde så vi kan kanske nöja oss med att bara konstatera att hans inställning till diesel och elbilar inte står oemotsagt.
Vad som är intressant, i synnerhet på några års sikt, är inte hur många som just nu tycker si eller så utan vilken uppfattning som visar sig mest välunderbyggd. Just nu går drevet mot dieseln medan batteridrivna elbilar fortfarande är på smekmånad. Om några år kan det mycket väl vara tvärtom.
joel80 skrev:HVOn släpper ut nästan lika mkt lokala utsläpp, så blir dieselförbuden i städerna verklighet tror jag inte HVOn kommer vara undantagen. Så den hjälper kanske inte andrahandsvärdet helt ut.
Med de nya utsläppstester som från och med i höst krävs för godkännande inom EU kommer det inte att bli några dieselförbud för nya dieslar, troligen inte heller för tidigare dieslar som är godkända enligt Euro 6.
#1205411
Om vi bortser från vår olika uppfattningar om vad som är miljövänligt Andersuw så kan vi kolla lite på ekonomi.
Med batteriers snabbt sjunkande pris verkar det ju som att vi rätt snart är i ett läge då elbilen (med batteri för 40-50 mil på en laddning) blir billigare än motsvarande bensin eller dieselbil.

Om det blir så att en elbil inte bara är 3-4ggr billigare att köra per mil (sett till bränsle), utan även är billigare i inköp, kan det vara så att politikers tyckande spelar mindre roll. I länder där politiker inte är lika påtryckande för en omställning kommer isåfall ändå den, fast med några års delay.
Jag tror det är klokt att ligga långt fram i den omställningen och att landet har att tjäna på att nu i början ha en politik som gynnar den omställningen, men jag tror inte den är avgörande för att elbilen ska ta över, då ekonomiska intressen hos oss köpare ofta väger mest och om det nu blir som det verkar så kommer elbilen vara bra mycket billigare någon gång under tidigt 2020-tal.

Ska man klara dom nya kraven på diesel tror jag vi kommer få se aningen dyrare dieselbilar också, så det skulle kunna bli ytterligare en "spik i kistan".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]