Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PetEri
#1204696
Med motorn på tomgång och alla förbrukare avstängda, så laddar generatorn ca 10,55v till en början och sakta sakta ökar spänningen, efter ca 4min så är spänningen uppe i 10,65v. Generatorrn laddar alltså men extremt dåligt. Den borde ju ge 13,5-14v i det här läget. Dessutom efter dessa 4min så är generator huset varmt.. Vad tror ni att problemet är? Laddningsregulatorn eller nåt annat? Det här problemet har uppstått efter att bilen stått på förvaring under nåt år.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1204704
Slut på kol i generatorn.

Edit, men kolla även att laddlampan lyser med tändning på men motor av
av PetEri
#1204713
frasse4 skrev:Slut på kol i generatorn.

Edit, men kolla även att laddlampan lyser med tändning på men motor av
Det glömde jag skriva. Laddlampan lyser aldrig. Jag plockade ur mätarhuset för att kolla lampan men den såg hel ut. Ska byta den mot en ny och testa. Är det nödvändigt att laddlampan är ok, för generatorns del menar jag? På min Volvo BM -73 är det nödvändigt men den här bilen är av årsmodell - 97..
av PetEri
#1204797
Lucif3r skrev:Vad mer exakt är det för bil? 85x70 t ex måste ha fungerande laddlampa annars slår inte generatorn till öht.
Oj, det känns inte så stabilt, om man är ute i ödemarken och laddlampan ger upp menar jag.
Bilen som den här tråden handlar om är en Audi A6 - 97 (c4).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205113
En växelströmsgenerator måste har en svag "styrström" eller rättare en magnetiseringsström för att kunna börja ladda, sedan sköter den sig själv. Bak på generatorn sitter en grov och en klen röd kabel Den klena sitter med flatstift. Ta loss den och håll den, eller fäst den mot jord på generatorn. När du slår på tändningen ska laddningslampan lysa lysa. Lyser den är felet i generatorn, Lyser den inte är felet någonstans i bilen. Du kan få generatorn att ladda genom att ge den ström (en kort stund) på det stiftet, ta en kabel mellan batteri + och på det flatstiftet. Är motorn igång så börjar den ladda omedelbart och fortsätter ladda tills motorn stängs av eller av någon anledning går på så lågt varv att generatorn inte laddar av den anledningen. Om generatorn inte börjar ladda är det fel på den.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]