Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1203639
joel80 skrev:Isåfall får vi förbjuda lastbilar att köra i närheten av städer när det finns risk för halka. Under rusningstrafik kommer det alltid finnas lägen där trafiken står stilla.

Eftersom det går att motverka det här genom att ha däck med bättre grepp ser jag mycket positivt på nyheten om att man ska kräva vinterdäck på alla däck. Hur kommer det sig att du ser det som negativt att lastbilschaffisar får bättre grepp på alla hjul istället för bara på drivhjulen?
Du har inte läst något va ! Har vi problem med däcken ??? Men varför inte förbjuda bilar vissa tider ?
Elle varför inte sluta handla skit så behövs inte lastbilarna :D
#1203652
intruder1400. Du har fortfarande inte svarat på Joel:s fråga vad det blir för nackdel för dig att få bättre grepp på ALLA hjulen. Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
#1203654
Att endast ha bra däck på drivhjulen hjälper ju endast om lastbilen har problem att driva framåt. Det gör hjälper ju inte lika mycket om du vill svänga, stanna eller hålla dig kvar på en lutande väg, något som kan vara positivt för alla fordon då och då, speciellt de som väger många tiotals ton...

Tycker absolut att det är på tiden att något görs åt det här. Jag hoppas bara att gränspolisen faktiskt utför kontroller vid Öresundsbron och hamnarna så att lastbilarna som inte har rätt däck kan stoppas i tid.
#1203657
Problemet med lastbilar som fastnar är väl snarare ett systemfel i vinterväghållningen. Och förmodligen utlänska bilar med otillräcklig däckutrustning. Sedan sedan är det ju 6 - 8 hjulpar på ett ekipage, men bara 2 som driver (i dom flesta fall) så drivning på fler hjulpar hade nog hjälpt mer än vinterhjul på alla axlar. Nu hjälper detta inte mot dom som "ställer sig på tvären" men det hade säkert hjälpt i många fall. Sedan vet jag inte hur många av dessa som "ställer till det" som kör med obromsade bilar. Det är inte ovanligt att utlänska trailerdragare kopplar ur bromsarna på dragbilen för att "spara" dragarens egna bromsar.
#1203667
lennarte skrev:Sedan vet jag inte hur många av dessa som "ställer till det" som kör med obromsade bilar. Det är inte ovanligt att utlänska trailerdragare kopplar ur bromsarna på dragbilen för att "spara" dragarens egna bromsar.
Detta måste vara väldigt olagligt. Hoppas att de får kännbara straff efter en olycka, eller redan då de "ställt till det".
#1203686
SvenB skrev:Detta måste vara väldigt olagligt. Hoppas att de får kännbara straff efter en olycka, eller redan då de "ställt till det".
Visst är det olagligt, fick reda på att dom gjorde så av en bekant som jobbar på en speditionsfirma som har trailers och som hyr in (främst) utlänska dragbilar med förare. Helt plötsligt ökade service behovet på bromsarna till trailrarna och då började dom kolla upp varför.....
#1203805
lennarte skrev:Problemet med lastbilar som fastnar är väl snarare ett systemfel i vinterväghållningen. Och förmodligen utlänska bilar med otillräcklig däckutrustning. Sedan sedan är det ju 6 - 8 hjulpar på ett ekipage, men bara 2 som driver (i dom flesta fall) så drivning på fler hjulpar hade nog hjälpt mer än vinterhjul på alla axlar. Nu hjälper detta inte mot dom som "ställer sig på tvären" men det hade säkert hjälpt i många fall. Sedan vet jag inte hur många av dessa som "ställer till det" som kör med obromsade bilar. Det är inte ovanligt att utlänska trailerdragare kopplar ur bromsarna på dragbilen för att "spara" dragarens egna bromsar.
är inte helt så enkelt heller. om vi tar 2 st lika bilar 3 axliga bilar, den ena en boggi bil och den andra en tandem (drift på båda axlarna bak) så kommer den vanliga boggie bilen ta sig betydligt mycket bättre på tomkörning eller med lätt last än tandem bilen som inte alls kommer ta sig lika bra pga för lite marktryck på drivande hjul, om än det är en axel till som driver så kommer det börja slira snabbare med den. men med last så kommer tandemaren tugga sig fram ordentligt bra, speciellt om man låser både mitt diff och axlarna. då kan boggiebilen hamna efter, men lite olika beroende på vad det är för boggie på den bilen då det finns "2" olika sorter, den ena pressar så mycket grejjerna bara orkar, då får man bra grepp på driven även med full last då sista axeln i princip är i luften. men då finns det den andra boggien som kallas för europa boggie, den pressar nästan inget alls pga den tycker det blir för tungt.
men visst hjälper det väl med vinterdäck på alla axlar delvis, blir ju inte sämre iaf. men för dom som det tagit stopp för i en brant lång backe kommer det nog inte hjälpa särskilt mycket då det kommer börja glida efter en stund då dom varma hjulen tinat snön och sen frysit åt igen, då börjar det glida.

det största problemet är utlänningarna, speciellt dom 2 axliga dragarna som inte får lasta något fram i trailern för att det då blir för tungt pga högt axeltryck, så allt tungt hamnar bak och allt lätt fram, en drivande axel får högst väga 11,5 ton, en boggie får väga 18-19 ton beroende på om det är dubbelmontage eller vägvänlig fjädring, det är en stor skillnad på att ta sig fram med dessa skillnader, speciellt om man kan pressa boggien så du får all vikt på drivande axel
#1203937
För de som inte har sett att det finns automatiska snökedjor för drivhjulen på lastbilar kommer här en film.


Men jag skulle tro att bästa och säkraste framdrivningen på lastbilar blir när framhjulen drivs med elmotorer i låg fart som ett fyrhjulsdriftsystem.
#1203954
osla skrev:är inte helt så enkelt heller. om vi tar 2 st lika bilar 3 axliga bilar, den ena en boggi bil och den andra en tandem
Det är sant, men jag tänkte en annan axel, eftersom det ofta är trailerdragare inblandade (fick ju förklaring ovan varför) så varför inte en drivande axel på trailern. Borde hjälpa lite även om det är en 3-axlad med t.ex snökedjor på om man kommer in i besvärligt väder. Eldrift då kanske eller en egen liten dieselmotor för det hade blivit gigantiska batterier eller kablar om man skulle ta strömmen från dragbilen. Framhjulsdrift kanske också funkat men om du har mest tyngd längst bak så ska ju drivningen vara där, för bästa effekt. Framför allt hade det varit till hjälp om man skulle "backa loss"
#1204131
SvenB skrev:intruder1400. Du har fortfarande inte svarat på Joel:s fråga vad det blir för nackdel för dig att få bättre grepp på ALLA hjulen. Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck.
Läs vad jag skrev ovanför ditt inlägg !
Jag tolkar det som att du köper nya däck varje vår o höst ?
"Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck"
De är inget jag kan styra över ! Frågan är väl vem som vill ha billiga transporter ? Vem ska stoppa dom ?

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]