- mån 11 sep 2017, 15:57
#1197250
Jag har en ganska generell fundering kring det här med ökat motorslitage vid optimering. Primärt då steg ett som bara är mjukvara.
Spontant tänker jag att slitaget vid samma effektuttag borde vara ungefär detsamma före och efter. Dvs vid jämn hastighet eller mjuk körning där ändå bara en liten del av bilens effekt används.
Skillnaden borde uppstå när den extra effekt som tillförs används. Dvs vid tung last och mycket gas.
Tänker jag någorlunda rätt på en praktiskt tillämpad nivå?
Spontant tänker jag att slitaget vid samma effektuttag borde vara ungefär detsamma före och efter. Dvs vid jämn hastighet eller mjuk körning där ändå bara en liten del av bilens effekt används.
Skillnaden borde uppstå när den extra effekt som tillförs används. Dvs vid tung last och mycket gas.
Tänker jag någorlunda rätt på en praktiskt tillämpad nivå?
Nu: V70N 2.5T -04 ~33000 mil Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88