Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1202277
SvenB skrev:
volvobrasse skrev:
Nära 7000:-/år för en T5!
Vad kostar den före 1/7?
Ingen aning eftersom ingen XC40 finns på vägarna ännu, men kikade på en bensinare XC60 2017 så kostar den 1500:-/år. Min V60 T3 kostar någon tusenlapp.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1202308
volvobrasse skrev:
SvenB skrev:Jag avundas inte ditt dilemma att välja. Men hur stor är den högre skatten?
Nära 7000:-/år för en T5!
Då finns det väl bara två vägar att gå. Antingen köpa en T5:a som levereras före 1/7, eller köpa en som levereras efter 1/7 med en mindre motor.
av oykkh
#1202399
Hoppas verkligen att volvo släpper sin plug in hybrid på xc40 till våren. Men tveksamt. Blir det nästa år så verkar hösten mera troligt. Annars borde dom sagt ngt när dom pratade om MY2019 modellerna. Enligt journalister som jag mailat så tror dom först år 2019..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1202401
Jag funderar nu på att förmodligen beställa en T5 R-design AWD. Helst skulle jag vilja ha en T4 automat FWD R-design. Men frågar mig om det kommer skilja så värst mycket i pris. Men dom paketen som ingår i intromodellen som skall läggas på en T4:a + automat + r-design men minus T5/AWD kanske inte skiljer sjukt mycket pengar ändå?

Hmm....
av Calva14
#1202402
volvobrasse skrev:Jag funderar nu på att förmodligen beställa en T5 R-design AWD. Helst skulle jag vilja ha en T4 automat FWD R-design. Men frågar mig om det kommer skilja så värst mycket i pris. Men dom paketen som ingår i intromodellen som skall läggas på en T4:a + automat + r-design men minus T5/AWD kanske inte skiljer sjukt mycket pengar ändå?

Hmm....
Det lutar åt att jag gör det också, i min värld det enda rimliga när man vägt alla för- och nackdelar.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1202403
Nu börjar ni resonera som mig. Jag blev i går lite kall när jag tog reda på lite om vad den nya skatten skulle betyda för mig. Visste inte att den del av förslaget som rör "gamla" bilar dragits tillbaka. Men jag har ju nyss bytt bort min D2:a mot en D3:a. Och det är en 5 cylindrig D3:a. Nu kommer jag undan med en fördubbling av fordonsskatten eftersom förslaget är ändrat. Räkna nu ordentligt, och unna er den bil ni vill ha. Det gjorde jag.
Lycka till :)
av Mccartney
#1202445
SvenB skrev:Nu börjar ni resonera som mig. Jag blev i går lite kall när jag tog reda på lite om vad den nya skatten skulle betyda för mig. Visste inte att den del av förslaget som rör "gamla" bilar dragits tillbaka. Men jag har ju nyss bytt bort min D2:a mot en D3:a. Och det är en 5 cylindrig D3:a. Nu kommer jag undan med en fördubbling av fordonsskatten eftersom förslaget är ändrat. Räkna nu ordentligt, och unna er den bil ni vill ha. Det gjorde jag.
Lycka till :)
Kommer skatten att bli högre för bilar som är in reggade innan den 1 Juli 2018?

Eftersom dem höjer skatten på fordonen kommer de då sänka skatten på bränslet? :D
Användarvisningsbild
av SvenB
#1202542
Inte om det reviderade förslaget kommer i budgetpropositionen. Innan revideringen hade det blivit högre skatt på bilar köpta före 1/7 2018 också. Att jag skrev att minfordonsskatt fördubblats, beror på att jag köpt annan bil.
Att bränsleskatten skulle sänkas, glöm det den här regeringen sänker inga skatter, de höjer bara.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1202601
Verkar också som en hel del folk beställer XC40 utan att ens provköra den enligt säljaren Förvånar mig. En annan fråga, finns inte tillvalet progressiv hastighetsberoende styrservo längre som tillval när man bygger bil? På XC40 ser jag inget tillval och inte på V90 heller?

Har det idag på min V60 och tycker det är grymt. Fick en XC60 som hyrbil som var utan detta och den kändes sjukt seg att ratta i jämförelse.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]