Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1205159
Robbi skrev:Jag såg i senaste numret sv Motor att en expert hade uttalat sig att den sämsta nya bil att köpa idag är en bensinare då den inte går att köra på icke fossilt bränsle.
Vad är det för dumheter. Klart man kan köra en bensinare på förnyelsebar bensin. FT.bensin har ju funnits i mer än 50 år

https://www.dn.se/ekonomi/motor/skogsre ... sk-bensin/
#1205169
Stämmer förstås att man även kan göra förnyelsebar bensin. Det går att göra vilket kemiskt bränsle som helst förnyelsebart bara man vill. Och tekniken för att göra det förbättras snabbt.

Dock ger diesel i praktiken mer förnyelsebart att välja på i det här läget och sannolikt också i den nära framtiden. Med den bensinvariant Preem nu erbjuder blir det 10 procent förnyelsebart. Med snart sagt vilken diesel som helst på den svenska marknaden ligger man redan på minst 20 procent. Väljer man "rätt" (t.ex. Preem) utlovas minst 30 procent. Med den särskilda miljömärkta diesel som Preem erbjuder (hittills bara i Närke och Östergötland men det sprider sig förhoppningsvis) blir det 50 procent. Och med HVO100 når man 100 procent.

Sedan går ju en diesel snålare än en bensinare vilket inte bara är bra för plånboken utan även minskar miljöbelastningen ytterligare. Och med det nya testförfarande inom EU som man nu använder för att se om bilarna kan godkännas (WLTP-körcykeln istället för NEDC och inom kort också RDE, d.v.s. verklig körning) finns det goda skäl att tro att man även kommer till rätta med de kväveoxidutsläpp som hittills varit en modern diesels enda svaghet ur miljösynpunkt jämfört med en modern bensinare.
#1205384
Jag skulle inte vara så orolig över begagnatpriset om så snart som 3-4 år, även om jag tror vi kommer få sen en väldigt snabb omställning på nybilsmarknaden. Om 3-4 år kommer elbilarna ha närmat sig fossilbilen i försäljningspris och kan vara billigare med den bonus-malus som är på väg. Då kommer det accelerera ännu mer än vad vi ser idag.

Min nästa bil blir ren el, jag byter om 1 år, fast kan ev förlänga min nuvarande leasing ett år till om det kommit nån Volvo jag verkligen kan tänka mig som är på väg ut.

Har dom inget vettigt alternativ byter jag märke. Redan idag finns det bra elbilsalternativ, och då kör jag ofta 30-35 mil ett par dagar i veckan.

Andersuw åsikter om att diesel skulle vara det miljövänligaste nu är han rätt ensam om och det finns massor kring det i diskussionen i en annan tråd precis som Derank nämnde så vi kan kanske nöja oss med att bara konstatera att hans inställning till diesel och elbilar inte står oemotsagt.

HVOn släpper ut nästan lika mkt lokala utsläpp, så blir dieselförbuden i städerna verklighet tror jag inte HVOn kommer vara undantagen. Så den hjälper kanske inte andrahandsvärdet helt ut.

Köper du ny bil med horisont 7-10 år fram skulle jag nog säga skippa diesel och bensin, men som sagt, om 3-4 år finns det fortfarande en andrahandsmarknad stor nog för diesel och bensinbilar. Det tror även jag som kanske är den mest elbilspositiva här på forumet. ;)

Kommer förbuden i städerna fort kan andrahandspriset kanske påverkas lite.. Men det borde väl ligga mer än 3 år fram?
#1205410
joel80 skrev:Andersuw åsikter om att diesel skulle vara det miljövänligaste nu är han rätt ensam om och det finns massor kring det i diskussionen i en annan tråd precis som Derank nämnde så vi kan kanske nöja oss med att bara konstatera att hans inställning till diesel och elbilar inte står oemotsagt.
Vad som är intressant, i synnerhet på några års sikt, är inte hur många som just nu tycker si eller så utan vilken uppfattning som visar sig mest välunderbyggd. Just nu går drevet mot dieseln medan batteridrivna elbilar fortfarande är på smekmånad. Om några år kan det mycket väl vara tvärtom.
joel80 skrev:HVOn släpper ut nästan lika mkt lokala utsläpp, så blir dieselförbuden i städerna verklighet tror jag inte HVOn kommer vara undantagen. Så den hjälper kanske inte andrahandsvärdet helt ut.
Med de nya utsläppstester som från och med i höst krävs för godkännande inom EU kommer det inte att bli några dieselförbud för nya dieslar, troligen inte heller för tidigare dieslar som är godkända enligt Euro 6.
#1205411
Om vi bortser från vår olika uppfattningar om vad som är miljövänligt Andersuw så kan vi kolla lite på ekonomi.
Med batteriers snabbt sjunkande pris verkar det ju som att vi rätt snart är i ett läge då elbilen (med batteri för 40-50 mil på en laddning) blir billigare än motsvarande bensin eller dieselbil.

Om det blir så att en elbil inte bara är 3-4ggr billigare att köra per mil (sett till bränsle), utan även är billigare i inköp, kan det vara så att politikers tyckande spelar mindre roll. I länder där politiker inte är lika påtryckande för en omställning kommer isåfall ändå den, fast med några års delay.
Jag tror det är klokt att ligga långt fram i den omställningen och att landet har att tjäna på att nu i början ha en politik som gynnar den omställningen, men jag tror inte den är avgörande för att elbilen ska ta över, då ekonomiska intressen hos oss köpare ofta väger mest och om det nu blir som det verkar så kommer elbilen vara bra mycket billigare någon gång under tidigt 2020-tal.

Ska man klara dom nya kraven på diesel tror jag vi kommer få se aningen dyrare dieselbilar också, så det skulle kunna bli ytterligare en "spik i kistan".
#1205427
Om nu nya batteri bilar kommer att "rasa i pris" om några år, så måste det innebära att dagens batteribilar kommer att sjunka som en gråsten. Dessutom kommer dom nya att ha mycket längre räckvidd, enligt förespråkarna.
Måste vara dumt att handla en batteribil nu, tycker JAG.
#1205430
Batterier har rasat i pris redan ett bra tag och fortsätter ner, men elbilar håller idag ungefär samma restvärde som "vanliga" bilar.
Vissa ligger t.o.m en bra bit över det normala.

Mestmotor skrev om det för ett tag sen:

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nytt-test/


I och med att batterierna verkar ha hållit bättre än vad tillverkarna först vågade lova så har inte andrahandsvärdet sjunkit så mkt.
Kolla bara på Volvo.. Dom har ju ändrat mängden energi man får ta ut ur hybridbatteriet på senaste årsmodellerna då dom märkt att den marginal dom haft i toppen och botten varit onödigt stor.
#1205440
joel80 skrev:Om vi bortser från vår olika uppfattningar om vad som är miljövänligt Andersuw så kan vi kolla lite på ekonomi.
Med batteriers snabbt sjunkande pris verkar det ju som att vi rätt snart är i ett läge då elbilen (med batteri för 40-50 mil på en laddning) blir billigare än motsvarande bensin eller dieselbil.

Om det blir så att en elbil inte bara är 3-4ggr billigare att köra per mil (sett till bränsle), utan även är billigare i inköp, kan det vara så att politikers tyckande spelar mindre roll. I länder där politiker inte är lika påtryckande för en omställning kommer isåfall ändå den, fast med några års delay.
Jag tror det är klokt att ligga långt fram i den omställningen och att landet har att tjäna på att nu i början ha en politik som gynnar den omställningen, men jag tror inte den är avgörande för att elbilen ska ta över, då ekonomiska intressen hos oss köpare ofta väger mest och om det nu blir som det verkar så kommer elbilen vara bra mycket billigare någon gång under tidigt 2020-tal.

Ska man klara dom nya kraven på diesel tror jag vi kommer få se aningen dyrare dieselbilar också, så det skulle kunna bli ytterligare en "spik i kistan".
Du pratar om företagsekonomi (det som gagnar ett eller annat företag). Jag talar om samhällsekonomi (det som gagnar människor). Opportunism är för min del inte bara ointressant utan också otrevligt. Vad jag hoppas och tror är att både beslutsfattare och vanliga medborgare tar sitt ansvar för att fatta kloka beslut som gagnar mänskligheten.

Sedan är det ju inte heller så att alla delar din framtidsprognos. Som du redan vet tror det stora flertalet beslutsfattare i bilbranschen att den batteridrivna elbilen kommer att misslyckas på grund av infrastrukturella hinder och att den bränslecellsdrivna elbilen kommer att bli det verkliga genombrottet för elektrisk mobilitet. Det hindrar förstås inte att man gladeligen säljer batteridrivna bilar nu och i den nära framtiden, innan den bränslecellsdrivna bilen är mogen att lanseras i stor skala.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1205445
joel80 skrev:Batterier har rasat i pris redan ett bra tag och fortsätter ner, men elbilar håller idag ungefär samma restvärde som "vanliga" bilar.
Vissa ligger t.o.m en bra bit över det normala.

Mestmotor skrev om det för ett tag sen:

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nytt-test/


I och med att batterierna verkar ha hållit bättre än vad tillverkarna först vågade lova så har inte andrahandsvärdet sjunkit så mkt.
Kolla bara på Volvo.. Dom har ju ändrat mängden energi man får ta ut ur hybridbatteriet på senaste årsmodellerna då dom märkt att den marginal dom haft i toppen och botten varit onödigt stor.
Men dagens batteribilar om tre till fem år? När en ny går längre och är billigare i inköp?? Måste bli stort värdefall...
#1205469
andersuw skrev:Stämmer förstås att man även kan göra förnyelsebar bensin. Det går att göra vilket kemiskt bränsle som helst förnyelsebart bara man vill. Och tekniken för att göra det förbättras snabbt.

Dock ger diesel i praktiken mer förnyelsebart att välja på i det här läget och sannolikt också i den nära framtiden. Med den bensinvariant Preem nu erbjuder blir det 10 procent förnyelsebart. Med snart sagt vilken diesel som helst på den svenska marknaden ligger man redan på minst 20 procent. Väljer man "rätt" (t.ex. Preem) utlovas minst 30 procent. Med den särskilda miljömärkta diesel som Preem erbjuder (hittills bara i Närke och Östergötland men det sprider sig förhoppningsvis) blir det 50 procent. Och med HVO100 når man 100 procent.

Sedan går ju en diesel snålare än en bensinare vilket inte bara är bra för plånboken utan även minskar miljöbelastningen ytterligare. Och med det nya testförfarande inom EU som man nu använder för att se om bilarna kan godkännas (WLTP-körcykeln istället för NEDC och inom kort också RDE, d.v.s. verklig körning) finns det goda skäl att tro att man även kommer till rätta med de kväveoxidutsläpp som hittills varit en modern diesels enda svaghet ur miljösynpunkt jämfört med en modern bensinare.
Bensinare går utmärkt att köra på lokalt producerad biogas.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]