Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1197875
Det är nog många som håller med om att Mercedes-Benz vid den tiden spelade i en egen liga rent konstruktionsmässigt. Men man spelade också i en egen liga prismässigt och Mercan var knappast åtkomlig för den breda massan av privatköpare. Speciellt eftersom många fler köpte bilar kontant på den tiden. Därför kan jag tycka att det inte är något riktigt bra exempel om man vill försöka förstå vad folk på 70/80-talen hade för krav och uppfattningar om hur en bil borde vara och kännas. Att Volvo 240 inte hade den förfining i konstruktion och utförande som MB hade spelade inte så stor roll för köparna jämförde inte främst med dem utan med Saab 900, Passat, Sierra, Audi 100, Opel Rekord mfl. mfl. och då upplevdes inte Volvo 240 som dålig. Däremot fick man andra kvaliteter som var i MB:s klass. I Sverige betydde såklart även varumärket mycket. Folk ville ha en Volvo precis som de vill idag.
#1198091
Tilly skrev:Det är nog många som håller med om att Mercedes-Benz vid den tiden spelade i en egen liga rent konstruktionsmässigt. Men man spelade också i en egen liga prismässigt och Mercan var knappast åtkomlig för den breda massan av privatköpare. Speciellt eftersom många fler köpte bilar kontant på den tiden. Därför kan jag tycka att det inte är något riktigt bra exempel om man vill försöka förstå vad folk på 70/80-talen hade för krav och uppfattningar om hur en bil borde vara och kännas. Att Volvo 240 inte hade den förfining i konstruktion och utförande som MB hade spelade inte så stor roll för köparna jämförde inte främst med dem utan med Saab 900, Passat, Sierra, Audi 100, Opel Rekord mfl. mfl. och då upplevdes inte Volvo 240 som dålig. Däremot fick man andra kvaliteter som var i MB:s klass. I Sverige betydde såklart även varumärket mycket. Folk ville ha en Volvo precis som de vill idag.
mycket möjligt att det var så, vet någon vad en 240 under mitten av 80 kostade i reda pengar? samt vad då en motsvarande tex mb och kanske saab kostade. hade varit lite roligt om nån hade siffrorna eller kanske rent kommer ihåg vad dom gav för bilen då?
#1198093
Tilly skrev:Det är nog många som håller med om att Mercedes-Benz vid den tiden spelade i en egen liga rent konstruktionsmässigt. Men man spelade också i en egen liga prismässigt och Mercan var knappast åtkomlig för den breda massan av privatköpare. Speciellt eftersom många fler köpte bilar kontant på den tiden. Därför kan jag tycka att det inte är något riktigt bra exempel om man vill försöka förstå vad folk på 70/80-talen hade för krav och uppfattningar om hur en bil borde vara och kännas. Att Volvo 240 inte hade den förfining i konstruktion och utförande som MB hade spelade inte så stor roll för köparna jämförde inte främst med dem utan med Saab 900, Passat, Sierra, Audi 100, Opel Rekord mfl. mfl. och då upplevdes inte Volvo 240 som dålig. Däremot fick man andra kvaliteter som var i MB:s klass. I Sverige betydde såklart även varumärket mycket. Folk ville ha en Volvo precis som de vill idag.
Folk vill ha en Volvo precis som idag. Var har du fått det ifrån???? De flesta jag känner åker inte Volvo,för att det finns annat att välja på. Lika bra/dåligt för mindre pengar.
#1198113
snepo skrev:Folk vill ha en Volvo precis som idag. Var har du fått det ifrån???? De flesta jag känner åker inte Volvo,för att det finns annat att välja på. Lika bra/dåligt för mindre pengar.
Dom flesta jag känner åker Volvo, eller Jaguar. Dom flesta har faktiskt båda. Och du, jag tycker Volvo är en riktigt bra bil. Tur att alla inte tycker lika. :D
S/V60 Polestar utan taklucka

I praktiken är Polestar 2017 en helt ny bil m[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]