Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Moroten
#1198362
Hej!

En mycke märklig situation hände mig idag som gör mig väldigt orolig! Jag åkte på en 80 sträcka och började närma mig en fartkamera, jag kollar på hastighetsmätaren som ligger på 75-78 ,inga problem tänkte jag..... ca 100meter kvar till fartkameran så kommer en audi q5 i ca 100km/h och kör om mig! och han får panik och lägger sig i mitten av vägen(nästan hela bilen i andra filen) medans jag fortsätter ligga i 75-78km/h, det sjukaste är att jag och min far märker att kameran inte hänger med och min bil blir fotad! blixten kom alltså på min bil och vi han inte ta regnr på audin då det gick alldeles för fort!

Så är det någon som vet hur fartkamror fungerar? kan man åka på fel sida av vägen men endå mot fartkameran och bli fotad? för det kändes som kameran bugga någon extra sekund och då hade audin redan åkt förbi!

Är det polis eller transportstyrelsen man ska ringa imorgon och ställa frågor? :cry:

tacksam för svar och tips!!!!!!!
#1198367
Det lär ju visa sig om de skickar ut en bot först. Sen är ju kamerorna vinklade på lite olika sätt, googla "fartkamera bot" så ser du säkert lite olika exempel. RPS är iaf de som skickar ut men även vad du frågar efter så antingen skickar de ju ut en bot som du kan överklaga eller inte.
#1198372
Trafikverket låter meddela...:

Kan man lura trafiksäkerhetskamerorna? Om jag kör över i motsatt körfält, missar trafiksäkerhetskameran mig då?
Nej, om du kör för fort, blir du registrerad även om du kör över i motsatt körfält vid en omkörning.


https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... --teknik1/

https://polisen.se/Stockholms_lan/Lagar ... afikboter/
#1198377
Moroten: Du kan vara lungn för att kameran hänger med och som redan sagts så hjälper det inte att kasta sig över i vänsterfilen. Höll du hastigheten kan du sova lungt,
#1198529
Någonting skrev:Dessutom så skall bilder på omkörningar slängas direkt då det inte går att avgöra vilket fordon som är skyldigt.
det är väl ganska osannolikt att det omkörda fordonet håller högre hastighet...
men det är som du säger... :)
#1198625
Jag blev "fotad" för några månader sedan, och fick hem ett brev med fotot och ett erkännande att skriva på. Där var även med en broschyr som beskriver hur det funkar. Bl.a står det att alla "stolpar" mäter hastigheten med radar, men alla stolpar har inte kameror. Då kan dom flytta kamerorna till dom ställen där det "syndas" mest. Där står även att det är "bara" omkring 20 % av alla som fotograferas som får brev hem, det som sorteras bort är alla där dom inte är 100 % säkra på att det går att vinna en rättegång. Så alla motorcyklar (ingen reg.plåt, hjälm), solskydd nerfällt, solglasögon, smutsig reg.plåt, m.m sorteras bort i första omgången. Sedan studeras resten en gång till och har det då gått för lång tid (underbemannat?), så avskrivs det en del också. Kvar blir då dom omkring 20 % som får brev (som då kan godkännas eller överklagas). Jag höll 87 km (mätaren visade 89 km) på en 80-sträcka som jag kör dagligen :twisted: så jag borde kunna använt dom 1500 kr till något bättre..... :roll:
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]