Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1203962
Undrar om någon enkelt kan förklara om nya bilskatten. (Om den nu blir av).
Jag har sökt osv. men begriper inte hur skatten blir för bilar registrerade före 1 juli 2018.
Tack!
Idag har en kompis en VW Amarok diesel. Cirka 6000 kr/år någonting. Enligt honom blir sedan skatten på hans bil 14000kr efter 1 juli. Verkar orimligt!
av andersuw
#1203964
Enligt de senaste besked jag sett blir det ingen förändring alls av skatten för äldre bilar, bara för dem som nyregistreras.

http://www.vibilagare.se/nyheter/regeri ... ldre-bilar

Enligt det utredningsförslag som presenterades i våras skulle skatten ändras även för äldre bilar men regeringen verkar ha backat på den punkten efter att ha tagit del av remissvaren.

Säkert hade skatten inte gått från 6000 till 14000 på Amaroken ens enligt det ursprungliga förslaget. Den maximala skattehöjningen på äldre bilar enligt det förslaget låg på runt 1300 kr och de som skulle fått största höjningen var märkligt nog de bilar som drog minst. Det kanske var en del av anledningen till att regeringen backade och bestämde sig för att låta skatten vara oförändrad för redan registrerade bilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204001
andersuw skrev: Säkert hade skatten inte gått från 6000 till 14000 på Amaroken ens enligt det ursprungliga förslaget. Den maximala skattehöjningen på äldre bilar enligt det förslaget låg på runt 1300 kr och de som skulle fått största höjningen var märkligt nog de bilar som drog minst. Det kanske var en del av anledningen till att regeringen backade och bestämde sig för att låta skatten vara oförändrad för redan registrerade bilar.
Jag är inte säker på det. Jag har en bekant som har en XC70 runt 2005. Han skulle fått en rejäl skattehöjning de första 3 åren, om ursprungsförslaget blivit av.
Jag hittade en artikel ur Vi Bilägare från april, som berör ursprungsförslaget.
http://www.vibilagare.se/nyheter/sa-sla ... ldre-bilar
Användarvisningsbild
av StefanN
#1204004
Gammal artikel, detta från regeringen.
Bonus malus-systemet berör endast nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar. Den befintliga fordonsflottan påverkas alltså inte av förslaget och får en oförändrad fordonsskatt när bonus malus-systemet införs. Att befintliga fordon inte föreslås få någon skattehöjning är en skillnad gentemot tidigare remitterat förslag.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204007
Ja, jag vet att det är en gammal artikel, men jag letade fram den för att belysa hur illa det blivit om regeringen inte ändrat sig. De/vi som har befintliga bilar, kan ju inte göra så mycket. Men det kan ju de som står i begrepp att köpa nytt.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204010
Mccartney skrev:Varför höjer man skatten för nya bilar som är bättre för miljön än äldre bilar:)
För att försöka få nybilsköpare att köpa bilar som är mindre "miljöbelastare".
av andersuw
#1204015
SvenB skrev:
andersuw skrev: Säkert hade skatten inte gått från 6000 till 14000 på Amaroken ens enligt det ursprungliga förslaget. Den maximala skattehöjningen på äldre bilar enligt det förslaget låg på runt 1300 kr och de som skulle fått största höjningen var märkligt nog de bilar som drog minst. Det kanske var en del av anledningen till att regeringen backade och bestämde sig för att låta skatten vara oförändrad för redan registrerade bilar.
Jag är inte säker på det. Jag har en bekant som har en XC70 runt 2005. Han skulle fått en rejäl skattehöjning de första 3 åren, om ursprungsförslaget blivit av.
Jag hittade en artikel ur Vi Bilägare från april, som berör ursprungsförslaget.
http://www.vibilagare.se/nyheter/sa-sla ... ldre-bilar
Nej då har du och din bekant missförstått urprungsförslaget. Det är och var bara nyregistrerade bilar som skulle få förhöjd skatt de första tre åren. Äldre bilar skulle enligt ursprungsförslaget få ändrad skatt men bara måttligt höjd och i vissa fall sänkt och med samma skatt de första tre åren efter att förslaget trätt i kraft som senare. Hur dessa bilars skatt skulle ha förändrats enligt ursprungsförslaget sammanfattas av den artikel du länkar till enligt följande:

"För bensinbilar blir höjningen 352 kr/år. För dieslar tillkommer ett extra bränsletillägg och därmed blir höjningen mer kännbar. En dieselbil med CO2-utsläpp på 111 g/km får betala 1 300 kr/år extra. Något överraskande får dieselbilar med CO2-utsläpp över 186 g/km sänkt fordonsskatt.

Äldre bilar som beskattas enligt det viktbaserade systemet, oftast handlar det om bilar tillverkade innan 2006, får också höjd fordonsskatt. Ökningen är nio procent för dieslar och 16 procent för övriga bilar. Det betyder att skatten höjs med ungefär 350 kronor för en normal bensinbil och med drygt 500 kronor för en vanlig diesel."
av llesrof
#1204099
SvenB skrev:
Mccartney skrev:Varför höjer man skatten för nya bilar som är bättre för miljön än äldre bilar:)
För att försöka få nybilsköpare att köpa bilar som är mindre "miljöbelastare".
Till exempel en lätt begagnad bil med större och starkare dieselmotor? Det hade jag valt. Mest för att reta de som gillar förslaget. :lol:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204114
llesrof skrev:
SvenB skrev:
Mccartney skrev:Varför höjer man skatten för nya bilar som är bättre för miljön än äldre bilar:)
För att försöka få nybilsköpare att köpa bilar som är mindre "miljöbelastare".
Till exempel en lätt begagnad bil med större och starkare dieselmotor? Det hade jag valt. Mest för att reta de som gillar förslaget. :lol:
Är det mig du åsyftar så slog du" huvudet på spiken", för det var det jag gjorde. Bytte en V50 D2 mot en V40 D3 med femcylindrig motor. Inte för att reta någon kanske, utan för att än en gång få ha en bil med riktig motor. :wink:

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]