- mån 11 sep 2017, 16:09
#1197253
Hej. Törs man ställa en mekfråga, ny på forumet och allt?
Behöver hjälp med fin B20 och Weber 36/36, som är monterad på en Ockelbobåt (en HT19) och som dör på gaspådrag:
Motorn chokar när man - vid färd - drar på gas över ¾, och med luftburken bortmonterad ser man att det korrelerar väl med att högfartsspjället öppnas i förgasaren. Att hålla för andra fallets luftintag gör ingen skillnad.
Att varva upp motorn med växel i friläge går toppen, noll tendens till tvekan eller annat – den går då rakt upp på maxvarv (teoretiskt 5100rmp).
Motorn är som sagt en fin B20, med Weber 36/36 – vilket är en dubbelfallsförgasare som är stegvist mekaniskt synkroniserad – dvs fall två öppnar vid kraftigt gaspådrag över ca ¾ av fullt. Övrigt finns marley sötvattenskylning och trimkam. Motorn är välservad med nya lager och packningar, samt spinner som en katt, allt ser ut och låter felfritt, allt är rent. Trodde det lätt löst med att det var skräp i bensinfiltren först (sitter stort originalfilter och ett onlinefilter) men båda ser rena ut.
Dubbelfallsförgasaren är ultraljudsrengjord och alla håligheter borstade på det, av en protypmekaniker på scania (som står handfallen).
Förändringen kom efter vinteruppställningen,oprovocerat, innan dess gick den bra.
Med vänliga hälsningar
/
Johan
Behöver hjälp med fin B20 och Weber 36/36, som är monterad på en Ockelbobåt (en HT19) och som dör på gaspådrag:
Motorn chokar när man - vid färd - drar på gas över ¾, och med luftburken bortmonterad ser man att det korrelerar väl med att högfartsspjället öppnas i förgasaren. Att hålla för andra fallets luftintag gör ingen skillnad.
Att varva upp motorn med växel i friläge går toppen, noll tendens till tvekan eller annat – den går då rakt upp på maxvarv (teoretiskt 5100rmp).
Motorn är som sagt en fin B20, med Weber 36/36 – vilket är en dubbelfallsförgasare som är stegvist mekaniskt synkroniserad – dvs fall två öppnar vid kraftigt gaspådrag över ca ¾ av fullt. Övrigt finns marley sötvattenskylning och trimkam. Motorn är välservad med nya lager och packningar, samt spinner som en katt, allt ser ut och låter felfritt, allt är rent. Trodde det lätt löst med att det var skräp i bensinfiltren först (sitter stort originalfilter och ett onlinefilter) men båda ser rena ut.
Dubbelfallsförgasaren är ultraljudsrengjord och alla håligheter borstade på det, av en protypmekaniker på scania (som står handfallen).
Förändringen kom efter vinteruppställningen,oprovocerat, innan dess gick den bra.
Med vänliga hälsningar
/
Johan