Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1202645
Har fått prisförslag på följande bilar.

Xc40 D4awd 458.000

Xc40 T5Awd 474.000

Metallic lack,
Klimat paket
Teknikpaket
Lastpaket
Tonade rutor
Parkeringskamera 360
Panoramaglastak
Nokian vinterdäck

Mercedec GLA250 4M med samma utrustning men inga vinter däck 434.700

Vad tycker ni om detta?

Tycker att Mercan är rätt prisvärd:)
Senast redigerad av 2 Mccartney, redigerad totalt 0 gång.
#1202657
Vill du vara GLA är ju valet enkelt :wink:
Skämt å sido, i Mercan är det väl analog instrumentering? Volvos digitala ger ett i mitt tycke modernare intryck.
Dessutom åker man väl lite lägre i GLA-bilen? Utvändigt ser sitthöjden mer ut som motsvarande V40CC, mao två olika biltyper.
Dock tycker jag att GLA-bilen har en snyggare akter än XC40.
#1202667
Tror det är analogt på mercan, men såg nu att det båda framstolarna var el på mercan men fördelen på volvo är att det var läderklädsen medan det på mercan var konstläder.

330kr/månad ville de på mercedes för service avtal. Volvo 100lappen billigare där:)
#1202677
GLA är ju äldre och du har dessutom betydligt mindre plats bak och i bagaget så jag skulle hellre ta XC40 eller eventuellt en X1.
#1202705
GLA är i mina ögon mer en V40CC, inte alls jämförbar med XC40.
#1202981
Den är mindre men framförallt är grundmodellen avsedd att konkurrera i en lägre prisklass. Det märks invändigt tycker jag.
#1203010
Jag tycker interiören i A-klass och GLA känns billig, rent ut sagt. Inte Mercedes-klass.

Av naturliga skäl inte hunnit känna och klämma på nya XC40, men jag tycker interiören ser riktigt lyckad ut för sin klass. Har även hunnit se två stycken i trafiken (R-Design i vitt i båda fallen) och den har en hel del pondus, tyckte den såg större ut än vad den är!
#1203701
Provkörde xc60 D4 awd och xc60 T5awd idag. Förbrukningen blev 0,67 på D4 med 21 tums hjul och T5 0,87 med 22 tums hjul. Kan tänka mig en deciliter mindre på xc40 med motsvarande motor. Tror att T5 på xc40 har bara 237hk.

Det värsta var att gången på D4 kändes bättre vet inte om det var vridet som kändes annorlunda.

Ska försöka test köra Aud Q2 190hk bensinmotor och GLA 250 för att jämföra:)

För skoj skull provkörde jag en V60CC 150hk D3 också och kan säga att det märks stor skillnade på xc60 och V60. Den sistnämnde känns gammal:)
#1203726
Q2 håller jag likt GLA en klass lägre än där XC40 är tänkt att konkurrera. Kolla var grundmodellerna ligger prismässigt så ser du. Q3 är en mer jämlik bil i så fall.

Q2 är pyyyyyyteliten i baksätet om det är något som är viktigt för dig.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]