Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1203199
Baserat på vad skillnaden brukar vara mellan motsvarande starka bensin och diesel skulle jag gissa runt 2dl per mil. Brukar ligga där nånstans.
av Lövet
#1203214
Lägg på 35% så ligger du nog i närheten.
av Lövet
#1203219
Felvisningen är normalt sett större på dieseln och snittvärdet är nånstans runt 35%. Dock är bensinarna inte sådär fasligt mycket exaktare längre.

Om jag får gissa vart verkliga test kommer hamna så gissar jag runt 0,65-0,75 för dieseln och 0,85-0,95 nånstans för bensinaren. Kolla vad exempelvis Skoda Karoq och Volkswagen Tiguan drar med motsvarande motor. Tror inte Volvo kan trolla bättre med förbrukningen.
av Mwi
#1203287
DN har testat XC60 T5 AWD och fick en snittförbrukning på 0,96 liter/mil (Volvos siffror 0,73 liter/mil), och för D5 AWD blev det 0,73 liter/mil (Volvos siffror 0,55 liter/mil). Så det bör ge en rimligt bild av skillnaden på bränsleförbrukningen mellan T5 och D4 i XC40 så Lövet verkar vara nära sanningen. Frånsett bränsleförbrukningen så blev de väldigt positiva till T5:an.
#1203335
Mina upplevelser är att D4 awd är lite snålare än D5 awd. Men jag har även erfarenheten av T5 och den drivlinan går också snålt om man vill och kan hålla sig från att gasa :wink:

Exakt hur mycket det skiljer i förbrukning och vad den kommer ligga på är omöjligt att svara på då körsättet (bland annat) är helt avgörande.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1203374
Mccartney skrev:Jag kommer köra 90% på motorväg:) man borde kunna få T5 gå rätt snålt. Tror att den är rätt mycket roligare att köra:)
90% motorväg och farthållare...då hade jag tagit en diesel.

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]