Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1204289
Den kostnaden hamnar till slut på slutanvändaren som handlar varor och tjänster, alltså du och jag. Transportkostnaderna ökar ju och nån reell vinst handlar det inte om idag som åkaren kan skära med täljkniv. Man får vända på varje krona som det är idag. På våra fordon förekommer endast originaldäck från Continental, regummerade är bannlysta då de inte håller den säkerhet som vårt företag kräver. Så nya vinterdäck runt om på varje ekipage lär bli kostsamt.

Här en bild på mitt fordon jag vinglar omkring med. 57 m3 bränsle (huvudsak bensin och diesel) som vi levererar til Circle K och Ingo mackar runt i hela Sverige.
Bilagor
965B7AA7-7842-425E-832E-6F5B121E1A00.jpeg
965B7AA7-7842-425E-832E-6F5B121E1A00.jpeg (1.72 MiB) Visad 382 gånger
#1204292
Startkostnaden blir ju en liten summa men totalt sett blir det ju ingen ökning egentligen då man får ut lika mycket mil sammanlagt som två uppsättningar sommardäck. Sen är ju i sammanhanget det en ganska liten del som en uppsättning däck kostar. Dom lastbilar jag köper in kostar mellan 5-7,5 milj styck och en uppsättning däck går på knappt 50 000:-
#1204294
Exyzäta skrev:Den kostnaden hamnar till slut på slutanvändaren som handlar varor och tjänster, alltså du och jag. Transportkostnaderna ökar ju och nån reell vinst handlar det inte om idag som åkaren kan skära med täljkniv. Man får vända på varje krona som det är idag. På våra fordon förekommer endast originaldäck från Continental, regummerade är bannlysta då de inte håller den säkerhet som vårt företag kräver. Så nya vinterdäck runt om på varje ekipage lär bli kostsamt. Ja det var så jag tänbkte också

Här en bild på mitt fordon jag vinglar omkring med. 57 m3 bränsle (huvudsak bensin och diesel) som vi levererar til Circle K och Ingo mackar runt i hela Sverige.
#1204297
StefanN skrev:Startkostnaden blir ju en liten summa men totalt sett blir det ju ingen ökning egentligen då man får ut lika mycket mil sammanlagt som två uppsättningar sommardäck. Sen är ju i sammanhanget det en ganska liten del som en uppsättning däck kostar. Dom lastbilar jag köper in kostar mellan 5-7,5 milj styck och en uppsättning däck går på knappt 50 000:-
20 däck för 50 tusen,låter rbilligt
#1204328
snepo skrev:Stackars åkerier. Fy f-n vad dyrt att köpa 16-20 däck till varje ekipage. Plus att de måste bytas ut då och då,både sommar och interdäck. Vem ska betala det?
Då kan jag säga att "Stackars mig som måste köpa nya vinterdäck till min bil". Tänk om det inte varit lag på vinterdäck, då hade jag sluppit det. ??:-/
#1205119
SvenB skrev:Då kan jag säga att "Stackars mig som måste köpa nya vinterdäck till min bil". Tänk om det inte varit lag på vinterdäck, då hade jag sluppit det.
Och jag som köpte 2 nya dubbade vinterdäck till min kära 745 -88B (Ska lägga på dom till helgen). Om 2 och en halv månad kan jag plocka av dom igen, då blir den bilen befriad från krav på vinterdäck...... :mrgreen:
#1205156
SvenB skrev:
snepo skrev:Stackars åkerier. Fy f-n vad dyrt att köpa 16-20 däck till varje ekipage. Plus att de måste bytas ut då och då,både sommar och interdäck. Vem ska betala det?
Då kan jag säga att "Stackars mig som måste köpa nya vinterdäck till min bil". Tänk om det inte varit lag på vinterdäck, då hade jag sluppit det. ??:-/
Viss skillnad,du har en bil att köpa till=4 däck. Ett åkeri har flera bilar och släp. Mångdubbelt med däck. Blir ännu tuffare för svenska åkerier,jämfört med annat som kommer in i landet
#1205161
snepo skrev:
SvenB skrev: Då kan jag säga att "Stackars mig som måste köpa nya vinterdäck till min bil". Tänk om det inte varit lag på vinterdäck, då hade jag sluppit det. ??:-/
Viss skillnad,du har en bil att köpa till=4 däck. Ett åkeri har flera bilar och släp. Mångdubbelt med däck. Blir ännu tuffare för svenska åkerier,jämfört med annat som kommer in i landet
Visst är det så. Men har du fler bilar och släp har du fler och större intäkter, förhoppningsvis. Dessutom tror jag svenska åkerier får övertag över "annat som kommer in i Sverige".

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]