Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1201908
Malmstroem skrev:Jag väljer att byta olja på 1500 mil. Det ger med din uträkning 20.000:- extra på 30.000 mil.

Jag torde inte ha bilen längre än typ 15.000 mil. Det halverar igen till 10.000:-

Sedan går det relativt lätt att hitta billigare ställen att byta på än märkesverkstaden. Vi pratar här inte om en hel service, utan endast byte av olja och oljefilter. Gör jag det själv hamnar jag på ca 500:-, kan nog hitta någon som gör det för en tusenlapp.

Då är vi nere i 2.500:- till 5.000:- för att se till att bilen har fräsch olja under tiden jag äger den. Det kan jag tycka att det är värt.
Har du bara bilen i 15000 mil så är det nog vettigare att välja ett försäkringsbolag som har förlängd maskinskadeförsäkring. Både billigare och bättre. Täta oljebyten garanterar inte felfrihet. Försäkringen ersätter alla maskinskador om du servat enligt föreskrifterna.

Där har vi för övrigt ännu en indikation på att longlife inte orsakar nämnvärda problem. Försäkringsbolagen skulle ju gå i taket av alla maskinskador!
#1201911
Det var en diskussion för ett tag sedan om att köpa bil som ett exempel tog någon en V70 Diesel C:a -14 års modell. Den hade gått 16000 mil och var perfekt servad till 10000 mil, sedan inte mer. Om nu oljebyte inte har så stor betydelse så skulle det inte vara några problem att köpa en sådan, eller??

Sedan är detta aldrig några problem för förste ägaren heller, jag tror att övervägande delen av er som skriver här köper en bil som gått mer än nämnda 15000 mil och då kan det vara 3 - 4 ägare sedan ny. Bilen ovan var en leasingbil och dom brukar ju skötas....
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1201912
Bilen ska fortfarande servas vartannat år max 3000 mil. Att den tål 3000 mil (under rätt förutsättningar!) innebär inte att det är ofarligt att köra 6000 utan service alls.
#1201925
Lövet skrev:Bilen ska fortfarande servas vartannat år max 3000 mil. Att den tål 3000 mil (under rätt förutsättningar!) innebär inte att det är ofarligt att köra 6000 utan service alls.
Nä, den har ju bevisligen gjort det, men hur ser den motorn ut inuti?? Tänker på hur frugans Passat såg ut inuti och då hade den "bara" gått 5000 mil sedan ny. Dom flesta motorer som kokksar igen gör det inte förrän efter dom 15000 milen vi pratar om här, utom då tidigare nämnda VW och Audi, där var det vanligt vid typ 8000 mil. VW hade då i alla fall ett fast pris på att rengöra en kokksad motor. Kompisen som har bilverkstad har bytt motor på ett flertal Volvo (60 och 70 modeller). Ford vet jag hade stora problem, var intresserad av en beg. Ford Kuga (samma som XC60) så jag läste en del om den modellen då.
#1202103
lennarte skrev:Det var en diskussion för ett tag sedan om att köpa bil som ett exempel tog någon en V70 Diesel C:a -14 års modell. Den hade gått 16000 mil och var perfekt servad till 10000 mil, sedan inte mer. Om nu oljebyte inte har så stor betydelse så skulle det inte vara några problem att köpa en sådan, eller??

Sedan är detta aldrig några problem för förste ägaren heller, jag tror att övervägande delen av er som skriver här köper en bil som gått mer än nämnda 15000 mil och då kan det vara 3 - 4 ägare sedan ny. Bilen ovan var en leasingbil och dom brukar ju skötas....
Det är ju rätt stor skillnad mellan 3000 mil och 6000 mil. Men under bra förhållanden kan man säkerligen köra betydligt mer än 3000 med samma olja utan några som helst problem.

Det finns ju flera här i tråden som påstår att longlife orsakat stora problem redan innan 15000 mil. Jag tillåter mig att tvivla på att det är särskilt vanligt.
#1202106
intruder1400 skrev:Min lastbil är det 6000 mil eller 6 månader !
Hojarna o bilarna byter jag varje år eller max 2000 mil .
Dom oljorna har vart fina i färgen ! Ja inte natt svarta :D
Har inte lastbilar idag ett "oljeraffinaderi" som renar oljan betydligt mer än ett filter. Det fanns som "extra utrustning" när jag höll på på heltid med detta.
En olja som inte blir svartare vid användning gör inte sitt jobb ordentligt. Oljan ska lösa samla upp allsköns föroreningar som bildas i motorn och som ska följa med vid oljebyte. Gör den inte det så bildas dessa kokksavlagringar som med tiden ställer till problem. Det blir ju inte lika svart som det var förr, men det ska mörkna ordentligt. Motorerna är (normalt sett) betydligt renare invändigt idag är vad dom var på -60-talet när jag började på en bilverkstad som "lue", alltså den lägst stående varelsen på verksta'n som gjorde "skitjobben". D.v.s rundsmörjning och oljebyte.
#1202581
lennarte skrev:
intruder1400 skrev:Min lastbil är det 6000 mil eller 6 månader !
Hojarna o bilarna byter jag varje år eller max 2000 mil .
Dom oljorna har vart fina i färgen ! Ja inte natt svarta :D
Har inte lastbilar idag ett "oljeraffinaderi" som renar oljan betydligt mer än ett filter. Det fanns som "extra utrustning" när jag höll på på heltid med detta.
En olja som inte blir svartare vid användning gör inte sitt jobb ordentligt. Oljan ska lösa samla upp allsköns föroreningar som bildas i motorn och som ska följa med vid oljebyte. Gör den inte det så bildas dessa kokksavlagringar som med tiden ställer till problem. Det blir ju inte lika svart som det var förr, men det ska mörkna ordentligt. Motorerna är (normalt sett) betydligt renare invändigt idag är vad dom var på -60-talet när jag började på en bilverkstad som "lue", alltså den lägst stående varelsen på verksta'n som gjorde "skitjobben". D.v.s rundsmörjning och oljebyte.
? Har jag aldrig hört talas om "oljeraffinaderi" ! Sitter ett eller två oljefilter o forntids Scanian hade cyklonrenare eller vad de heter ;-)
När o om olja börjar bli svart så enligt MB trimmare beror det på otät motor ! "Var upp till V-ås o optimera fyra styck pga effekt förlust på den svenska Dieseln" Tycker det låter logiskt,
Min lastbil har rullat 49,000 mil o inte är oljan svart i den o motorn går bra med bra bränsleförbrukning ! eller någon av mina fordon
#1205775
Bokade precis service för en VW företagsbil. Inkluderat är endast oljebyte samt kontroll av bromsbeläggens slitage. 3500 Kr vill den auktoriserade verkstaden ha!

Vad kan det ta för en erfaren mekaniker med bra utrustning? 15 Min? Vad kan materialet kosta verkstaden? 300 Kr?

Drar man av momsen så tar de i så fall 2500 kr för arbetet. Det är en timdebitering på 10 000 Kr! Detta måste ju gränsa till ocker...

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]