Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1205386
joel80 skrev:Jag tror det här gynnar svenska åkare faktiskt.
Så länge man ser till att uppehålla lagen och sätta dit den som fuskar.
Däckkostnad, även om det är många däck, är ändå en relativt liten kostnad för allt vad en lastbil kostar och drar in.
fast problemet är just det att en lastbil drar inte in många kronor. för att köra ut ett gruslass häromkring drar en bil (ej vagn) 300 kr per lass med en körsträcka på 1-1/5 mil ungefär. ska det gå ihop måste den gå hela dagen, under sommaren går det väl ganska bra. men nu börjar det vara lungt och är så hela vintern så inte drar dom in många kr, är mer röda än gröna siffror
#1205389
Om det här betyder att det blir svårare för utländska åkare att köra i Sverige så ökar kanske täckningstiden? Plus att det ju inte handlar om någon dubblering av däckslitage-kostnad eller så, de mil man kör på vinterdäcken sparar man ju på sommardäcken.

Eftersom alla bilar som ska köra i Sverige krävs på detta får vi väl acceptera en prishöjning på en halv procent på skickat gods helt enkelt. Om olyckorna och fastkörningarna minskar så kanske både bolagen och vi andra kan tjäna på det i form av vunnen tid och mindre köer också.
#1205610
osla skrev:det kommer inte påverka utländska åkare alls då dom skiter fullständigt i vad som krävs här, får dom böter så kastar dom bara pappret och kör vidare
Inte om deras fordon klampas och de får sanktionsavgifter, fast det får de ju bara för allvarligare förseelser som cabotaget.

Jag hade gärna haft dubbade vinterdäck på min tankbil men de håller inte kvar dubben. Vi får nöja oss med rejäla klackar i grovmönstrade däck. Den levande kraften i flytande last är bedräglig att hantera vintertid. Antingen helt fulla fack eller helt tomma är det som gäller, allt skvalpande med halva fack är livsfarligt att köra runt med.
Senast redigerad av 1 Exyzäta, redigerad totalt 0 gånger.
#1205631
Exyzäta skrev:
osla skrev:det kommer inte påverka utländska åkare alls då dom skiter fullständigt i vad som krävs här, får dom böter så kastar dom bara pappret och kör vidare
Inte om deras fordon klampas och de får sanktionsavgifter, fast det får de ju bara för allvarligare förseelser som cabotaget.

Jag hade gärna haft dubbade vinterdäck på min tankbil men de håller inte kvar dubben. Vi får nöja oss med rejäla klackar i grovmönstrade däck. Den levande kraften i flytande last är bedräglig att hantera vintertid. Antingen helt fulla fack eller helt tomma är det som gäller, allt skvalpande med halva fack är livsfarligt att köra runt med.
Ja det har jag provat att köra förut. Tankbil med villaolja. Som du säger inte roligt,med halva fack.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]