Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1230920
SBergdahl skrev: Då borde väl rimligtvis S60 CC också ligga bra till. Samma bil men mindre resonanslåda i kupén.
Storleken på kupen avgör inte ljudnivån. Då skulle ju en stor Mercedes S-Klass med stor kupe vara bullrigare än tex super liten Kia Piccanto med minimal kupe.

Det hänger på hur bra man isolerat bakdelen av bilen mot vägbuller som letar sig upp via bakvagnen.

Kommer det upp via bagaerummets golv så blir sedanen tystare, men kommer det upp via baksätets golv och sidor så spelar det ingen roll om det är sedan eller kombi.
#1230965
VolvoB20 skrev:
SBergdahl skrev: Då borde väl rimligtvis S60 CC också ligga bra till. Samma bil men mindre resonanslåda i kupén.
Storleken på kupen avgör inte ljudnivån. Då skulle ju en stor Mercedes S-Klass med stor kupe vara bullrigare än tex super liten Kia Piccanto med minimal kupe.

Det hänger på hur bra man isolerat bakdelen av bilen mot vägbuller som letar sig upp via bakvagnen.

Kommer det upp via bagaerummets golv så blir sedanen tystare, men kommer det upp via baksätets golv och sidor så spelar det ingen roll om det är sedan eller kombi.
Givet en I övrigt likadan bil kommer en sedan ha färre möjligheter för bullret att tränga in i kupén, en mindre resonanslåda och mindre glas. Om V60CC är tyst har en S60CC förutsättningar att vara ännu lite tystare. Den måste dock inte vara det beroende på var bullret kommer ifrån.

Att jämföra olika bilar blir en helt annan diskussion där olika konstruktioner är relevanta.
#1230971
SBergdahl skrev:
VolvoB20 skrev:
SBergdahl skrev: Då borde väl rimligtvis S60 CC också ligga bra till. Samma bil men mindre resonanslåda i kupén.
Storleken på kupen avgör inte ljudnivån. Då skulle ju en stor Mercedes S-Klass med stor kupe vara bullrigare än tex super liten Kia Piccanto med minimal kupe.

Det hänger på hur bra man isolerat bakdelen av bilen mot vägbuller som letar sig upp via bakvagnen.

Kommer det upp via bagaerummets golv så blir sedanen tystare, men kommer det upp via baksätets golv och sidor så spelar det ingen roll om det är sedan eller kombi.
Givet en I övrigt likadan bil kommer en sedan ha färre möjligheter för bullret att tränga in i kupén, en mindre resonanslåda och mindre glas. Om V60CC är tyst har en S60CC förutsättningar att vara ännu lite tystare. Den måste dock inte vara det beroende på var bullret kommer ifrån.

Att jämföra olika bilar blir en helt annan diskussion där olika konstruktioner är relevanta.
En resonanslåda förstärker ju ljudet genom självsvängning, resonans, om du gör lådan större blir det inte mer resonans, mest bara att resonansfrekvensen flyttas nedåt i registret. Det kan göra att bullret upplevs som mindre störande.

Japp, en sedan har mindre glasytor, men samtidigt sitter du ju längre ifrån bakrutans glasyta.

Om en kombi och en sedan är identiska på en bilmodell kan man ju också fundera över. På BMW 5:an är ju t.ex. stötdämparna olika vinklade och infästa i karossen på "samma" 5:a om du köper den som sedan eller kombi för att man vill prioritera lastbredden på kombin. Det ger olika ljudupplevelse och man kan därför inte vara bombsäker på att sedanen ska vara tystare.

Ofta är sedanen tystare, men det är inget man kan vara säker på alltid gäller för alla modeller bara för att luftvolymen, eller glasytorna är större, andra faktorer kan ha större inverkan som tex infästningen av hjulupphängning mellan kombi o sedan, ofta är ju däck/vägljud mer störande än fartvinden..

Kombin kan ju tex ha större lastvikt, och därför hårdare sättning i hjulupphängningen bak, och därför bli bullrigare.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]