Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1198072
hej!

Ska ställa min 740 på en pressening under vintern och låta den vila på sin grus parkering, förra vintern fick jag en massa skäll för jag kör runt i en så fin bil på vintern(13000 mil mest stått i garage och körts på sommaren), ja dom hade rätt men jag hade tyvärr bara den just då.

Nu har jag köpt mig en peugeot 107(tvilling till aygo och c1). bytt olja och filter(lättmeckade bilar måste jag säga). bromsar fram har fått en översyn men det är bak bromsarna som är det riktiga problemet men det ska jag förhoppningsvis kunna lösa med milt våld samt en platt tång.

men nu till saken. vet att det har funnits forum för dessa bilar men alla verkar borta, citybugs, trilling bilar och allt vad dom hetat.

finns det något forum därute där man kan tex diskutera lite tips och trix gällande vatten läckor, ja dessa bilar läcker in vatten lite överallt när det regnar.

tack på förhand!

en nöjd volvo och peugeot ägare.
#1198170
Välkommen till trillingklubben!
Inhandlade en Peugeot 107:a MY11 förra året då det blev dags att ersätta hushållets shoppingbil.
Hittade mycket matnyttigt här där jag blev medlem;
http://www.c1oc.co.uk/ CityBugClub

Skulle ju bara ha något problemfritt - vilket toyotabasen borgar för, PSA har bidragit med framstolarna och underleverantörerna i Europa.
Skulle vara något med liten motor som blev varm snabbt då den sällar rullar mer än några kilometer åt gången, Peugeotvarianten för att vi tyckte den såg bäst ut av de tre.

Skulle ju bara vara en budgetbil man inte behövde lägga tid eller pengar på men som vanligt ballade det ur rätt fort...

- Ljudet i stereon var ju inget vidare så nya högtalare fram var det första som fick åtgärdas, budget blev att behålla originalstereon, men ryckte ut den och hittade två utgångar till och anslöt ett par kablar till de bakre utgångarna så nästa projekt blev att byggde en ny stabil hatthylla som klarade ett par 6x9:or!

- Hårdplastratten var ju vidrig att hålla i så en original i skinn inhandlades på eBay, lika ful som originalet men skönare att hålla i.

- Småsnålt att innerbelysningen bara tändes av förardörren, så en extra kontakt/kabel monterades i det förberedda hålet i passagerardörren.

- Ljuset fick ett lyft av ett par Osram Night Breaker Plus - första bilen jag haft där fjäderbenstornen är i vägen för glödlampsbyte i strålkastarna - bilen är ju trubbnosig som en Bulldog! Samtidigt fick det enda backljuset en ny lampa med Creediod och lins.

- En ny växelspaksknopp från en Peugeot 508:a hjälpte upp förarmiljön samt en handskfacklucka (extrautrustning) från en Aygo (bättre lås än Peugeot/Citroens variant)

- Utseendemässigt lite toning bakåt och stänkskydd runt om.

- Motor och kupévärmare inhandlades inför första vintern, en skum sak - en doppvärmare i metall som bara skulle in i en ficka i motorblocket!

- Sista som åtgärdades var de smala originalhjulen 155/14? enligt många forum var det fetaste som går på den udda dimensionen 195/45-15 vilka dök upp på Blocket i våras på hyfsade 5x2 ekrade Ronalfälgar!
#1198190
Tack för upphottnings tipsen. Känner mig rätt nöjd med det mesta. Bytt olja filter och kollat alla bromsar. Ljudet kommer nog bytas. Finns någon "hållare" så man kan få in en vanlig bilstereo i den. Ena jobbiga är vatten läckorna vid bak luckan, tror det är lamporna.
Sen försöker jag lista ut vad för glykol den ska ha, expansionskärlet är tomt så färgen som man brukar gå på kan jag inte se.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1198353
SBergdahl skrev:Färgen kan du aldrig gå på. Den säger inget.

Men det är få bilar som har annat än vanlig etylenglykol.
Färgen är väll till för att kunna skilja på olika typer av glykol? I volvon kör jag vanlig blå men tror inte att den är tillräckligt "snäll" mot Peugeoten.
Beställt en haynes bok från verkstadshanbok.se men frågan är om det är en seriös sida, endast fått bekräftelse mail på 1 vecka.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1199754
blev biltemas longlife den hade samma egenskaper som toyotas egna men var betydligt billigare. nu är jag så gott som klar med det maskinella och kan ge mig på läckorna. har redan 3 torrbollar i bilen, en monterad på planka för att inte välta.
S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]