- sön 22 okt 2017, 14:59
#1206271
På de flesta äldre bilar går kompressorn aldrig runt under en viss utomhustemperatur, oavsett om AC:n är påslagen med knappen eller ej. Om det saknas kylmedium går den normalt aldrig runt. Det sitter en magnetkoppling på remskivan. När den inte är aktiverad blir kompressorns remskiva bara ett löphjul, och kompressorn tar ingen effekt från motorn.
Men på en del nyare bilar går kompressorn alltid runt, oavsett om AC:n är påslagen med knappen eller ej. När AC:n är frånslagen eller det är tillräckligt kallt ute belastar den dock motorn så lite att det i praktiken inte har någon betydelse. Hur mycket kompressorn "arbetar" styrs av en ventil.
På en del nyare bilar kan man roa sig med att jämföra den momentana förbrukningen i färddatorn när man slår på och av AC:n. Antingen när motorn går på tomgång eller när man t ex kör på plan motorväg med farthållare. Ju varmare det är ute desto större skillnad ser man.
mikaelm skrev:Jag har i veckan förfrågat detta till en kunnig person som undervisar i säker/ekononomisk körning, och enligt honom så drar en bil utan luftkonditionering alltid mindre än en med då remmen alltid driver kompressorn.Det stämmer inte. Det är inte alltid körskollärare och liknande har full koll på hur saker och ting fungerar rent tekniskt på alla bilar. Vilket är förståeligt.
Dock spar man ca 3% på att ha knappen på instrumentpanelen avstängd.
På de flesta äldre bilar går kompressorn aldrig runt under en viss utomhustemperatur, oavsett om AC:n är påslagen med knappen eller ej. Om det saknas kylmedium går den normalt aldrig runt. Det sitter en magnetkoppling på remskivan. När den inte är aktiverad blir kompressorns remskiva bara ett löphjul, och kompressorn tar ingen effekt från motorn.
Men på en del nyare bilar går kompressorn alltid runt, oavsett om AC:n är påslagen med knappen eller ej. När AC:n är frånslagen eller det är tillräckligt kallt ute belastar den dock motorn så lite att det i praktiken inte har någon betydelse. Hur mycket kompressorn "arbetar" styrs av en ventil.
På en del nyare bilar kan man roa sig med att jämföra den momentana förbrukningen i färddatorn när man slår på och av AC:n. Antingen när motorn går på tomgång eller när man t ex kör på plan motorväg med farthållare. Ju varmare det är ute desto större skillnad ser man.