Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1203445
Bra och tydlig artikel men om du inte orkar läsa kommer snabbvarianten:

- Du köper en dunk med AdBlue som kostar asmycket hos ÅF men inte alls lika mycket hos Lantmännen, Swedol och Biltema

- Du öppnar ett särskilt hål bredvid tanklocket var 800-1200e mil

- Häll i tills det tar stopp

= Färdigt!

Det är alltså ingen jobbig procedur alls och bilen varnar själv tydligt och långt innan när AdBlue måste fyllas.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1203468
Var i Eskilstuna i går. På lastbilsmacken vid Volvo stod en cistern med Adblue målat på. Används detta även på lastbilar?
av Lövet
#1203471
Ja det finns på lastbilar också. Tror till och med det kom före där.
Dock kan man vad jag förstår inte använda en lastbilspump för AdBlue till sin personbil. De har helt olika flödeshastighet.
av Malmstroem
#1203579
Jag fyller i från lastbilsmacken. Billigaste stället (ca 7:- litern) och minst kladd. Du behöver en magnet att sätta runt pistolen för att få det att fungera, t.ex. en sån här http://shop.alvestadtanken.se/adblue-ta ... ill-adblue.

En lastbilstank för adblue har magneten inbyggd -- då behövs ingen lös.

Jag är inte helt säker på att det är riskfritt att toppfylla en adblue-tank. Jag har hört obekräftade rykten om att det kan bli problem om systemet är toppfyllt och det sedan blir rejält kallt.

Det verkar gå åt närmare 10 liter adblue på 1000 mil i min A6 Allroad med 3-liters sexa. Adblue-tanken fylls vid service, sedan brukar jag få toppa upp ca 1000 mil senare, och sedan en gång till innan serviceintervallet på 3000 mil.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]