- lör 30 sep 2017, 11:49
#1201073
Jag har märkt att så fort frågan om serviceintervall kommer på tal så haglar åsikter av nedanstående karaktär in:
"Byt olja var 1000:e mil, annars blir motorn inte långlivad."
"Longlife är döden för motorn, tillverkarna vill bara kunna marknadsföra långa serviceintervaller"
"Jag skulle aldrig låta min bil gå 3000 mil på samma olja"
Jag är inte ute efter att döma någon sida, utan mest nyfiken på vad det finns för fakta i frågan. Rent spontant så är min reaktion att tillverkarna kan sina bilar bättre än någon annan och att man därför borde kunna lita på deras intervall. Å andra sidan kan ju konkurrens pressa saker bortom lämplighetens gränser.
Serviceintervallen har ju hela tiden förlängts. På en bil från 50-talet så är det lämpligt att byta olja efter kanske 500 mil (om ens det). Sedan blev det 1000 mil. Idag är det nog få som ifrågasätter 1500 mil längre. Varför kan man inte gå längre? Att inte byta funktionell motorolja i förtid är ju bra av väldigt många anledningar.
Finns det några belägg för att bilar som servas enligt longlife går sönder i radikalt högre utsträckning än bilar som t.ex. får ny olja var 1000:e mil?
"Byt olja var 1000:e mil, annars blir motorn inte långlivad."
"Longlife är döden för motorn, tillverkarna vill bara kunna marknadsföra långa serviceintervaller"
"Jag skulle aldrig låta min bil gå 3000 mil på samma olja"
Jag är inte ute efter att döma någon sida, utan mest nyfiken på vad det finns för fakta i frågan. Rent spontant så är min reaktion att tillverkarna kan sina bilar bättre än någon annan och att man därför borde kunna lita på deras intervall. Å andra sidan kan ju konkurrens pressa saker bortom lämplighetens gränser.
Serviceintervallen har ju hela tiden förlängts. På en bil från 50-talet så är det lämpligt att byta olja efter kanske 500 mil (om ens det). Sedan blev det 1000 mil. Idag är det nog få som ifrågasätter 1500 mil längre. Varför kan man inte gå längre? Att inte byta funktionell motorolja i förtid är ju bra av väldigt många anledningar.
Finns det några belägg för att bilar som servas enligt longlife går sönder i radikalt högre utsträckning än bilar som t.ex. får ny olja var 1000:e mil?