Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1205814
Du räknar helt tokigt. Till att börja med kan man inte debitera 100% av mekanikerns tid. Kunder dyker inte upp, bilar måste flyttas, delar ska hämtas. Några 15 minuter tar det inte heller inklusive allt, snarare 45-60. Sedan ska du hyra en lokal i en storstad (för du har statistiskt sett ingen lust att åka ut på landet) vilket kostar miljontals kronor per år. Sedan ska du ha verkstadssystem som du hyr från fabriken för flera hundra tusen om året. Sedan ska du ha en faktureringsavdelning, en reklamationsavdelning, en logistikavdelning osv. Sedan har du kunder som vägrar betala för utfört jobb med mera.
Marginalen på en auktoriserad verkstad ligger i storleksordningen 5%, inte mer. Det är helt bortkastat att försöka räkna på ett enskilt jobb på det sättet.

Självklart kan du komma ner i debitering om du åker ut till en frifräsare som står i en oljegrop ute på landet och skriver kvittot med bläckpenna. Men det har du (om du är en genomsnittlig ägare av en nyare bil) normalt sett ingen lust med. Tillgänglighet, pålitlighet, intryck väger tyngre än vad en service kostar vartannat år.
#1205908
Det är inte konstigt att "vanligt folk" går till billigare verkstäder. Man kan ju faktiskt få en stämpel i boken på andra ställen också. Rent teoretiskt kan oljan och filtret inte kosta mer än 1000 kr och det är ju i.f.s ett ordentligt "rövarpris" och då skulle bytet kosta 2500 kr inkl. att montören går runt och lyser med en ficklampa på bromsoken medans oljan pumpas ut. Något fel är det på prissättningen om nu detta är rätt
#1206377
Lövet skrev:Du räknar helt tokigt. Till att börja med kan man inte debitera 100% av mekanikerns tid. Kunder dyker inte upp, bilar måste flyttas, delar ska hämtas. Några 15 minuter tar det inte heller inklusive allt, snarare 45-60. Sedan ska du hyra en lokal i en storstad (för du har statistiskt sett ingen lust att åka ut på landet) vilket kostar miljontals kronor per år. Sedan ska du ha verkstadssystem som du hyr från fabriken för flera hundra tusen om året. Sedan ska du ha en faktureringsavdelning, en reklamationsavdelning, en logistikavdelning osv. Sedan har du kunder som vägrar betala för utfört jobb med mera.
Marginalen på en auktoriserad verkstad ligger i storleksordningen 5%, inte mer. Det är helt bortkastat att försöka räkna på ett enskilt jobb på det sättet.

Självklart kan du komma ner i debitering om du åker ut till en frifräsare som står i en oljegrop ute på landet och skriver kvittot med bläckpenna. Men det har du (om du är en genomsnittlig ägare av en nyare bil) normalt sett ingen lust med. Tillgänglighet, pålitlighet, intryck väger tyngre än vad en service kostar vartannat år.
45-60 min låter väldigt mycket. Det är vad det tar för mig hemma på garageuppfarten med bilen på uppkörningsramper. En person som gör det varje dag måste kunna åtminstone halvera den tiden i kombination med bra verktyg.

Visst finns det andra kostnader än mekanikerns tid. Men även om vi halverar två gånger till 2500 kr så är det en mycket hög timtaxa. Inget konstigt dock. Det är brist på mekaniker och självklart utnyttjar branschen det.

Min poäng är att servicekostnaderna är mycket höga generellt. Därför är det inte konstigt att folk inte servar oftarw än nödvändigt. Det är knappast lönsamt mes extra oljebyten för 3500 kr heller, sett till den låga risken för skador.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]