Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1205170
SvenB skrev:
snepo skrev:
SvenB skrev: Då kan jag säga att "Stackars mig som måste köpa nya vinterdäck till min bil". Tänk om det inte varit lag på vinterdäck, då hade jag sluppit det. ??:-/
Viss skillnad,du har en bil att köpa till=4 däck. Ett åkeri har flera bilar och släp. Mångdubbelt med däck. Blir ännu tuffare för svenska åkerier,jämfört med annat som kommer in i landet
Visst är det så. Men har du fler bilar och släp har du fler och större intäkter, förhoppningsvis. Dessutom tror jag svenska åkerier får övertag över "annat som kommer in i Sverige".
Hoppas du har rätt där. Det är de som beställer transporter som gör fel. Använder utländska åkerier.
Senast redigerad av 1 snepo, redigerad totalt 0 gånger.
#1205172
snepo skrev: Hoppas du har rätt där.
Det gör jag med. Svenska regeringen måste göra något som gynnar svenska åkerier också, inte bara tvärt om. :wink:
#1205177
SvenB skrev:
snepo skrev: Hoppas du har rätt där.
Det gör jag med. Svenska regeringen måste göra något som gynnar svenska åkerier också, inte bara tvärt om. :wink:
Svenska regeringen behöver göra mycket. Men det ska vi inte ta upp här. Visst har det väl varit krav på vinterdäck förr? På tunga fordon. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
#1205182
snepo skrev: Svenska regeringen behöver göra mycket. Men det ska vi inte ta upp här. Visst har det väl varit krav på vinterdäck förr? På tunga fordon. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Enligt vad jag har hört är det lag på vinterdäck på driv och styrhjulen, men inte på övriga hjul eller släpvagnshjulen.
#1205183
Jag tror det här gynnar svenska åkare faktiskt.
Så länge man ser till att uppehålla lagen och sätta dit den som fuskar.
Däckkostnad, även om det är många däck, är ändå en relativt liten kostnad för allt vad en lastbil kostar och drar in.
#1205386
joel80 skrev:Jag tror det här gynnar svenska åkare faktiskt.
Så länge man ser till att uppehålla lagen och sätta dit den som fuskar.
Däckkostnad, även om det är många däck, är ändå en relativt liten kostnad för allt vad en lastbil kostar och drar in.
fast problemet är just det att en lastbil drar inte in många kronor. för att köra ut ett gruslass häromkring drar en bil (ej vagn) 300 kr per lass med en körsträcka på 1-1/5 mil ungefär. ska det gå ihop måste den gå hela dagen, under sommaren går det väl ganska bra. men nu börjar det vara lungt och är så hela vintern så inte drar dom in många kr, är mer röda än gröna siffror
#1205389
Om det här betyder att det blir svårare för utländska åkare att köra i Sverige så ökar kanske täckningstiden? Plus att det ju inte handlar om någon dubblering av däckslitage-kostnad eller så, de mil man kör på vinterdäcken sparar man ju på sommardäcken.

Eftersom alla bilar som ska köra i Sverige krävs på detta får vi väl acceptera en prishöjning på en halv procent på skickat gods helt enkelt. Om olyckorna och fastkörningarna minskar så kanske både bolagen och vi andra kan tjäna på det i form av vunnen tid och mindre köer också.
#1205610
osla skrev:det kommer inte påverka utländska åkare alls då dom skiter fullständigt i vad som krävs här, får dom böter så kastar dom bara pappret och kör vidare
Inte om deras fordon klampas och de får sanktionsavgifter, fast det får de ju bara för allvarligare förseelser som cabotaget.

Jag hade gärna haft dubbade vinterdäck på min tankbil men de håller inte kvar dubben. Vi får nöja oss med rejäla klackar i grovmönstrade däck. Den levande kraften i flytande last är bedräglig att hantera vintertid. Antingen helt fulla fack eller helt tomma är det som gäller, allt skvalpande med halva fack är livsfarligt att köra runt med.
Senast redigerad av 1 Exyzäta, redigerad totalt 0 gånger.
#1205612
Har inte svensk polis börjat hålla utländska förare/bilar tills böter är betalda?

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]