av Massabrassan - ons 04 okt 2017, 12:41
- ons 04 okt 2017, 12:41
#1201908
Där har vi för övrigt ännu en indikation på att longlife inte orsakar nämnvärda problem. Försäkringsbolagen skulle ju gå i taket av alla maskinskador!
Malmstroem skrev:Jag väljer att byta olja på 1500 mil. Det ger med din uträkning 20.000:- extra på 30.000 mil.Har du bara bilen i 15000 mil så är det nog vettigare att välja ett försäkringsbolag som har förlängd maskinskadeförsäkring. Både billigare och bättre. Täta oljebyten garanterar inte felfrihet. Försäkringen ersätter alla maskinskador om du servat enligt föreskrifterna.
Jag torde inte ha bilen längre än typ 15.000 mil. Det halverar igen till 10.000:-
Sedan går det relativt lätt att hitta billigare ställen att byta på än märkesverkstaden. Vi pratar här inte om en hel service, utan endast byte av olja och oljefilter. Gör jag det själv hamnar jag på ca 500:-, kan nog hitta någon som gör det för en tusenlapp.
Då är vi nere i 2.500:- till 5.000:- för att se till att bilen har fräsch olja under tiden jag äger den. Det kan jag tycka att det är värt.
Där har vi för övrigt ännu en indikation på att longlife inte orsakar nämnvärda problem. Försäkringsbolagen skulle ju gå i taket av alla maskinskador!