Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av goggen
#1203919
Jag lurar på en sak ,och det er hvilken månad man bereknar ny årsmodell. jag ser på blocket for eksempel at man annonserar bil tillverkad 200303 (fordonsuppgifter transportstyrelsen sine upplysningar) och man annonserar detta som en 2004 modell.

Och hvilket år skiftade man modell på V70 och XC70 på 2000 tallet ?
Användarvisningsbild
av SRT
#1203927
Förvirrande hittepå ide från biltillverkare / bilförsäljare för konsumenten när man saluför en ingående bilmodell tidigare än det inkommande året samtidigt som den äldre versionen av samma årsmodell är till salu.Med andra ord så blir det eftersläntrande tillverkningsåret lite snett beroende på att bilen kanske räknas som en nyare årsmodell fast den nu säljs detta tidigare år.Kom att tänka på min egen faceliftade S80 som kom som 2004 version men som man likväl kan hitta som 2003 års byggda modell.Med andra ord så finns det två tillverkade varianter av denna S80 samma år men med olika versionsår.
av andersuw
#1203932
Det finns tyvärr inget enkelt svar på frågan om när man byter årsmodell. För närvarande och sedan en tid tillbaka byter Volvo vecka 20. Men det har inte alltid varit så. Just 2003 började man tillverka årsmodell 2004 av V70 (och kanske också andra modeller) redan vecka 10, vilket kanske förklarar uppgifterna i den annons du kikade på. Just i det årsmodellskiftet är det för övrigt också väldigt enkelt att se skillnad på bilarna. Årsmodell 2003 av V70 har elektronikpaneler (t.ex. stereo och klimatanläggning) i en grå färg kallad "grafit". Årsmodell 2004 har samma paneler i en svart färg kallad "charcoal". Den färgen användes sedan också på senare årsmodeller även om en del av panelerna fick lite annan design vid ansiktslyftningen 2005.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1203973
Är det inte så enkelt som att bilen får årsmodell det året den registreras, så var det förr i alla fall innan det började pratas om MY (alltså Modell Year). En bil men MY 2017 kan ju vara tillverkad och inregistrerad hösten, eller ännu tidigare 2016 och får då årsmodell 2016. Och en MY 2016 kan ju säljas och registreras våren 2017 och få årsmodell 2017
av andersuw
#1203985
Nej inte enligt den gängse betydelsen av "årsmodell", t.ex. den som används i annonserna och den som biltillverkarna och bilverkstäderna använder. Vill du bli korrekt förstådd av andra så är det den definitionen av "årsmodell" du måste gå på, inte tillverkningsåret. Det är ju också vid årsmodellskiften i den gängse bemärkelsen som det vanligen blir några förändringar av vikt på bilen, t.ex. att si och så mackapär får ny teknisk utformning, blir standard eller erbjuds som tillval. Vid övergång från ett tillverkningsår till ett annat sker vanligen inget av intresse.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "förr" men det har varit så att årsmodell och tillverkningsår varit olika ting väldigt länge, långt innan folk i gemen började använda förkortningen MY här i Sverige. På 70-talet vill jag minnas att Volvo bytte årsmodell i samband med "industrisemestern" i juli. Och även då var det så att det var vid det skiftet saker och ting ändrades på bilarna, inte vid övergången från ett tillverkningsår till ett annat. Hur det ser ut ännu längre tillbaka i tiden vet jag inte riktigt.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1203993
Numer har ju bilar inte sällan två årtal i papperen. Dels "Fordonsår", det år som bilen tillverkas. Dels "Modellår" som talar om vilken version bilen har. Precis som andersuw skriver så bytte Volvo "Årsmodell" i samband med att Torslanda stängde för industrisemester förr. Ett undantag var 1988. De bilar som tillverkades efter industrisemester, som enligt gängse regler borde hetat 1989, kallades 88B fram till och med årsskiftet. Detta för att kunna lyfta ett miljöbidrag som upphörde från och med 89 års modell.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1204152
Vad jag menade är att en typ -90 års modell kan mycket väl vara en -91 a. Min mor köpte en gång en Mitsubishi Lance -90, men när jag skulle ha reservdelar blev det alltid fel tills jag började köpa till en -91-a. Datum för första registrering va november -90. Min PV 62 som jag renoverade och byggde om fick efter registreringsbesikting 1985 årsmodell -61. Datum för första registrering var i september -61. Frugans nuvarande Passat är en 04, den tillverkades i november 03 och hade den blivit registrerad i Sverige innan nyår hade den blivit en 03-a. Nu blev den registrerad i januari så det blev en 04. Min 745-a är ju speciell i samanhanget. Den modellen kom redan i april -88 och kallades för 88B efter semestern, för att sedan kallas för -89 efter nyår. Så nog är det ett lite märkligt förfarande ibland. En jobbbarkompis hade en gång en Toyota som var privarimportead som ny från Tyskland. Kommer inte ihåg vilket år det var (skarven -80 - -90-tal) som var tillverkad (låt oss säga) -92, den fick i svenska papper årsmodell -94. Eftersom den blev registrerad i Sverige det året. I slutet på -70-talet revs en massa gamla industrilokaler i Halmstad. I ganeralagenten för Wartburg i Sverige stod en sprillans ny Watburg 353 från - 72. Dessa bilar var inte så populära här så den blev kvar osåld och oregistrerad. Jag jobbade då på den enda mack i Hamstad som sålde 2-T bensin från pump så den tankades av mig (betjänings pump) så jag pratade med ägaren varje gång några ord. Detta var efter jag börjat där (hösten -76) och den var helt ny, vet dock inte vad för årsmodell den fått, eller vilket år den registrerades. Borde varit före -76 för då började dom strängare Svenska avgasreglerna dom tog död på många fina gamla modeller (typ Saab 96) och begränsade urvalet av bilmodeller i Sverige. Det stängde även all privatimport under några år
av andersuw
#1204174
Som SvenB påpekar är det viktigt att skilja på "fordonsår" (en uppgift i fordonsregistret) och "årsmodell" (synonymt med "modellår", "Model Year", "MY").

Årsmodell är något som bestäms av biltillverkaren, inte av myndigheterna. Det är den uppgiften som bilbranschen använder i exempelvis annonser och det är också den som normalt har betydelse för hur bilen tekniskt sett är beskaffad. Därför är det också den uppgiften vi vanligen pratar om här på forumet. Det är så, och har länge varit så, att skiftet av årsmodell vid tillverkningen sker långt före kalenderårsskiftet. I extrema fall, så som det TS exemplifierar, sker det så tidigt som vecka 10 året innan men vanligen något senare, d.v.s. på våren eller sommaren året innan. Vilken årsmodell en viss bil tillhör kan avgöras med hjälp av tionde tecknet i bilens VIN-kod (Vehicle Identification Number). För bilar av årsmodell 2001 är tecknet 1, för bilar av årsmodell 2002 är tecknet 2 o.s.v. När man kommer fram till 2010 övergår man till bokstäver. För årsmodell 2010 är tecknet A, för 2011 B o.s.v.

Fordonsår är något som bestäms av myndigheterna och anges i fordonsregistret. Fordonsåret saknar normalt betydelse för hur bilen är beskaffad rent tekniskt men kan ha betydelse i administrativa sammanhang, så som ifråga om beskattning. Transportstyrelsen anger själva att fordonsår fastställs genom att i tur och ordning beakta 1) årsmodell, 2) tillverkningsår och 3) det år fordonet togs i trafik första gången. Eftersom det knappast är svårt att ta reda på årsmodellen borde alltså fordonsår normalt sett bli detsamma som årsmodell. Men i praktiken är så uppenbarligen inte fallet. Min V70 av årsmodell -15, tillverkad i november 2014 och "påställd" första gången 2014-11-21, har således fordonsår 2014 i fordonsregistret.

I fordonsregistret finns vid sidan av fordonsåret också en separat uppgift om tillverkningstidpunkt. Den uppgiften anger tillverkningsår och tillverkningsmånad, t.ex. 201411 för den bil jag just nämnde. Det är lite synd att den uppgiften inte anger tillverkningsvecka istället för tillverkningsmånad eftersom tillverkningsvecka ibland har teknisk betydelse. När Volvo gör tekniska förändringar under en och samma årsmodell gör man det ofta vid en viss tillverkningsvecka. För V70 av årsmodell 2015 infördes exempelvis däcktrycksövervakning baserad på särskilda trycksensorer i hjulen (dTPMS) som standard vecka 28 2014 vilket sedan ersattes av däcktrycksövervakning baserad på ABS-sensorerna (iTPMS) vecka 38 samma år (med reservation för att jag inte är hundraprocentigt säker på att mina veckoangivelser är hundraprocentigt korrekta). Ibland finns också olika ägarmanualer beroende på tillverkningsvecka. För V70 av årsmodell 2015 finns t.ex. en ägarmanual med beteckningen AT 1420 för bilar tillverkade fr.o.m. vecka 20 2014 och en annan med beteckningen AT 1446 för bilar tillverkade fr.o.m. vecka 46 2014. Även om tillverkningsvecka inte anges i fordonsregistret går det vid behov att få fram uppgiften genom att läsa ut bilen med VIDA/DiCE eller be Volvo ÅF ta fram den ur de register de har tillgång till. Jag vet på den grunden att min bil närmare bestämt är tillverkad vecka 47 2014 och att det därför är ägarmanualen med beteckningen AT 1446 jag skall rätta mig efter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1204287
andersuw skrev:Som SvenB påpekar är det viktigt att skilja på "fordonsår" (en uppgift i fordonsregistret) och "årsmodell" (synonymt med "modellår", "Model Year", "MY").
Årsmodell, är väl oväsentligt om "myndigheterna" ändrar det efter behag (se vad jag skrev tidigare). Som köpare av en bil borde det ju vara mer intressant att veta när den registrerades (alltså började användas). För en säljare är ju det ju det mest intressanta att den är så ny som möjligt. Vad gäller reservdelar idag är det ju chassinummer som gäller.
av andersuw
#1204298
lennarte skrev:Årsmodell, är väl oväsentligt om "myndigheterna" ändrar det efter behag (se vad jag skrev tidigare).
Myndigheterna kan aldrig ändra årsmodellen (se vad jag skrev tidigare). Det gäller bara att skilja på det tillverkaren bestämmer (årsmodell) och det myndigheterna bestämmer (fordonsår). Av dessa två är årsmodell i alla sammanhang utom möjligen fordonsskatt det intressanta.
lennarte skrev:Som köpare av en bil borde det ju vara mer intressant att veta när den registrerades (alltså började användas).
Det är vanligen rätt ointressant eftersom registreringsdatum, tillverkningsdatum, fordonsår och årsmodell normalt ligger rätt nära varandra i tid. Alltså räcker det långt med bara årsmodell. För en köpare av nyare begagnat är det viktigare att veta hur långt bilen gått än att veta hur länge den varit i drift och för en köpare av äldre begagnat spelar ett halvår hit eller dit ingen större roll.
lennarte skrev:För en säljare är ju det ju det mest intressanta att den är så ny som möjligt.
Säljare är intresserade av att veta vad köpare är intresserade av och vad det är framgår av vad jag sade ovan.
lennarte skrev:Vad gäller reservdelar idag är det ju chassinummer son gäller.
Visst. Du kan alltid beställa på chassinummer om du vill. De flesta av oss finner det i många sammanhang enklare att umgås med årsmodeller än med chassinummer. Jag har exempelvis rätt bra koll på vad som skiljer olika årsmodeller av V70 åt. Jag har däremot dålig koll på vid exakt vilka chassinummer årsmodellavgränsningarna går. Jag är rätt säker på att samma sak gäller de flesta andra. Det är bara att kolla runt på forumet. Jag ser nästan aldrig någon som pratar om fordonsår och om chassinummer pratar man bara när man det gäller ting som ändrats under en och samma årsmodell. Däremot ser man mycket prat om årsmodeller hit och dit och för mig är det rätt uppenbart varför det förhåller sig så.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]