Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1204688
Mina föräldrar har en V70XC -00 som luftkonditioneringen inte fungerar på.

Men då dem fått höra att AC:n kan ta skada om den inte används (alls eller för lite), så har dem den på konstant. Jag har försökt förklara att då den ändå inte fungerar, så är det ju ingen fördel att ha den på, och att den förmodligen drar mer bensin (ca 10% mer har jag hört).

Nu undrar jag om någon vet om bensinförbrukningen verligen ökar om även om luftkonditioneringen/AC:n inte ger någon kyla då den inte fungerar alternativt om det är så pass kallt att den inte behöver kyla något? Och finns det verkligen någon fördel med att ha på den om den inte fungerar? ??:-/
#1204690
Om inte AC-n fungerar så går inte heller kompressorn. Så det enda som slits i så fall är lagren till "frihjulet" i kopplingen på kompressorn . Vill man vara helt säker på att inget ska hända så får man skaffa en annan kortare rem och på så sätt koppla bort drivning till kompressorn.
#1204699
Så du menar att det inte har någon betydelse om man stänger av AC:n med knappen på instrumentpanelen?

Har fått för mig att detta ska räcka för att den ska vara urkopplad och därmed dra mindre bränsle!?

Anledningen att inte AC:n fungerar tror jag beror på att det inte finns kylvätska/gas i systemet p.g.a. att det troligtvis är läckage.
#1204701
Nej den drar inte mer när den inte kyler (eftersom kompressorn ointe går). Dock bör man inte vänta med att åtgärda läckan eftersom ett läckage även betyder att fukt och skräp kommer in i systemet.
#1205979
Jag har i veckan förfrågat detta till en kunnig person som undervisar i säker/ekononomisk körning, och enligt honom så drar en bil utan luftkonditionering alltid mindre än en med då remmen alltid driver kompressorn.

Dock spar man ca 3% på att ha knappen på instrumentpanelen avstängd.
#1206052
Om det inte finns tillräckligt med gas startar kompressorn överhuvudtaget inte, och drar följaktligen inget mera bränsle då belastning från den saknas.
Spelar ingen roll om du stänger av Ac:n eller inte, saknas gas går den ej igång, och som lennarte skrev tidigare, kompressorn "frihjular" endast.

Mike
#1206062
mikaelm skrev:Men om den inte fungarerar pga av att kylmediet läckt ut, så finns det väl ingen anledning att ha på dem om man inte har tänkt laga den och fylla på igen!?
Nä , nu menar jag en fungerande. Är den trasig behöver den såklart inte vara på.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]