Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1200765
Hej all! Jag går i tankarna att köpa en XC40. Idag såg jag den för första gången live via en Volvo show-up. Den är ju omänskligt snygg!
Den är ju ganska dyr, och jag börjar undra och är lite orolig över att spendera en hel del pengar på en bil nu med tanke på att Volvo skall börja gå över till el. Exempelvis 2019-2021 presenteras ju 5 modeller, helt på el förutom dom övriga fossila bilarna. Utöver det dom andra tillverkarna och övrig marknad.

Frågan är hur mycket det kan komma att påverka värdet på bilen om ca 3-5 år? Risken kan ju finnas at det kommer en ordentlig dipp om 4-5 år med fossila bilar? Det kommer ju helt klart komma en brytpunkt.

Hur ser ni andra på saken? Vore intressant att veta.
#1200771
Är verkligen sugen på nya xc40. Den ska bu komma i både plug in hybrid och elbil. Ja ska man köpa nytt efter 1 juli 2018 är det givet en plug in hybrid eller elbil man ska välja. Såg att xc40 kommer få en skatt på ca 7000kr om året.. blir ju en del pengar.. frågan är som du säger vad restvärdet på fossila bilar är om 3-5 år. Ska ju ev bli miljözoner i vissa större städer år 2020...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
#1200772
oykkh skrev:Är verkligen sugen på nya xc40. Den ska bu komma i både plug in hybrid och elbil. Ja ska man köpa nytt efter 1 juli 2018 är det givet en plug in hybrid eller elbil man ska välja. Såg att xc40 kommer få en skatt på ca 7000kr om året.. blir ju en del pengar.. frågan är som du säger vad restvärdet på fossila bilar är om 3-5 år. Ska ju ev bli miljözoner i vissa större städer år 2020...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Ok men 7000 kr i skatt, har du någon källa till den informationen? Det borde ju gälla specifika modeller i så fall eller?


Sedan skulle jag definitivt kunna tänka mig en hybrid eller elbil, men dom är ju oförsvarbart dyra på Volvosidan.
#1200781
Om det nu finns volvo elbilar tillgängliga i hall utan 12 månader leveranstid 2019 tror jag inte det påverkar din bil du köper nu. Dipp, nja, kanske lite men den kommer ha tappat väldigt mycket och det blir skillnaden mellan 4-500k för en nybil och 150k för en begbil.
#1200789
volvobrasse skrev:
oykkh skrev:Är verkligen sugen på nya xc40. Den ska bu komma i både plug in hybrid och elbil. Ja ska man köpa nytt efter 1 juli 2018 är det givet en plug in hybrid eller elbil man ska välja. Såg att xc40 kommer få en skatt på ca 7000kr om året.. blir ju en del pengar.. frågan är som du säger vad restvärdet på fossila bilar är om 3-5 år. Ska ju ev bli miljözoner i vissa större städer år 2020...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Ok men 7000 kr i skatt, har du någon källa till den informationen? Det borde ju gälla specifika modeller i så fall eller?


Sedan skulle jag definitivt kunna tänka mig en hybrid eller elbil, men dom är ju oförsvarbart dyra på Volvosidan.
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... olvo-xc40/

Här läste jag.. 5600 repektive 6600 va det visst. Efter 1 jan2020 ca 9600 om året..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
#1200791
Det är ju lite svårt att sia om framtiden tyvärr. :) Men jag tror att elbilar kommer bli allt vanligare men inte att de kommer att ta världen med storm inom överskådlig tid. Många vill eller behöver ha rörelsefrihet och även hur staten subventionerar så tror jag inte massan får till en laddplats än. Men en plug in hybrid känns som en bra väg att gå, den klarar framtiden hur den än blir. :-)-)
#1200792
oykkh skrev:
volvobrasse skrev:
oykkh skrev:Är verkligen sugen på nya xc40. Den ska bu komma i både plug in hybrid och elbil. Ja ska man köpa nytt efter 1 juli 2018 är det givet en plug in hybrid eller elbil man ska välja. Såg att xc40 kommer få en skatt på ca 7000kr om året.. blir ju en del pengar.. frågan är som du säger vad restvärdet på fossila bilar är om 3-5 år. Ska ju ev bli miljözoner i vissa större städer år 2020...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Ok men 7000 kr i skatt, har du någon källa till den informationen? Det borde ju gälla specifika modeller i så fall eller?


Sedan skulle jag definitivt kunna tänka mig en hybrid eller elbil, men dom är ju oförsvarbart dyra på Volvosidan.
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... olvo-xc40/

Här läste jag.. 5600 repektive 6600 va det visst. Efter 1 jan2020 ca 9600 om året..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
hm ja jo men det gäller ju efter juli 2018? Jag köper min före, och det gäller inte bilar som köps före som jag fattar. Men håller med, är sjukt hög skatt.
#1200802
oykkh skrev:Ja efter 1 juli. Frågan är vad leveranstider är på. Du va sugen plug in hybrid oxå?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Enligt en kille på volvo så levereras T5orna och D4orna första kvartalet 2018. Instegsmodellerna kommer förmodligen kunna beställas i mars, lev troligen på sommaren. I mitt fall tror jag att jag satsar på en T5:a om jag nu köper. Plug in hybrid lär väl kosta runt 600 000:- minst. Ex på V60 så ökar ju priset med över 200 000:- för en pluggin.

Finns inte en chans att jag lägger dom pengarna. Får ju typ två st Tesla model 3 för samma pris nästan.
#1200807
De som kan tänka sig begagnat lär ju vara väldigt glada att kunna få en knappt 3 år gammal T5 utan att behöva betala den feta skatten. På Volvo sa de förresten att Inscription-trim kommer först under Q3 nästa år och då är ju skatten på plats.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]