Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1201420
Ska troligtvis vecko pendla mellan Malmö o karlskrona 40mil tur o retur.

Villen bil hade kunnat passa?

Har tidigare ägt V70My08 2.5FT, xc70My12 D5, V60 T6:)

V40cc, v60cc eller har ni förslag på någon annan?

Vill ha en bränslesnål, Awd:)
#1201485
Jag skulle rekommendera en 60, 70 eller 80-serie med adaptiv farthållare. Gärna med automat också så att den får kökörningsassistent.

Om du inte behöver bagaget så borde du titta på S60 och S80. De är oftast lite ovanligare och det finns inte lika många som köper de då det är dödstraff att ha något annat än kombi i Sverige. Borde gå att få det billigare än en kombi-variant.
#1201489
40 mil pendling i veckan ger ca 1.800 mil extra om året.

Visst är det bra med bränslesnål bil, men det kommer inte att bli extremt dyrt om den tar någon deciliter till per mil.

Är det en extrabil du är intresserad av, eller ska den fungera som familjebil också?
#1201496
S60, V60, V40 cc i T4, D4 så får du en trevlig motor med tillräckligt med kraft i alla lägen samt på motorvägen drar de inte märkbart mer än andra, kanske till och med mindre då du slipper varva den.

Men ärligt, varför är folk så insnöade på förbrukningen. Kör smart, låt resan hem på 40 mil ta fem min längre, håll koll på däcktryck, samt ät lite jordnötter/nötter och russin och skölj ner det med kranvatten istället för hamburgerhaket när du pendlar så sparar du mer pengar.
#1201587
LarsBd skrev:Vilken nytta har du av AWD på motorväg (som jag antar att det är) i södra Sverige?
Awd känns som en extra säkerhet.

Det kommer bli en familjebil:) flickvännen har två tonårskillar så ibland kan det bli fullt i bilen.

Först tänkt och leasa en V40 d2 för 3650kr inkl 3000mil men då känns det som att man måste tänka på hur mycket man kör:)

Väldigt sugen på en V60 cross country D4 Awd. Men så undrar man hur länge får man köra diesel?
#1201598
Viktigast är att du hittar en bil med AWB.. Det ger den säkerhet man verkligen behöver när det gäller. ;)

Ska du spara pengar på förbrukningen väljer du fwd och manuell växellåda.

Finns ingen säkerhetsvinst i AWD, endast framkomlighetsvinst... Statistiken säger snarare tvärtom. De med AWD är oftare med i allvarliga olyckor i halka.. Man tror att det är mindre halt än vad det är, sen när man väl ska stanna eller svänga kvittar det om du har AWD.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... a-vintern/
#1201618
joel80 skrev:Viktigast är att du hittar en bil med AWB.. Det ger den säkerhet man verkligen behöver när det gäller. ;)

Ska du spara pengar på förbrukningen väljer du fwd och manuell växellåda.

Finns ingen säkerhetsvinst i AWD, endast framkomlighetsvinst... Statistiken säger snarare tvärtom. De med AWD är oftare med i allvarliga olyckor i halka.. Man tror att det är mindre halt än vad det är, sen när man väl ska stanna eller svänga kvittar det om du har AWD.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... a-vintern/
Ok:) jag har haft två bilar med Awd innan och har inte tagit fler risker med dem bilarna än när jag hade en icke AWD:)

Kan tänka mig att detta fenomen gäller yngre förare:)

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3-16 som jag bytte till Sommardäc[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]