Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1195784
Körde på en mörk väg och ner i ett omärkt vägarbete med gropar och vassa asfaltskanter. Hann bromsa ner lite fart men det small riktigt illa ändå. Så här ser mitt högra framdäck ut, märkte jag nu en vecka senare. Har hört talas om tire bubbles men denna var nog den största jag sett, inte för att jag vet hur jag ska värdera den riktigt. edit: tvättar bilen nog ofta för att med viss säkerhet våga påstå den är ny och eftersom jag upptäckte den nu att den uppstod vid smällen.

Bild
av Schmoyoho
#1195793
Risk för att däcket pajar? Är lite sugen på att kontakta kommunen och se vad de säger. Någon sorts skyldighet att skylta måste de väl ha? Inte så mycket för pengarna skull, däcken är ju inte nya men de är inte heller slut. För slitna för att bara byta ett av däcken också (AWD på bilen).
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1195796
Ja det är väldigt stor risk att det pajar framhjuls punka är inte o leka med. Ja du har rätt bäst att byta båda däcken. Ge dig på kommunen o kräv ersättning men tyvärr brukar det inte vara så lätt. Lycka till.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1195826
I den Trafikanordningsplan (TA-plan) som väghållaren (Kommun, Trafikverk etc) godkänner ska det finnas utritat att entreprenören ska märka ut om det är, som i detta fallet, en hög asfaltskant.
Råder dig att kontakta ansvarig väghållare och beskriva vad som hände och hoppas på att dom är välvilligt inställda...
I den bästa av världar, för dig och väghållaren, är det entreprenören som har brustit och kan riskera både vite (till väghållaren) och ersättning till dig.

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]