Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1198805
Uninium skrev:
LarsBd skrev:Om det nu finns kameror i alla skåp varför är inte samtliga alltid aktiva?
Dom skulle få för mkt jobb.

*Att alla kameror inte är aktiverade hela tiden är en resursfråga, polisen kan inte utreda hur många ärenden som helst, enligt Annika Thyni på polisens ATK-sektion.
Varför inte anställa fler? Fortkörarna betalar ju lönen och överskottet går till staten. Eller sitter "proppen" någon annan stans?
#1198810
För att främja trafiksäkerhet, respekt för lagen men framförallt likhet inför lagen bör (skall om jag finge råda) fartkamerorna skrotas omedelbart och ersättas av levande poliser med radarpicka och samtidig nykterhet/drogkontroll!
Enorma pengar som kastats bort på dessa skåp där pengarna gjort avsevärt mera nytta på annat sätt!

Mike
#1198848
Derank skrev:Vågar påstå att fartkameror gör bra nytta och du kan ju aldrig ersätta en kamera med en polis dygnet runt .
Det är bara en fråga om resurser...
Schmoyoho skrev:Jag trodde det där med att flytta kameror tillhörde 90-talets gamla vita skåp. Hade varit kul att se broschyren om du ids fota den, lennarte?
Har slängt papperen som var med, men det kan säkert vara kameror i alla skåp numera, det är ju också en fråga om resurser....
Sedan kan man ju ifrågasätta ett system där dom största fartsyndarna går fria p.g.a hjälmtvång + avsaknad av nummerplåt fram medans vi som kör "normalt" får betala 1500 kr för (uppskattningsvis) 2 km/tim för fort (rabatten avdragen, om det fortfarande finns rabatt???). Annars var det 6 km/tim för fort på 80 väg
#1198849
lennarte skrev: Sedan kan man ju ifrågasätta ett system där dom största fartsyndarna går fria p.g.a hjälmtvång + avsaknad av nummerplåt fram medans vi som kör "normalt" får betala 1500 kr för (uppskattningsvis) 2 km/tim för fort (rabatten avdragen, om det fortfarande finns rabatt???). Annars var det 6 km/tim för fort på 80 väg
Ja 3km/h avdrag är det, vad jag hört går gränsen vid 5km/h över, dvs du kör 8km/h för fort enl korrekt hastighet.
#1198851
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om fartkameror.... Dom hjälper ju till att sänka hastigheten just där dom sitter, men medelhastigheten har nog snarare ökat sen införandet av kameror.
Folk har GPS'er med fartkamera varnare/memorerat vart kamerorna är, samt att man kan känna sig alldeles för lugn att det inte finns några riktiga poliser ute, så det är "fritt fram" mellan kamerorna. (I)
#1198911
Lucif3r skrev:Folk har GPS'er med fartkamera varnare/memorerat vart kamerorna är, samt att man kan känna sig alldeles för lugn att det inte finns några riktiga poliser ute, så det är "fritt fram" mellan kamerorna.
Det är nog inte riktigt sant, jag vet inte men (hörsägen) fartkamerorna (om det är flera på samma sträcka) är "synkade" så "dom" kan få fram en medelhastighet på sträckan mellan kamerorna. Vet dock ej hur nära sanningen detta är. Vi har "bara" 2 st här, en åt vart håll med 200 m mellan, sedan är det 2 st till en halvmil närmare sta'n. Där är dock en 50-sträcka mellan så det blir nog inte lätt att mäta då.
#1199037
Malmstroem skrev:Fartkamerorna kan mäta snitthastigheten mellan dem. Det har dock beslutas att det inte ska göras i Sverige eftersom du då spårar vart folk åker, och det anses störa den personliga integriteten.
Det är väl lika störande att bli fotograferad mot sin vilja var och när det än sker, eller??
Annars är är det väl bara att ringa biltillverkaren, då kan man ju få reda på var, när och hur fort bilen rullat.....
#1199039
Skillnaden är att idag tar kamerorna bilder bara på de som kör för fort. Då får du så att säga skylla dig själv.

För att mäta medelhastigheten måste alla bilar läsas in, och sedan kontrollera åt vilket håll de åker. Det gäller även de som inte kör för fort -- för du måste ha två mätpunkter för att få medelhastigheten. Troligen behöver du två bilder också för att minska möjligheten att påstå att ett förarbyte skett.

Det är som sagt "någon" som bestämt att det då skulle vara för stort ingrepp på integriteten på de som trots allt är laglydiga. Tekniskt sett klarar våra fartkameror enkelt av att mäta medelhastigheten.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]