Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1197250
Jag har en ganska generell fundering kring det här med ökat motorslitage vid optimering. Primärt då steg ett som bara är mjukvara.

Spontant tänker jag att slitaget vid samma effektuttag borde vara ungefär detsamma före och efter. Dvs vid jämn hastighet eller mjuk körning där ändå bara en liten del av bilens effekt används.

Skillnaden borde uppstå när den extra effekt som tillförs används. Dvs vid tung last och mycket gas.

Tänker jag någorlunda rätt på en praktiskt tillämpad nivå?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1197257
robinb3rgsten skrev:Ja de lär ju inte slita mer bara för du fått 30 hk extra om det inte används
Alltid bra att kolla så man inte tänker bakvänt, konstigare saker händer ju :-)


Men då är det alltså rimligt att anta att man själv i rätt stor utsträckning är faktorn som styr hur mycket hårdare det sliter. Det vore bekvämt med mer effekt ibland men en rätt stor del av tiden kommer den ju vara oanvänd så som jag kör vilket innebär att risken med det borde vara rätt måttlig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1197329
SBergdahl skrev:Men då är det alltså rimligt att anta att man själv i rätt stor utsträckning är faktorn som styr hur mycket hårdare det sliter.

Så är det alltid. Finns folk som rasar orginalmotorer, och andra folk som klarar sig galant med samma motor uppskrämd till dubbla effekten utan ras.
En mjukvaru updatering är så "mesig" att det gör varken till eller från ändå.
Mer eller mindre alla motorer är(eller ska iaf) vara kraftigt överdimensionerade mot vad orginaleffekten egentligen kräver. Fast moderna motorer är nog inte riktigt lika överdimensionerade som t ex gamla B230-serien som man kan hämta bortåt 400hk med orginalbotten ur :P , eller gamla jänke-V8or som verkar tåla hur mycket som helst typ.


Men som sagt, bara en vanlig standard mjukvaruupdatering är så mesig att det gör varken till eller från.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1197337
Det är väl mest att bilen gått ett par mil redan som gör mig lite nervös egentligen. Men jag kör rätt mesigt största delen av tiden å andra sidan. Är väl mest vid omkörningar med cykelställ på kroken jag verkligen skulle vilja ha mer extra kraft mer än bara för nöjes skull nån gång ibland :)
av LOB
#1197340
Har också 2.5T och undrar sammalt sak. Det som slits är väl den förhållandevis lilla turbon som får jobba en del extra. Normal livslängd på den är väl 25-30000 mil. Hur länge den går trimmad låter jag vara osagt....
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1197341
Har turbon verkligen någon "normal livslängd" om bilen servas som den ska? Jag har fått intrycket att den fortsätter tuffa på i princip hur länge som helst. Det är ju ingen Saab :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1197348
jodå, turbos blir glappa och blir ofta att läcka med åren och milen, Överlag brukar dom hålla 25-30k mil, men dom kan likväl rasa mycket tidigare, eller mycket senare.

En turborenovering är helt klart något man ska ha med i kalkylen när man skaffar bil med turbo.
av LOB
#1197367
Lucif3r skrev:jodå, turbos blir glappa och blir ofta att läcka med åren och milen, Överlag brukar dom hålla 25-30k mil, men dom kan likväl rasa mycket tidigare, eller mycket senare.

En turborenovering är helt klart något man ska ha med i kalkylen när man skaffar bil med turbo.
Eller en Kina-Turbo till 3000 kr från aliexpress!? Hur är kvaliteten på dem tro?

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till[…]

Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]