Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1202261
Ja detta är svårt.

Jag står i valet och kvalet här, antingen:

Beställa i årsskiftet (inte fören då man kan provköra XC40), få bilen första kvartalet, dvs februari/mars.

Eller....

Beställa 2019 i mars/april. Riskera att få den efter första juli. Har svårt att tro att det ska dröja hela sommaren innan man får den med tanke på att Volvo själva säger att 2018 som beställs i höst och i årskiftet kommer levereras första kvartalet 2018.

Det jag hoppas på är att det finns en hybridvariant (gärna med sneakmotor) som inte är dyrare än ex T5 intro som finns för beställning just nu. Då skulle jag verkligen vänta. Men annars är det kanske bättre att beställa runt årskiftet och få en 2018.

Det måste ju bara komma ut en billigare hybrid annars hur i fan har annars Volvo tänkt att sälja dom rena fossilvarianterna med tanke på den nya skatten. Lär ju bli en kraftig nedgång i dessa modeller överlag.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1202269
Jag avundas inte ditt dilemma att välja. Men hur stor är den högre skatten?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1202275
volvobrasse skrev:
Nära 7000:-/år för en T5!
Vad kostar den före 1/7?
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1202277
SvenB skrev:
volvobrasse skrev:
Nära 7000:-/år för en T5!
Vad kostar den före 1/7?
Ingen aning eftersom ingen XC40 finns på vägarna ännu, men kikade på en bensinare XC60 2017 så kostar den 1500:-/år. Min V60 T3 kostar någon tusenlapp.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1202308
volvobrasse skrev:
SvenB skrev:Jag avundas inte ditt dilemma att välja. Men hur stor är den högre skatten?
Nära 7000:-/år för en T5!
Då finns det väl bara två vägar att gå. Antingen köpa en T5:a som levereras före 1/7, eller köpa en som levereras efter 1/7 med en mindre motor.
av oykkh
#1202399
Hoppas verkligen att volvo släpper sin plug in hybrid på xc40 till våren. Men tveksamt. Blir det nästa år så verkar hösten mera troligt. Annars borde dom sagt ngt när dom pratade om MY2019 modellerna. Enligt journalister som jag mailat så tror dom först år 2019..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1202401
Jag funderar nu på att förmodligen beställa en T5 R-design AWD. Helst skulle jag vilja ha en T4 automat FWD R-design. Men frågar mig om det kommer skilja så värst mycket i pris. Men dom paketen som ingår i intromodellen som skall läggas på en T4:a + automat + r-design men minus T5/AWD kanske inte skiljer sjukt mycket pengar ändå?

Hmm....
av Calva14
#1202402
volvobrasse skrev:Jag funderar nu på att förmodligen beställa en T5 R-design AWD. Helst skulle jag vilja ha en T4 automat FWD R-design. Men frågar mig om det kommer skilja så värst mycket i pris. Men dom paketen som ingår i intromodellen som skall läggas på en T4:a + automat + r-design men minus T5/AWD kanske inte skiljer sjukt mycket pengar ändå?

Hmm....
Det lutar åt att jag gör det också, i min värld det enda rimliga när man vägt alla för- och nackdelar.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]